Företag i fokus:

Birgir öppnar Järnas första coworking – ”Känns självklart”

birgiii

Birgir Birgisson startar coworking Järna. Foto: Alex Ataseven.

Fenomenet som uppstod som en trend i Kalifornien, under slutet på 90-talet och tidigt 2000-tal, har nu etablerats i Järna.

På Storgatan, i hjärtat av Järna Centrum, har Birgir Birgisson öppnat coworking i ljusa och fräscha lokaler.

– Jag har varit involverad i flera olika projekt i Järna genom åren. Jag har själv alltid längtat efter en möjlighet att kunna arbeta med kollegor och slippa allt krångel med eget kontor, trots att jag drivit många av mina projekt själv, säger ägaren Birgir Birgisson till Telgenytt.

Birgir Birgisson tillsammans med dottern Lilja och hunden Charlie. Foto: Alex Ataseven.

Quick Office har tillsammans med franchisetagaren Birgisson öppnat Järnas första workspace utanför storstadsregionen och huserar i lokalerna under biblioteket. Tidigare fanns det en vårdcentral i lokalen, men efter en omfattande totalrenovering och ombyggnation blev kontoret klart under sommaren.

Tanken med coworking är genialiskt och har stora fördelar för företag som hyr in sig.

Här delar flera företagen kontor dels för att det är billigt och praktiskt, men också för att det blev en roligare att plötsligt ha kollegor att dricka kaffe eller samarbeta med. Quick Office har erbjudit mindre och medelstora företag flexibla kontorslösningar på kontorshotell i över 20 år. På kort tid har marknaden förändrats och idag pratar man nästan uteslutande om coworking.

I Järna erbjuder Birgisson moderna kontor med en hög mysfaktor.

Här kan man hyra kontorsrum eller kontorsplats i en öppen yta. De gemensamma ytorna som kök, lounge och mötesrum delas med andra hyresgäster. Förutom tillgång till kontoret i Järna har man som medlem hos Quick Office möjlighet att arbeta på alla deras kontor i Stockholm och Malmö.

Foto: Alex Ataseven.

Att ha sitt kontor på ett coworking innebär att man kan fokusera på sin verksamhet fullt ut och man slipper pyssla med allt från kaffemaskiner, printers, lokalvård och inköp av förbrukningsvaror. Här finns även en bemannad reception som tar hand om besökare och sköter om kontorsytorna. Man inbjuds till att nätverka och möta andra företagare för att dela erfarenheter och skapa nya affärsmöjligheter. Att arbeta på ett coworking ses mer och mer som framtidens arbetsplats.

Varför tyckte du att Järna var i behov av coworking

– När lokalen på 630 kvm under Biblioteket på Storgatan blev ledig kändes det självklart att försöka få till ett coworking space. Det absolut smartaste valet var definitivt att initiera ett samarbete med Quick Office som verkligen kan det här med coworking. För mig är det en gyllene kombination att vara egen företagare och samtidigt få all ”know-how” genom en franchise, vilket ger mig möjligheten att kunna tillhandahålla precis den service som hyresgästerna behöver, säger Birgisson.

Den 6 oktober hålls en stor invigningsfest på kontoret för nuvarande hyresgäster och blivande, men även nya intressenter. Samtliga bjuds på vedugnsbakade pizzor från Varma Vedugnstruck, snacks och bubbel för att fira att verksamheten officiellt är i gång.

Foto: Alex Ataseven.

Ljusa fräscha lokaler. Foto: Alex Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 oktober 2022 22:20
Senast uppdaterad: 1 oktober 2022 22:20

Hotelldirektören kriminellstämplar en 500 miljoners satsning

Elite-1

Hotelldirektör på Ad Astra, Steffen Sanders, Foto : Alexander Isa

När nyheten om Elites etablering i Södertälje blev allmänt känd, möttes den av jubel och förväntningar i staden. Många såg detta som en positiv utveckling och en välkommen investering från en så betydande aktör. Men med tiden framkom det att Elite inte delade samma stolthet för sin etablering som vi hade hoppats på.

De valde att marknadsföra sitt ”Ad Astra Snäckviken” som ”Rivieran, 28 minuter söder om Stockholm,” en formulering som tydligt försökte distansera sig från Södertälje. Det verkar som om de undvek att förknippas med staden på grund av det ökande problemet med kriminalitet, och de påpekanden som politiker och lokalpolis gjorde i riksmedia. Det är troligt att detta är skälet till att de inte valde att kalla det för ”Elite Södertälje,” som de gör i andra städer som Västerås och Norrköping.

Södertäljes rykte har lidit i många år, och som invånare vill vi gärna vara med och reparera det.

Tillbaka till Steffen Sanders mejl till polisen och Södertälje kommun som verkar präglas av storhetsvansinne. Det är frustrerande när han nästan kritiserar polisens arbete och hävdar att det inte görs tillräckligt. Jag vill rikta en eloge till kommunens säkerhetschef Emir, som tydligt och sakligt bemötte Sanders gnäll och satte honom på plats.

”Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår”

Polisen gör ett fantastiskt arbete. Vi Södertäljebor vill få bort kriminaliteten, minst lika mycket som Sanders vill. Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår, utan om att kunna njuta av vår stad i sin helhet.

Man kan undra när han senast besökte stadskärnan och insåg att det är fler företag än hans eget som lider av minskade intäkter. Har Sanders missat att vi lever i en lågkonjunktur?

Mejlet verkar ha varit skickat utan noggrann eftertanke, och Sanders verkar inte ha varit beredd på att det skulle bli offentligt. Över en natt har Elites egen hotelldirektör lyckats stämpla en 500 miljoners satsning som ett kriminellt tillhåll. Det är svårt att föreställa sig att någon nu vill checka in där eller njuta av deras spa.

Drogproblem som Steffen Sanders tar upp är inte unikt för Södertälje; det är ett problem som påverkar städer över hela Sverige. Andra Elite-hotell, som i Västerås, kan mycket väl ha liknande utmaningar, men deras hotelldirektörer går inte ut och kritiserar kommunen och polisen på samma sätt.

PS ”Rivieran 28 minuter söder om Stockholm” låter patetiskt.

Varma hälsingar,
Kvinnan som har älskat Södertälje sedan 70-talet.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 15:19
Senast uppdaterad: 13 september 2023 15:24

Snart inleder kommunen ombyggnationen av Marenplan

EBD9C0E8-6D0E-4C91-876F-048C6F3DCAFC

Illustration/bild: Fojab/Södertälje kommun

Senhösten är här och för Södertälje kommun är det dags att ta ett stort steg när ombyggnationen av Marenplan påbörjas.

Inom en snar framtid kommer Marenplan att vara en inbjudande destination med cirka 200 gästrum, konferensfaciliteter, en lounge, flera barer, restauranger samt en rymlig uteservering på en terrass med utsikt mot Maren.

I samband med att fastighetsägaren Stadsrum bygger en 16 våningar hög fastighet kommer Södertälje kommun att genomföra en omfattande uppfräschning av Marenplan, men denna förvandling kommer inte utan sina uppoffringar.

Stora delar av området kommer att vara avstängda för allmänheten. Detta inkluderar gångpassagen mellan det nya hotellet och kajen mot vattnet, vilket innebär att fotgängare måste ta en omväg via Ekdalsgatan eller Strandgatan och Marenbron om du vill ta dig från Marentrappan till Slussgatan.

Det är dock inte allt i avstängningen.
Strandgatan kommer att förbli öppen, och Tullgränd, som för närvarande är stängd, kommer att öppnas upp igen. Marentrappan kommer att vara tillgänglig för fotgängare under hela byggperioden, tillsammans med cirka 4 meter av Marenplan vid trappan. Däremot kommer träbryggan längs Marens östra strand att vara avstängd. Marenbron kommer att förbli öppen under hela byggperioden, med undantag för korta perioder då tillfällig stängning kan krävas.

Läs även: Här är restaurangerna som etableras vid Maren

Förutom den uppenbara estetiska upprustningen kommer Marenplan också att få fler sittplatser, fler träd och grönskande områden samt ny, modern belysning. Ny markbeläggning kommer att läggas, och en skimrande vattenspegel nedanför Marentrappan kommer att skapas, vilket ger möjlighet till vattenlek eller bara en vacker plats att slå sig ner vid.

Foto: Södertälje kommun

En central del av omgestaltningen är den helt nya kajen runt den inre delen av Maren. Denna kaj kommer att trappa ner mot vattnet och skapa fler sittplatser närmare vattnet, vilket ger besökarna en ännu närmare upplevelse av vattnet. Dessutom kommer det att finnas mer plats för uteserveringar samt att Tullgränd kommer att få en ljusare och mer inbjudande atmosfär.

Den preliminära tidsramen för avstängningen sträcker sig från november 2023 till mars 2025. Värt att notera är att flera parkeringsplatser vid Hebbevillan kommer att försvinna under byggperioden då både Stadsrum och kommunen kommer att använda området för sina etableringsändamål.

Läs även: – Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 11:51
Senast uppdaterad: 23 januari 2024 22:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors