Företag i fokus:

Hon kritiserar Riksbankens räntebesked – ”Oroande”

3395ff9c-c827-4875-a612-3d155add328f

Laura Hartman, LO:s chefsekonom. Foto: Fredrik Sandin Carlson

I tisdags chockhöjdes styrräntan med 1 procent och blir den största höjningen som Riksbanken gjort sedan 1993.

Nu får den kraftiga höjningen kritik av chefsekonomen Laura Hartman på Landsorganisationen, LO, som anser att det är ett olyckligt beslut.

– En hög inflation är ett reellt bekymmer för alla, särskilt för hushåll med små marginaler. Därför är det förstås viktigt med motåtgärder. Men risken är att räntevapnet skadar ekonomin och ökar arbetslösheten mer än den hjälper mot inflationen, säger Laura Hartman.

Styrräntan höjdes med 1 procent, från 0,75 till 1,75 procent, för att hejda den stigande inflationen som i augusti låg på 9 procent. Enligt Riksbanken är den alldeles för hög och anses urholka hushållens köpkraft och gör det svårare för både företag och hushåll att planera sin ekonomi.

Stefan Ingves, Sveriges riksbankschef, . Foto: Creative Commons.

Hartman därmot anser att Riksbankens räntepolitik är ett ineffektivt vapen som har potentiellt mycket skadliga effekter på svensk ekonomi och arbetslöshet.

– Vad som däremot skulle ha en mer kännbar effekt på inflation är mer direkta åtgärder mot de höga energipriserna. Därför behövs andra, mer direkta och snabba åtgärder mot de höga energipriserna. Annars riskeras omställningen mot ökad elektrifiering som näringslivet anammat. Vi börjar redan se oroande tecken på fler varsel, säger Laura Hartman på paraplyorganisation LO.

Riksbankens mål är att att den långsiktigt inflationen ska ligga på 2 procent. I augusti föregående månad låg den på 9 procent.

Läs även: – Styrräntan chockhöjs – Nu väntas bolånen stiga

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2022 15:37
Senast uppdaterad: 25 september 2022 15:38

Flera fordon förstörda i brand vid bostadsområde

IMG_2484

Läsarbilder

Strax efter midnatt ryckte räddningstjänsten ut till Ragnhildsborgsvägen efter att flera fordon hade fattat eld på en parkeringsplats.

Larmet kom in till SOS Alarm klockan 00:44 och enligt de första uppgifterna handlade det om en brinnande bil. Enligt informationen som Telgenytt har fått in handlar det dock om två fordon som har antänts.

Flera räddningsenheter skickades till platsen och befinner sig nu under natten på Ragnhildsborgsvägen i Brunnsäng för att förhindra spridning av branden.

Enligt Telgenytts uppgifter har minst två bilar skadats i branden.

Polisen har också ryckt ut till platsen för att utreda orsaken, men enligt informationen som Telgenytt har fått in kan det röra sig om anlagda bilbränder. Det finns inga rapporter om att någon person skadats i samband med nattens brand i Brunnsäng.

Två fordon totalförstörda i brand. Läsarbild.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juli 2023 00:28
Senast uppdaterad: 2 juli 2023 00:28

Ledarfiguren Abraham Aho åtalades – Frikänns i domstol

F8097986-D302-4AB3-9B3A-21823425C932

Abraham Aho och försvarsadvokaten Jack Melkemichel. Foto: Polisen / Privat

Abraham Aho, en av polisens utpekade ledarfigurer inom Södertäljenätverket, åtalades för grovt hot mot tjänsteman. Nu har tingsrätten frikänt honom helt från misstankarna.

31-åringen Abraham Aho har suttit frihetsberövad sedan 2020 och har dömts att avtjäna 9 år och två månader i fängelse. Under häktningsperioden, den 18 januari 2021, anklagades han för att ha hotat fyra kriminalvårdare på häktet Kronoberg.

Av domen framgår att Aho gjorde en polisanmälan om att han själv blev misshandlad av de fyra kriminalvårdarna. Enligt uppgifter ska Kriminalvården upprättat en anmälan efter att de fått kännedom om att Aho polisanmält kriminalvårdarna för misshandel, något som tingsrätten noterade.

Abraham Ahos polisanmälan gjordes dagen efter händelsen, vilket skiljde sig från häkteschefens polisanmälan om olaga hot som gjordes först drygt två veckor efter händelsen.

– Av domen får det förstås som att tingsrätten, utan att det uttryckligen skrivs, anser att det är anmärkningsvärt att Kriminalvården polisanmäler Aho för olaga hot först efter att det kommit till Kriminalvårdens kännedom om att Aho polisanmält kriminalvårdarna för att ha misshandlat honom. Jag och min huvudman delar den bedömningen. Vår uppfattning är att åtal aldrig borde ha väckts mot honom, säger advokaten till Telgenytt.

31-åringen åtalades för grovt hot mot tjänsteman mot sitt nekade, men i maj kom Stockholms tingsrätts beslut i ärendet. Domstolen ansåg att det inte fanns tillräckliga bevis för att Aho hade uttalat hot, och därför frikändes helt från misstankarna. Åklagaren valde att inte överklaga den friande domen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juli 2023 17:27
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 13:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors