Företag i fokus:

Bensinstationen träffades av förlupen kula – 200 meter bort

alex ataseven

Bild: Kartor/ Alexander Isa.

Strax innan klockan 20:00 på lördagskvällen avlossade en okänd gärningsperson flera skott mot man i 40-års åldern som avled av sina skador. Minst ett skott färdades flera hundra meter bort och träffade bensinstationen Gulf, bara några meter från personalens arbetsplats.

– Jag vill inte ens tänkta tanken på vad som hade kunnat hända, säger en person till Telgenytt som inte vill figurera med sitt namn.

Klockan var 19:41 på lördagskvällen som flera samtal inkom om skottlossningen på Enhörnaleden varpå ett stort polispådrag inleddes. Väl på plats påträffades en man i 40-årsålder, skjuten till döds med flera skott varav ett träffade ansiktet.

Ett skott träffade bensinstationen cirka 200 meter bort. Bild: Kartor

Enligt uppgifter till Telgenytt använde mördaren ett automatvapen och lämnade platsen på en elsparkcykel.

Vapnet var så kraftigt att ett skott färdades cirka 200 meter bort och träffade bensinstationen Gulf på Robert Anbergs väg. Skottet träffade bensinstationens fasad, bara några meter från personalens arbetsplats.

En person som Telgenytt talat med uttrycker sin oro och uppmärksammar flerfamiljshuset som finns placerad bakom bensinstation.

Bensinstationen i Ronna med bostadshusen bakom. Foto: Alexander Isa

– Tänk om skottet hade missat bensinstation. Då hade den träffat höghuset bakom Gulf och där bor barnfamiljer. Jag vill inte ens tänkta tanken på vad som hade kunnat hända. Våldet måste få ett stopp, det här är för mycket, säger en person till Telgenytt som stannade till vid mordplatsen.

Polishelikopter, drönare, polishundar och flera polisenheter deltog i jakten på misstänkta gärningspersoner i samband med dödsskjutning , men i nuläget är ingen person gripen misstänkt för mordet på 40-åringen.

Däremot är fyra personer anhålla misstänkta för mord efter fredagens dödskjutning vid Rösberga fritidsgård.

TV: Här flyr de i panik när skotten avlossas i Ronna

Skotthålet efter dödsskjutningen. Foto: Alexander Isa

Polisen på plats efter lördagens dödsskjutning. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2022 17:19
Senast uppdaterad: 13 november 2023 17:24

Polisen larmades till Saltskog efter samtal om höga smällar

Polishelikopter

Arkivbild: Shamash Oyal

Natten mot måndag larmades polisen efter rapporter om höga smällar. Flera polisenheter ryckte ut, men kunde inte hitta källan till ljuden.

Strax efter midnatt fick polisen samtal om höga smällar i närheten av Saltskog. Det ledde till en omfattande polisinsats, inklusive hälp av en polishelikopter som bistod med översikt för att söka igenom området.

Men vad som är orsaken till de höga smällarna är fortfarande oklart. Polisen som var på plats hittade inga ledtrådar till händelsen, och ingen person verkar ha skadats. Efter en kort stund kunde polisen lämna platsen.

Enligt uppgifter till Telgenytt kan det handla om att någon har avfyrat fyrverkerier, men detta har inte bekräftats av polisen.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 13:37
Senast uppdaterad: 16 oktober 2023 13:37

INSÄNDARE: Lagöverträdelsen kommer kosta kommunen dyrt

Södertälje kommun

Arkivbild

Jag tycker att turerna kring bakgrundskontrollerna är oerhört märkliga, men efter SVT:s avslöjande är det nästan skrämmande. Vad är det Södertälje kommun håller på med, och varför undviker säkerhetsbolaget SVT:s reportrar?

Jag är inte anställd av Södertälje kommun, och det är jag oerhört glad över. Jag skulle inte uppskatta att få mina personuppgifter skickade till ett bolag på en USB-sticka. Ännu värre är det när vår kommunledning ignorerar lagstiftningen för att få sin vilja igenom. Skamligt.

En annan sak som jag starkt reagerade på var Länstidningens bevakning och inriktning i ämnet. Istället för att lyfta fram SVT:s reportrars fantastiska granskande arbete, fokuserar de på hur en dömd person ”slank igenom kontrollen”. Jag kliar mig i huvudet.

Helt plötsligt, när kommunen pressas av SVT efter att ha visat sig ha smuts under naglarna, råkar Länstidningen komma över uppgifter och ”avslöjar” en yngling som var tillfälligt anställd inom kommunen som fick fängelse. Snart lär vi se ansvariga stolt peka på det goda som medfört med kontrollerna för att flytta fokus. 

”Det är inte acceptabelt att bryta mot lagen bara för att få sin vilja igenom.”

Jag ifrågasätter inte kontrollerna, men jag ifrågasätter starkt tillvägagångssättet för att få sin vilja igenom. Det är inte acceptabelt att bryta mot lagen bara för att få sin vilja igenom. Södertälje kommun och alla inblandade politiker borde hållas ansvariga för lagöverträdelsen.
Varför Länstidningen enbart väljer att belysa ena sidan av bakgrundskontrollerna och inte det olagliga agerandet av kommunstyrelsen är en gåta. 

Mer än 8000 personer har fått sina personuppgifter olagligt överförda av kommunledningen till ett företag som undviker SVT:s granskande. Ett säkerhetsbolag som knappt har ett kontor. Det finns många frågor man vill ha svar på. Hur kunde de få ett sådant kontrakt med kommunen och varför undviker de SVT? Jobbar de med 8000 personuppgifter hemifrån eller från ett stort kontor som delas med 100-tals andra företag? Var är de anställdas trygghet?

Detta kommer med stor sannolikhet leda till höga kostnader för kommunen i form av flera skadeståndsansökningar. Om jag själv hade blivit utsatt för en sådan integritetskränkning, skulle jag också ha anmält det till Integritetsskyddsmyndigheten.

/Rättskaffens man

Läs även: – SENASTE NYTT: Kommunen avslöjas för att bryta mot lagen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 12:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors