Företag i fokus:

Boende efter skjutningen i Saltskog – ”Väldigt tråkigt”

308646515_801625254485309_5991841940782807606_n

Leandro Steinnagel med dottern Izabelle. Foto: Alex Ataseven.

Det är nu en vecka sedan skottlossningen i Saltskog inträffade där en person sköts och fördes till sjukhus för vård. Bara dagarna senare sköts en annan person i stadsdelen Ronna.

De båda personerna, som tros vara i 20-årsåldern, klarade sig med lindriga skador. Nu uttrycker boende sin oro efter skjutningarna som sker mitt bland barnfamiljer.

– Jag blev riktigt rädd, säger småbarnsföräldern Leandro Steinnagel, som bor ett stenkast från där skjutningen inträffade, till Telgenytt.

Klockan var strax innan 20:00 på fredagskvällen som en okänd gärningsperson avlossade flera skott mot en ung man i 20-årsåldern. Mannen skadades lindrigt, men flera förlupna kulor träffade en bil och Allaktivitetshuset där fler personer befann sig, varav en person var sekunder från att träffas.

Skjutningen i Ronna den 28 september. Foto: Shamash Oyal.

– Jag trodde att det först var ett skämt, men sedan när jag insåg att det var på riktigt blev jag riktigt rädd eftersom jag själv har barn som rör sig i området, säger Leandro.

I samband med skottlossningen uppmärksammades flera personer springa från platsen, men fortfarande är ingen person gripen misstänkt för mordförsöket.

– Det känns overkligt och väldigt tråkigt, men samtidigt har det varit en tidsfråga innan det skulle hända, säger Leandro Steinnagel som anser att vuxna i område bör engagera sig i förebyggande syfte.

Läs även: – Nio skjutningar i Södertälje 2022 – Tre med dödlig utgång

Polisen på plats i Saltskog under fredagskvällen. Foto: Shamash Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 september 2022 16:59
Senast uppdaterad: 30 september 2022 16:59

Miljökontoret häver förbudet mot kolgrillen

024A8DEF-2435-46DC-9BA7-5865FCD4CAC9

Foto: Alexander Isa

Nu är det fram för restaurangen Cizgara i Mariekäll att grilla igen, det rapporterar SVT.

Det var i slutet på juni som miljökontoret förbjöd kolgrillen Cizgara att grilla efter klagomål från ett flertal grannar. Nu rapporterar SVT att kommunen har hävt förbudet mot att grilla med kol efter en genomförd inspektion den 7 juli.

Vid en provgrillning kunde miljökontoret konstatera att restaurangen inte skapade rök vid grillningen.

I samband med att beslutet upphävs ställs krav på Cizgara att lämna information om rökreningsanläggningen, bland annat uppgifter om dess kapacitet och luftflöde. Detta rapporterar SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 14:18
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 15:35

23-åring döms till fängelse för inblandning i sprängningar

Polis

Arkivbild

En 23-åring från Södertälje åtalades för inblandning i flera sprängningar i Stockholm. Nu har han dömts till flera års fängelse av tingsrätten.

Tidigt på morgonen i januari exploderade en kraftig bomb vid en restaurang i Stockholm. Dagen efter inträffade ännu en kraftig detonation vid ett lägenhetshotell i Kista där en kriminell nätverksledare hade sitt kontor. Båda sprängningarna orsakade omfattande skador på byggnaderna, men enligt rapporterna ska ingen person ha skadats i samband med händelserna.

Kort efter händelsen greps flera personer, inklusive en 23-åring från Södertälje och en 25-åring från Upplands Väsby. Åtal väcktes i juni mot totalt åtta personer,  i åldrarna 16 till 42, som misstänktes vara inblandade i flera sprängningar i Stockholm. Dessa sprängningar kopplas samman med en konflikt mellan den så kallade ”Kurdiska räven” och ”Greken”.

Enligt domen ska Södertäljebon ha kört fordonet till platsen där andra personer utförde sprängningen. 23-åringen nekar till brottet och hävdar att han bara körde två män från en lägenhet till Kista och skulle få uppemot 80 000 kronor för körningen. Han påstår att han var ovetande om någon bomb eller detonation.

Dock hittade polisen hans DNA på ett av batterierna som påträffades vid sprängningsplatsen. Dessutom har man funnit chattkonversationer i hans telefon samt sökningar på internet relaterade till detonationen.

Tingsrätten har dömt Södertäljebon till fyra års fängelse för brottet allmänfarlig ödeläggelse. Domstolen anser att trots att han endast var i bilen och agerade som chaufför, så har han genom att transportera de två andra personerna varit delaktig som medbrottsling.

Läs även: – 26-åring dömd till fängelse – Förvarade bomb hemma

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 11:46
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 11:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors