Företag i fokus:

KRÖNIKA: Saknad och älskad

B9BC24C9-539F-43CD-B30F-749650A1591E

Foto: Privat.

Där stod vi, över hundra personer på en begravning. En begravning som fick många att uppskatta sina nära.

Känslan var obeskrivlig, vi förlorade en kusin, en vän, kanske till och med en framtida fotboll spelare.

Man vet aldrig vad som händer imorgon, det finns många som mister en chans med just denna personen. Man måste förlåta oavsett vad, för i slutändan spelar inte materiella saker någon roll.

Jag ser många vuxna och ungdomar som är själva på en fredag. De vuxna kanske skrollar på Facebook. Ungdomarna kanske är ute med vänner eller spelar hela natten. Jag spelar också ibland hela natten med mina vänner. Men jag lärde mig att uppskatta min familj, det är synd att nått sånt här måste hända för att inse att livet är mer än bara Facebook eller data spel.

”Föräldrarna måste börja ta sitt ansvar”

Det är också många kriminella som dödar andra vilket är sorgligt för familjen. Men hur märker inte föräldrarna att det är något som inte stämmer när han kommer hem efter tolv på kvällen. Föräldrarna måste börja ta sitt ansvar för att det är oftast tonåringar som skjuter eller blir skjutna. Det är också synd om de oskyldiga som blir skjutna.

Kan du tänka dig att du tankar din bil efter klockan nio, sedan ser ett gäng tonåringar med vapen, och plötsligt blir du skjuten till döds.

Istället för att gå ut med dina vänner eller skrolla på Facebook en fredag kväll, köp snacks och sitt med din familj. Spendera med tid med din familj. Vi tar allting föregivet och när den dagen kommer, kommer du ångra allt du har gjort.

Ta till dig!

Till alla familjer som har förlorat någon angånnde detta beklagar jag sorgen och hoppas att allt blir bra igen. Just nu finns det poliser som åker runt 24/7 vilket är bra och det borde ha varit så innan detta hände.

Men nu är vi här och det enda vi kan göra är att uppskatta allt vi har.

Tony, 13 år.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 oktober 2022 16:54
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

medarbetare-sodertalje-sjukhus-nya-huvudentre

Medarbetare i samband med invigningen. Foto: Södertälje Sjukhus.

Södertälje sjukhus har officiellt invigt sin nya huvudentré efter flera års arbete. – Tack till all personal på sjukhuset för allt tålamod vid ombyggnationen, det har låtit och ni har varit tvungna att gå omvägar men det har alltid fungerat bra, säger Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum.

Invigningsceremonin hölls föregående vecka den 7 juni, men huvudentrén öppnades för patienter, besökare och medarbetare fredagsmorgonen den 9 juni.

Band klipptes av Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum, Aida Hadzialic, finansregionråd, och Anna Gerber Ekblom, vd för Södertälje sjukhus. På plats fanns även Johan Rannemo, projektledare på Locum, och Eleksanda Mousa, vårdenhetschef på avdelning 10 och biträdande verksamhetschef.

Foto: Södertälje Sjukhus.

 – Jag är otroligt stolt och glad. Det är viktigt att vi högtidlighåller invigningen av en ny huvudentré som ett steg i sjukhusets pågående upprustning och modernisering. Regionens satsning ger oss ännu bättre förutsättningar att bedriva god vård och skapar en bra miljö för både patienter och medarbetare. Sjukhusets dörr står alltid öppen för den som är i behov av vår hjälp. Välkommen in på vårt sjukhus, säger Södertälje sjukhus vd, Anna Gerber Ekblom.

Efter bandklippningen framförde musiker från Nykvarns kulturskolas ungdomsorkester Sibyllafanfaren. Därefter hölls en mingel, tal och konstvisning inne på sjukhuset för medarbetare och inbjudna gäster.

Den nya huvudentrén kommer att förbättra sjukhusets tillgänglighet och ge en modern och välkomnande miljö för alla som besöker och arbetar på Södertälje sjukhus.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 22:34

Skogsbränder härjade nära Järna/Mölnbo

IMG_2013

Bild/Film: Daniel Ekendahl

Under tisdagen härjade flera skogsbränder nära Järna/Mölnbo. Elden släcktes sent på kvällen efter flera timmars intensivt arbete av räddningstjänsten.

På tisdagseftermiddagen bröt flera skogsbränder ut i närheten av varandra mellan Järna och Mölnbo. Första larmet kom in till SOS Alarm klockan 16.55, följt av ett annat larm klockan 17.35. Samtidigt rapporterade SVT att det även brann på andra platser, bland annat Nynäshamn, Nacka och Haninge, där det konstaterades att människor låg bakom bränderna.

– Det brinner överallt. Ta inte med eld ut i skogen. Det är så in i helvete torrt, om man nu får säga så, sade Larsa Stevelind, vakthavande befäl på Södertörns brandförsvarsförbund till SVT.

Släckningsarbetet strax utanför Mölnbo pågick i flera timmar, men vid 23-tiden kunde räddningstjänsten meddela att elden var helt släckt. Trots insatsen är det viktigt att fortsätta vara försiktig och följa de gällande restriktionerna för att förhindra ytterligare bränder och risker för skog och natur.

I maj införde Länsstyrelsen eldningsförbud i hela Stockholms län på grund av den höga brandrisken i skog och mark.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juni 2023 21:41
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 21:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors