Företag i fokus:

Tidigare M-toppen om maktskiftet – ”Det var på tiden”

306408070_418531413746812_6903170816297767220_n

Marita Lärnestad. Foto: Alex Ataseven.

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrsens nya ordförande, presenterade under torsdagen den nya högeralliansen som kommer att styra Södertälje kommande fyra år.

För den tidigare gruppledaren för Moderaterna, Marita Lärnestad, kommer beslutet om maktskifte som ett positivt besked.

Torsdagens besked om maktskiftet, och det nya allianssamarbetet, är historisk då Södertälje som stad varit unik i Sverige som en rödgrön dominerade kommun i flera decennier.

– Det är 32 år sedan det var ett borgerligt styre i Södertälje, så det var väl faktiskt på tiden. Jag kommer ihåg valet -88 när det blev borgerlig majoritet, och jag tänkte, kommer jag någonsin få uppleva det igen. Och nu har jag fått göra det, säger Moderaternas tidigare gruppledare Marita Lärnesta till Telgenytt.

Så du trodde aldrig att den här dagen skulle komma?

– Ärligt talat, inte hundra. Jag har uppfattat Boel Godner som så oerhört stark. Jättesvårt att slå hål på den här sossebubblan, men nu klara vi det.

Boel Godner (S), Elof Hjansons (S), Tage Gripenstam (L) och Lars Greger (MP) förlorar sina positioner som kommunalråd i Södertälje efter den nya koalitionen tagit makten. Kommunstyrelsens nya ordförande i Södertälje blir Alexander Rosenberg (M).

Vad tror att det här kommer innebära för Rosenberg ?

– Jag tror att han kommer få jobba häcken av sig, det blir ett helt nytt liv, man får vara beredd att satsa allt för att få det här att gå runt. Sen har jag sagt det här till här honom förut, man måste tänka på att man har ett privatliv också. Det är oerhört viktigt, säger Lärnestad.

Läs även – Nya Södertäljealliansen petar bort rödgröna från makten

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2022 11:36
Senast uppdaterad: 23 september 2022 12:05

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors