Företag i fokus:

Tidigare M-toppen om maktskiftet – ”Det var på tiden”

306408070_418531413746812_6903170816297767220_n

Marita Lärnestad. Foto: Alex Ataseven.

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrsens nya ordförande, presenterade under torsdagen den nya högeralliansen som kommer att styra Södertälje kommande fyra år.

För den tidigare gruppledaren för Moderaterna, Marita Lärnestad, kommer beslutet om maktskifte som ett positivt besked.

Torsdagens besked om maktskiftet, och det nya allianssamarbetet, är historisk då Södertälje som stad varit unik i Sverige som en rödgrön dominerade kommun i flera decennier.

– Det är 32 år sedan det var ett borgerligt styre i Södertälje, så det var väl faktiskt på tiden. Jag kommer ihåg valet -88 när det blev borgerlig majoritet, och jag tänkte, kommer jag någonsin få uppleva det igen. Och nu har jag fått göra det, säger Moderaternas tidigare gruppledare Marita Lärnesta till Telgenytt.

Så du trodde aldrig att den här dagen skulle komma?

– Ärligt talat, inte hundra. Jag har uppfattat Boel Godner som så oerhört stark. Jättesvårt att slå hål på den här sossebubblan, men nu klara vi det.

Boel Godner (S), Elof Hjansons (S), Tage Gripenstam (L) och Lars Greger (MP) förlorar sina positioner som kommunalråd i Södertälje efter den nya koalitionen tagit makten. Kommunstyrelsens nya ordförande i Södertälje blir Alexander Rosenberg (M).

Vad tror att det här kommer innebära för Rosenberg ?

– Jag tror att han kommer få jobba häcken av sig, det blir ett helt nytt liv, man får vara beredd att satsa allt för att få det här att gå runt. Sen har jag sagt det här till här honom förut, man måste tänka på att man har ett privatliv också. Det är oerhört viktigt, säger Lärnestad.

Läs även – Nya Södertäljealliansen petar bort rödgröna från makten

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2022 11:36
Senast uppdaterad: 23 september 2022 12:05

Stort polispådrag i centrum

IMG_9020

Läsarbild

Polisinsats centralt med flera enheter på plats onsdagskvällen.

Vid 19-tiden under onsdagskvällen drog en omfattande polisinsats igång i stadens centrum. Enligt ögonvittnen mobiliserades flera polisbilar som riktade in sig på Gallerian Kringlan bland andra platser.

– Poliserna gick snabbt ut ur bilarna och in i gallerian och andra stannade kvar ute, väldigt många poliser på plats, säger ett ögonvittne till telgenytt.

-Vi fick in ett tips vid 18:49 om att en person ska ha blivit jagad av några personer som eventuellt ska ha burit på ett vapenliknande föremål, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Insatsen pågick i ca 2 timmar och polisen kunde senare lämna utan resultat.

-Vi larmades till platsen efter vittnesuppgifter och säkra att inget har skett på platsen kunde vi lämna då vi inte hittade något, avslutar polisens presstalesperson.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 19:58
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 20:25

Kvinna frisläppt efter misstanke om mord i Västergård

CBFDEE0A-15E7-49AA-B61B-E81E01E3FEA1

Foto: Shamash Oyal

Kvinna som tidigare anhölls misstänkt för mordet på en man i Södertälje har släppts fri efter att obduktionen visade att dödsfallet orsakades av fallskador.

Det var under söndagseftermiddagen som polisen kallades till Västergård. På plats påträffades en avliden 55-årig man med kraftiga skallskador i ett trapphus, och en kvinna greps senare misstänkt för mord. Obduktionen visade dock att mannen avlidit till följd av fallskador, vilket ledde till att åklagaren beslutade att släppa den anhållna kvinnan fri.

Bland annat framkommer uppgifter om att kvinnan kände offret och att inget mordvapen kunde hittas, vilket ytterligare stärker teorin att dödsfallet inte var resultatet av ett brott.

Polisens tekniker på plats efter dödsfallet i Västergård.
Foto: Shamash Oyal

En kvinna som anhölls misstänkt för att ha mördat en man i Västergård, Södertälje, har släppts fri efter obduktionen visade att mannen dog av fallskador. Kvinnan greps efter att polisen larmats om ett bråk söndag eftermiddag och hittat mannen död i ett trapphus.

Åklagaren beslutade att släppa kvinnan, som var bekant med offret, eftersom det inte fanns bevis för att någon knuff skett. Ingen misstänkt mordvapen hittades, vilket ytterligare förstärkte osäkerheten om brott begåtts.

Förundersökningen fortsätter medan polisen väntar på ytterligare kriminalteknisk analys för att avgöra om utredningen ska läggas ned helt och kvinnans misstankar avskrivas.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 20:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors