Företag i fokus:

Anhörigdagen uppmärksammas i ett kostnadsfritt event

2022_02_Tom-tits-scaled

Foto: Alex Ataseven.

Årligen uppmärksammas Nationella Anhörigdagen i Sverige för att hjälper någon, eller några, som behöver stöd.

I år uppmärksammar Södertälje kommun dagen i ett kostnadsfritt event på Tom Tits.

Runt om i landet arrangerar kommuner, föreningar och andra aktörer aktiviteter för att uppmärksamma dagen. I Södertälje bjuder kommunens anhörigkonsulenter in till föreläsningar och samtal med syfta om att stärka dig som anhörig och ge vägledning om din situation.

Kommunens anhörigkonsulenter: Therese Stjernström, Marie Brithell, Lies Viström och Camilla Lindahl. Foto: Södertälje kommun.

”Under dagen finns det möjlighet att prata med anhörigkonsulenter, föreningar och intresseorganisationer. Du kommer också att kunna ställa frågor till överförmyndarnämnden och till handläggare inom socialtjänsten.”, skriver Södertälje kommun på sin hemsida.

Det kostnadsfria eventet startat idag klockan 14:30 och pågår fram till klockan 19:30 på Tom Tits på Storgsatan 33. Här kan besökarna komma och gå som de vill och bland föreläsarna finns bland andra psykologen och medicine doktor Beata Terzis som kommer att berätta om hjärnkraft och hjärnsvikt.

”Hennes föreläsning tar sin utgångspunkt i hur anhöriga på ett bättre sätt kan förstå sina egna reaktioner och förstår och bemöta en som drabbas av kognitiva nedsättningar.”, skriver kommuen i pressmeddelandet.

Hela programmet:

  • 14:30 – Anhörigdagen 2022 startar! Vi ses på Tom Tits, plan 3.
  • 14:40 – Välkommen, presentation av anhörigstödet
  • 15:00 – Föreläsning av Silviasystrar om demens och anhörigskap.
  • 15:50 – Överförmyndarenheten berättar och svarar på frågor i rum Salpeter.
  • 16:10 – Föreläsning av Marianne Victorin om stresshantering.
  • 17:10 – Föreläsning om spelberoende och anhörigskap.
  • 18:00 – Föreläsning med Beata Terzis om hjärnkraft och hjärnsvikt. Föreläsningen tar ungefär 90 minuter och därefter avslutar vi dagen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2022 09:05
Senast uppdaterad: 6 oktober 2022 10:42

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors