Företag i fokus:

Bensinstationen träffades av förlupen kula – 200 meter bort

alex ataseven

Bild: Kartor/ Alexander Isa.

Strax innan klockan 20:00 på lördagskvällen avlossade en okänd gärningsperson flera skott mot man i 40-års åldern som avled av sina skador. Minst ett skott färdades flera hundra meter bort och träffade bensinstationen Gulf, bara några meter från personalens arbetsplats.

– Jag vill inte ens tänkta tanken på vad som hade kunnat hända, säger en person till Telgenytt som inte vill figurera med sitt namn.

Klockan var 19:41 på lördagskvällen som flera samtal inkom om skottlossningen på Enhörnaleden varpå ett stort polispådrag inleddes. Väl på plats påträffades en man i 40-årsålder, skjuten till döds med flera skott varav ett träffade ansiktet.

Ett skott träffade bensinstationen cirka 200 meter bort. Bild: Kartor

Enligt uppgifter till Telgenytt använde mördaren ett automatvapen och lämnade platsen på en elsparkcykel.

Vapnet var så kraftigt att ett skott färdades cirka 200 meter bort och träffade bensinstationen Gulf på Robert Anbergs väg. Skottet träffade bensinstationens fasad, bara några meter från personalens arbetsplats.

En person som Telgenytt talat med uttrycker sin oro och uppmärksammar flerfamiljshuset som finns placerad bakom bensinstation.

Bensinstationen i Ronna med bostadshusen bakom. Foto: Alexander Isa

– Tänk om skottet hade missat bensinstation. Då hade den träffat höghuset bakom Gulf och där bor barnfamiljer. Jag vill inte ens tänkta tanken på vad som hade kunnat hända. Våldet måste få ett stopp, det här är för mycket, säger en person till Telgenytt som stannade till vid mordplatsen.

Polishelikopter, drönare, polishundar och flera polisenheter deltog i jakten på misstänkta gärningspersoner i samband med dödsskjutning , men i nuläget är ingen person gripen misstänkt för mordet på 40-åringen.

Däremot är fyra personer anhålla misstänkta för mord efter fredagens dödskjutning vid Rösberga fritidsgård.

TV: Här flyr de i panik när skotten avlossas i Ronna

Skotthålet efter dödsskjutningen. Foto: Alexander Isa

Polisen på plats efter lördagens dödsskjutning. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2022 17:19
Senast uppdaterad: 13 november 2023 17:24

Dubbelmöte väntar för ”Steelers” i svenska cupen

Jo

Klar förlust senast mot Storvreta. Kan Nykvarn störa regerande mästarna tillräckligt i svenska cupen? Foto: Per Wiklund

Nykvarn är revanschsugna i dubbelmötet mot Storvreta i svenska cupens 3:e omgång. Telgenytt har talat med tränaren Nicklas Hedstål inför matchen.

Vad tar ni med er från förlängningsvinsten mot AIK inför Storvreta i svenska cupen?

– Storvreta är serieledare och för stunden kanske världens bästa lag. Det kommer bli en superrolig utmaning för oss, vi har revansch att utkräva efter förlusten i första mötet i serien där Storvreta satte oss på plats med en 1–6 vinst, säger Nykvarns tränare Nicklas Hedstål till Telgenytt

– Vi har i veckan jobbat med en del nycklar för att komma igenom Storvretas grymma försvar. Vi kommer från en moralisk bra match mot AIK där vi kvitterar med 17 sekunder kvar och avgör i förlängningen genom Sebastian Thorberg. Vi fick bra kvitto på att laget har moralen och inte lägger sig platta vid underläge 4–7 utan kör på och känner att vi har det som krävs på denna nivå, säger Hedstål.

Nicklas Hedstål har fått se skadade och avstängda spelare på sistone. Kan det bli så att vissa spelare får vila inför kommande seriematch? Foto: Per Wiklund

Storvreta kommer från en ytterligare stabil seger med 7–3 borta mot Mullsjö där matchen var jämn fram till den tredje perioden när Storvreta gjorde ett ryck och kunde vinna komfortabelt tillslut.

Hur ska då Steelers lyckas med att bryta ner Storvreta? 
– Först och främst så är som alltid defensiven en nyckel för att ha en chans att vinna matcher, sedan har vi som mål att spela en rakare innebandy för att komma till fler avslut än senast vi mötte Storvreta, säger tränaren.

Matchen spelas i Furuborghallen ikväll, onsdag 18 oktober, klockan 19:00.

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 23:48

Stephanie Abdiyo hyllas – utsedd till ”Årets lärare”

Kommun

Foto: Södertälje kommun

På måndagskvällen utnämndes Sveriges främsta lärare baserat på nomineringar från tiotusentals elever i hela landet. I Södertälje kommun tilldelas priset till Stephanie Abdiyo från Soldalaskolan tilldelas priset till som årets lärare.

-Vi är väldigt stolta över det fina arbete som Stephanie gör som lärare, säger Jenny Stanser, verksamhetschef Södertälje kommun.

(Annonslänk)

Varje år premieras de bästa lärarna i Sveriges kommuner och län. Dessa vinnare har chansen att ta emot den nationella utmärkelsen ”Årets lärare” på årliga Lärargalan. Utmärkelsen hyllar lärarnas insatser i hela landet och är unik eftersom eleverna är de som nominerar sina lärare.

Södertälje hamnade i år på femte plats när det gäller antalet nomineringar, vilket visar på elevernas stora engagemang och uppskattning för sina lärare.

Stephanie Abdiyo, som belönades som årets lärare i Södertälje kommun, fick inte bara många nomineringar från eleverna utan också ett pris från Lärargalan. Utbildningskontoret besökte Soldalaskolan och överraskade henne med blommor och gratulationer.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 oktober 2023 22:26
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 22:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors