Företag i fokus:

Tidigare M-toppen om maktskiftet – ”Det var på tiden”

306408070_418531413746812_6903170816297767220_n

Marita Lärnestad. Foto: Alex Ataseven.

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrsens nya ordförande, presenterade under torsdagen den nya högeralliansen som kommer att styra Södertälje kommande fyra år.

För den tidigare gruppledaren för Moderaterna, Marita Lärnestad, kommer beslutet om maktskifte som ett positivt besked.

Torsdagens besked om maktskiftet, och det nya allianssamarbetet, är historisk då Södertälje som stad varit unik i Sverige som en rödgrön dominerade kommun i flera decennier.

– Det är 32 år sedan det var ett borgerligt styre i Södertälje, så det var väl faktiskt på tiden. Jag kommer ihåg valet -88 när det blev borgerlig majoritet, och jag tänkte, kommer jag någonsin få uppleva det igen. Och nu har jag fått göra det, säger Moderaternas tidigare gruppledare Marita Lärnesta till Telgenytt.

Så du trodde aldrig att den här dagen skulle komma?

– Ärligt talat, inte hundra. Jag har uppfattat Boel Godner som så oerhört stark. Jättesvårt att slå hål på den här sossebubblan, men nu klara vi det.

Boel Godner (S), Elof Hjansons (S), Tage Gripenstam (L) och Lars Greger (MP) förlorar sina positioner som kommunalråd i Södertälje efter den nya koalitionen tagit makten. Kommunstyrelsens nya ordförande i Södertälje blir Alexander Rosenberg (M).

Vad tror att det här kommer innebära för Rosenberg ?

– Jag tror att han kommer få jobba häcken av sig, det blir ett helt nytt liv, man får vara beredd att satsa allt för att få det här att gå runt. Sen har jag sagt det här till här honom förut, man måste tänka på att man har ett privatliv också. Det är oerhört viktigt, säger Lärnestad.

Läs även – Nya Södertäljealliansen petar bort rödgröna från makten

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2022 11:36
Senast uppdaterad: 23 september 2022 12:05

Jacqline från Järna briljerade i Mello – Fick flest röster

Jacqline.-FotografStina-Stjernkvist

Fotograf: Stina Stjernkvist, SVT

Jacqline Mossberg Mounkassa från Järna har säkrat sin plats i Melodifestivalens final efter en spännande tredje deltävling i Växjö med flest röster.

I den tredje deltävlingen av Melodifestivalen, som ägde rum i Växjö, stod det klart att Jacqline från Järna tillsammans med Cazzi Opeia går vidare till finalen. Jacqline, som mötte konkurrens från Cazzi Opeia, Klaudy, Clara Klingenström, Gunilla Persson och Kim Cesarion, lyckades imponera på publiken och juryn med sin låt ”Effortless”, skapad av den erfarna låtskrivaren Thomas G:son.

Jacqline Mossberg Mounkassa.
Fotograf: Stina Stjernkvist, SVT

Jacqline, som var den första att uppträda under lördagskvällen, mottog ett stort jubel från publiken, inte minst för hennes samspel med dansarna på scenen. Detta framträdande inte bara bekräftade hennes talang utan markerade även en betydande milstolpe för Thomas G:son, som nu kan stoltsera med att ha flest bidrag i Melodifestivalens final genom tiderna.

Med mest röster i denna deltävling, har Jacqline från Järna cementerat sin plats som en stark utmanare inför finalen.

– Tack, tack så mycket. Wow, det känns overkligt och jag är så tacksam, sade Jacqline i SVT:s sändning.

Fotograf: Stina Stjernkvist, SVT

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 01:09
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 01:09

INSÄNDARE: ”Mitt förtroende för Godner har nått botten”

Boel Godner

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S)
Foto: Lucas T

Boel Godners förtroende är i botten. Utanför Södertäljes gränser försöker hon framställa sig som stadens frälsare i kampen mot kriminalitet, men på hemmaplan har hon tappat både stöd och förtroende, inte minst från assyrier/syrianer som hon upprepade gånger har smutskastat.

Bland denna folkgrupp kan hon nu endast drömma om fortsatt förtroende, trots ”försök” till försoning genom att besöka stadens kyrkor. Att Godner kritiseras för att anklaga, svartmåla och peka ut en hel folkgrupp finner hon dock märkligt och betraktar det som ryktesspridning.

Men i dagens artikel i LT avslöjas det att hon, under ett seminarium i november 2023 där hon var inbjuden för att diskutera en forskningsrapport om kriminalitet och brottslighet i Södertälje, gav falska uppgifter. Det bör tilläggas att rapporten främst baseras på information direkt från Södertälje kommun. 

”Att kommunstyrelsens ordförande blev ertappad med lögner bådar inte gott”

Godner uppgav i seminariet att ”Man utbildar sig till advokat, läkare, mäklare, bara för att hjälpa kriminella”. Till sitt försvar om uttalandet sade hon till reportern att ”Det stod så i forskningsrapporten, så jag formulerade mig exakt som det stod”. Men hon avslöjades med lögner när LT:s granskning visade att det inte fanns några direkta eller indirekta citat i rapporten som stödde hennes påståenden om att det finns personer som utbildar sig med det enda syftet att hjälpa kriminella.

Att kommunstyrelsens ordförande blev ertappad av LT:s reporter med lögner bådar inte gott. Mitt förtroende för Godner har nått botten.

Kvinnan längst bak i bussen

Läs även: – Sluta svartmåla Södertälje Godner – Börja se det unika

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 18:31
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors