Företag i fokus:

Hon kritiserar Riksbankens räntebesked – ”Oroande”

3395ff9c-c827-4875-a612-3d155add328f

Laura Hartman, LO:s chefsekonom. Foto: Fredrik Sandin Carlson

I tisdags chockhöjdes styrräntan med 1 procent och blir den största höjningen som Riksbanken gjort sedan 1993.

Nu får den kraftiga höjningen kritik av chefsekonomen Laura Hartman på Landsorganisationen, LO, som anser att det är ett olyckligt beslut.

– En hög inflation är ett reellt bekymmer för alla, särskilt för hushåll med små marginaler. Därför är det förstås viktigt med motåtgärder. Men risken är att räntevapnet skadar ekonomin och ökar arbetslösheten mer än den hjälper mot inflationen, säger Laura Hartman.

Styrräntan höjdes med 1 procent, från 0,75 till 1,75 procent, för att hejda den stigande inflationen som i augusti låg på 9 procent. Enligt Riksbanken är den alldeles för hög och anses urholka hushållens köpkraft och gör det svårare för både företag och hushåll att planera sin ekonomi.

Stefan Ingves, Sveriges riksbankschef, . Foto: Creative Commons.

Hartman därmot anser att Riksbankens räntepolitik är ett ineffektivt vapen som har potentiellt mycket skadliga effekter på svensk ekonomi och arbetslöshet.

– Vad som däremot skulle ha en mer kännbar effekt på inflation är mer direkta åtgärder mot de höga energipriserna. Därför behövs andra, mer direkta och snabba åtgärder mot de höga energipriserna. Annars riskeras omställningen mot ökad elektrifiering som näringslivet anammat. Vi börjar redan se oroande tecken på fler varsel, säger Laura Hartman på paraplyorganisation LO.

Riksbankens mål är att att den långsiktigt inflationen ska ligga på 2 procent. I augusti föregående månad låg den på 9 procent.

Läs även: – Styrräntan chockhöjs – Nu väntas bolånen stiga

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2022 15:37
Senast uppdaterad: 25 september 2022 15:38

Södertälje beviljas miljonbidrag – ”Glädjande att EU ser samma möjligheter”

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Södertälje hamn. Foto: Telge Energi.

Södertälje beviljas 11 miljoner kronor i EU-bidrag för att främja hållbara godstransporter. – Det är glädjande att EU ser samma möjligheter i Södertälje som vi själva gjort under lång tid, säger Alexander Rosenberg (M), ordförande tekniska nämnden, Södertälje kommun.

I en gemensam ansökan har nu kommunen och Södertälje Hamn beviljats 11 miljoner kronor i EU-bidrag för att utforska möjligheterna att överföra fler godstransporter från väg till järnväg och sjöfart. Målet är att göra Södertälje till en klimatneutral kommun och ett ledande exempel på hållbar godslogistik i Europa.

– Södertälje är helt rätt stad för en sådan här satsning. Vi är den enda staden i stor-Stockholm, faktiskt i hela östra Mellansverige, som har en hamn med järnväg och motorväg kopplat till verksamhetsområde och kombiterminal, säger Andreas Klingström, samhällsbyggnadsdirektör, Södertälje kommun.

Bidraget beviljades som ett erkännande av Södertäljes utmärkta logistikläge med hamnar, farleder, järnvägar och motorvägar. Flera företag i kommunen är inriktade på godshantering och varudistribution samt utveckling av fossilfria godstransporter på väg. Genom att förstärka kajkapaciteten, ansluta fartyg till landsström och bygga en elektrifierad järnväg, planerar man att förbättra infrastrukturen och möta kraven på mer hållbara godstransporter.

Förstudien kommer också att undersöka möjligheterna för en utveckling av kombiterminalen samt laddstationer för nationell godstrafik på E4 vid Södertälje Syd och bygga Tvetalänken.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 13:17
Senast uppdaterad: 27 juni 2023 13:28

Kritik mot livsmedelsbranschen – ”Omotiverade prishöjningar”

Frukt Ica livsmedel

Arkivbild: Alexander Isa

Det finns misstankar om överdrivet höga prishöjningar inom dagligvaruhandeln, enligt en rapport från Konsumentverket. En genomförd analys av myndigheten visar att äggpriserna har ökat mer än vad som kan motiveras av butikernas inköpskostnader. Nu pågår fortsatt granskning av andra produktgrupper.

Konkurrensverket genomför en undersökning av livsmedelsbranschen och har identifierat risker för bristande konkurrens och omotiverade prisökningar. Undersökningen fokuserar på olika aspekter av konkurrenssituationen i livsmedelskedjan, inklusive prisökningar och marginaler.

Första resultaten visar att priserna på ägg har höjts mer än vad som kan motiveras av inköpspriset. Bristen på tillgång till butikslägen för att etablera nya dagligvarubutiker är ett hinder för effektiv konkurrens, och kommunerna spelar en viktig roll i planläggningen av nya butikslägen. Det finns även indikationer på begränsade möjligheter för specialgrossister och leverantörer att expandera och komma in på marknaden.

– Vi kommer bland annat fördjupa oss ytterligare i sambandet mellan effektiv konkurrens och butiksetableringar, och specialgrossisters möjligheter att expandera på marknaden. Vi kommer också fortsätta följa pengarna i utvalda produktgrupper för att om möjligt identifiera omotiverade prishöjningar, säger Konkurrensverkets generaldirektör, Rikard Jermsten, i ett pressmeddelande.

Konkurrensverket betonar behovet av en lagändring för att kunna ingripa mot förvärv som påverkar mindre lokala marknader och säkerställa konkurrensen i hela landet. Undersökningen genomförs i samarbete med Konjunkturinstitutet, och resultaten kommer att presenteras löpande under året.

– Det är för tidigt att dra långtgående slutsatser av vår undersökning men redan nu ser vi indikationer som tyder på risk för bristande konkurrens, säger Rikard Jermsten.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 12:21
Senast uppdaterad: 27 juni 2023 12:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors