Företag i fokus:

De prisas som årets lärare i gymnasieskolan

IMG_4467

Lärarna Pontus Sjöberg och Ing-Marie Andersson. Bild: Södertälje kommun.

Föregående vecka, onsdagen den 21 september, tilldelade Utbildningsnämnden utmärkelse till två lärare i Södertälje. Lärarna Ing-Marie Andersson och Pontus Sjöberg utsågs till Årets lärare i gymnasieskolan för sina fina framgångar.

Utmärkelsen tilldelas till lärare som tydligt åstadkommit en förbättrad kvalitet i undervisningen, arbetar aktivt för skolans uppdrag och har en synlig påverkan på barn och elevers resultat i en grupp, klass eller skola.

Lärarna Andersson, på Enstad på Morabergs studiecentrum, och Sjöberg, på Torekällgymnasiet, uppfyllde kriserna och tilldelades därmed titeln ”Årets lärare”.

– Jag blev väldigt glad men också förvånad då jag, likt många andra lärare och kollegor, ibland känner mig otillräcklig i lärarrollen. Det här är ett fint kvitto på att jag har gjort något bra, säger Pontus Sjöberg på kommens hemsida.

Priset delades ut av nämndens ordförande, Elof Hansjons, när medarbetare på kommunens gymnasieskolor samlades för en gemensam utbildningsdag i stadshuset med inspirationsföreläsningar och workshops.

Elof Hansjons, utbildningsnämndens ordförande i Södertälje. Foto: Alex Ataseven.

– Det finns så många väldigt kompetenta lärare så jag är förvånad, stolt och väldigt glad över utmärkelsen, säger Ing-Marie Andersson.

Motiveringen av av Ing-Marie: 

”Ing-Marie är den lärare som oavsett om eleverna är helt nyanlända och inte har någon kunskap om det svenska skolsystemet alltid utgår ifrån att eleverna kan och ska få möjlighet att lyckas.” 

Motiveringen av Pontus: 

”Genom ett stort engagemang för eleverna, sin fina ledarskapsförmåga och didaktiska skicklighet har Pontus ökat elevernas motivation, delaktighet och resultat. Det har också ökat intresset för att söka inriktningen Måleri på Bygg- och anläggningsprogrammet på skolan.”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 september 2022 04:00
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 10:20

Skottskadad 16-åring nedsövd i månader har nu vaknat

A747BD55-5C4C-42F9-AE1F-70156FD33CAD

Foto: Shamash Oyal

För snart tre månader sedan skottskadades en 16-åring allvarligt i Hovsjö och har varit nedsövd sedan dess. Nu har pojken, enligt uppgifter till LT, vaknat upp på sjukhus.

(Annonslänk)

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skadade klarade sig med lindriga skador, men den tredje, en 16-åring, hölls nedsövd på grund av allvarliga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts 16-åringen i ansiktet.

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, varav två senare släpptes fria. Den tredje, även han 16 år, häktades misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Dagarna innan jul grep spansk polis ytterligare två misstänkta män för inblandning: en 22-årig man från Södertälje och en 19-åring skriven i Stockholmsområdet. De misstänks för grovt skyddande av brottsling efter att ha hjälpt den yngre mannen, som misstänks för mordförsök, att fly med bil ner till Spanien.

16-åringen, som var kritiskt skadad, sövdes ner men ska nu ha vaknat upp på sjukhus efter två och en halv månad, rapporterar LT. Enligt tidningens uppgifter vågade läkarna inte väcka honom tidigare på grund av hans svåra skador.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö.
Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 18:25
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 18:25

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors