Företag i fokus:

Södertälje sjukhus får ny vd – ”Har en gedigen bakgrund”

gerber-ekblom-anna_0019-220922-liggande (1)

Bild: Södertälje Sjukhus.

Tidigare i år beslutade Christophe Pedroletti att lämna sin roll som verkställande direktör för Södertälje sjukhus för nytt uppdrag för Danderyds sjukhus.

Nu tillsätter sjukhusets styrelse Anna Gerber Ekblom för att axla rollen som sjukhusets nya VD.

– Jag är glad över att ha fått förtroendet att leda verksamheten vid Södertälje sjukhus. Det är ett komplett akutsjukhus med stort engagemang och goda förutsättningar för samverkan med andra vårdgivare och lokalsamhället, säger Anna Gerber Ekblom till Södertälje sjukhus.

Ekblom arbetar idag som verksamhetsområdeschef för bland annat handkirurgi, onkologi, infektion, ögon och urologi vid Södersjukhuset. En ledande roll som hon haft sedan 2016, men även haft samordnande operativt ansvar för produktionsplanering och avtal vid Södersjukhuset.

Christophe Pedroletti. Bild: Södertälje Sjukhus.

– Jag är väldigt nöjd över att Anna Gerber Ekblom tar över som verkställande direktör för Södertälje sjukhus. Hon har en gedigen bakgrund inom hälso- och sjukvården samt forskning och leder idag ett flertal olika specialistområden på ett föredömligt sätt, säger Göran Stiernstedt styrelseordförande vid Södertälje sjukhus AB.

Ekblom har en gedigen bakgrund inom forskning vid Karolinska Institutet och varit legitimerad läkare och specialist i handkirurgi sedan 1993. Hon tillträder tjänsten som sjukhusets verkställande direktör den 1 december 2022.

– Jag ser fram emot att tillsammans med ledning och alla duktiga medarbetare på Södertälje sjukhus fortsätta att utveckla vår verksamhet som en viktig del av regionens sjukvård.

Läs – Därför lämnar sjukhusets VD – ”Glad och tacksam”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2022 13:38
Senast uppdaterad: 24 september 2022 13:50

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors