Företag i fokus:

Fullt hus när Kompetensmässan slog upp portarna

IMG_4761

Joel Paavonen på Avilon, stöd och matchning. Foto: Alex Ataseven.

I fredags hölls Kompetensmässan på Science Park i Södertälje efter ett uppehåll på två år.

Ett 20-tal utställare ställde fram sina montrar och gav arbetssökande chansen att träffa intressanta ­arbets­givare, rekryterings- och utbildningsföretag.

Flera hundra personer hade tagit sig till Science Park under fredagsförmiddagen när företagen öppnade famnen för alla som visade intresse.

Bland företagen finns bland annat Telge, Södertälje kommun, Hall, Adastrabyelite, Scania, AstraZeneca, Schenker, Volkswagen, Södertälje sjukhus, Telge tillväxt, Arbetsförmedlingen, Adecco, Lernia och KTH.

Ett av företagen som hade fullt upp med att svara på frågor under mässan var Arbetskonsulterna som har kontor i Södertälje, Botkyrka, Kista, Järfälla, Haninge, Segeltorp och Fittja.

Kollegorna från Arbetskonsulterna på plats. Oraka Hadodo till höger. Foto: Alex Ataseven.

– Vi har varit verksamma sedan 2011 och har ett 100-tal arbetsgivarkontakter som förenklar att få ut våra sökande i arbete. Vi får ut 60% av alla sökande ut i arbete, berättar Oraka Hadodo, handledare på Arbetskonsulterna, till Telgenytt.

Ett annat företag som hade mycket folk vid sin monter var nya Elite Hotel.

– Vi rekryterar för fullt och söker folk med rätt kompetens, säger Anders Edlund på Adastrabyelite till Telgenytt.

Michelle Karlsson, Maria Hagberg, Anders Edlund och Mai Mikkola från Elite Hotel. Foto: Alex Ataseven.

Abgar Gulo från Recruit Job. Foto: Alex Ataseven.

Milagros Sahlén, Jonatan Robertsson och Marlen Ataseven från Södertälje kommun. Foto: Alex Ataseven.

Anna Tellemar och Nicolas Korzen från VW Finans. Foto: Alex Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 oktober 2022 04:00
Senast uppdaterad: 30 september 2022 23:51

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors