Företag i fokus:

KRÖNIKA: Saknad och älskad

B9BC24C9-539F-43CD-B30F-749650A1591E

Foto: Privat.

Där stod vi, över hundra personer på en begravning. En begravning som fick många att uppskatta sina nära.

Känslan var obeskrivlig, vi förlorade en kusin, en vän, kanske till och med en framtida fotboll spelare.

Man vet aldrig vad som händer imorgon, det finns många som mister en chans med just denna personen. Man måste förlåta oavsett vad, för i slutändan spelar inte materiella saker någon roll.

Jag ser många vuxna och ungdomar som är själva på en fredag. De vuxna kanske skrollar på Facebook. Ungdomarna kanske är ute med vänner eller spelar hela natten. Jag spelar också ibland hela natten med mina vänner. Men jag lärde mig att uppskatta min familj, det är synd att nått sånt här måste hända för att inse att livet är mer än bara Facebook eller data spel.

”Föräldrarna måste börja ta sitt ansvar”

Det är också många kriminella som dödar andra vilket är sorgligt för familjen. Men hur märker inte föräldrarna att det är något som inte stämmer när han kommer hem efter tolv på kvällen. Föräldrarna måste börja ta sitt ansvar för att det är oftast tonåringar som skjuter eller blir skjutna. Det är också synd om de oskyldiga som blir skjutna.

Kan du tänka dig att du tankar din bil efter klockan nio, sedan ser ett gäng tonåringar med vapen, och plötsligt blir du skjuten till döds.

Istället för att gå ut med dina vänner eller skrolla på Facebook en fredag kväll, köp snacks och sitt med din familj. Spendera med tid med din familj. Vi tar allting föregivet och när den dagen kommer, kommer du ångra allt du har gjort.

Ta till dig!

Till alla familjer som har förlorat någon angånnde detta beklagar jag sorgen och hoppas att allt blir bra igen. Just nu finns det poliser som åker runt 24/7 vilket är bra och det borde ha varit så innan detta hände.

Men nu är vi här och det enda vi kan göra är att uppskatta allt vi har.

Tony, 13 år.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 oktober 2022 16:54
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Larm om bränder på flera platser – ”Vi är överallt”

F1E6EB91-00B0-465C-861C-2637D99322DB

Foto: Vincent Gustafsson / Paula Kass Elias.

Under onsdagen hade räddningstjänsten fullt upp efter att flera bränder brutit ut både i Nykvarn och Södertälje. – Glad över att vi inte är på fler platser just nu, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Just nu befinner sig räddningstjänsten i Fornhöjden efter ett larm om en bilbrand, samtidigt som de också är i Nykvarn där en gräsbrand brutit ut vid ett industriområde.

Men redan vid 17-tiden på onsdagseftermiddagen befann sig räddningstjänsten på plats vid ett bostadsområd i Brunnsäng efter att det började brinna i skogen. Cirka en timme senare inträffade nästa skogsbrand på Dalhagavägen mellan Karlhov och Lina Hage. Båda bränderna kunde snabbt släckas av räddningstjänsten.

(Annonslänk)

(Annonslänk)

Klockan 20:13 fick SOS Alarm nya samtal om brand på två olika adresser. Den ena adressen var på Maskinförarevägen i Nykvarn, men enligt räddningstjänsten handlade det om en mindre brand som omfattade en yta på cirka två gånger tre meter. Den branden kunde snabbt släckas och stoppa att elden spred sig vidare.

Samtidigt brann även ett fordon på en parkeringsplats på Fornhöjdsvägen. Fordonet totalförstördes i branden och minst ett närliggande fordon ska ha skadats i bilbranden.

– Vi är överallt. Det är oerhört torrt och väldigt hög risk för gräsbränder. Jag är glad över att vi inte är på fler platser just nu, avslutar räddningstjänsten.

Uppdatering:

”Fyra bilar skadas. Branden misstänks vara anlagd och polisen skriver en anmälan om skadegörelse genom brand. Det finns ingen misstänkt gärningsman”, skriver polisen på sin hemsida.

Bilbranden i Fornhöjden. Foto: Vincent Gustafsson

Räddningstjänsten på plats vid Karlhov. Foto: Paula Kass Elias.

Foto: Paula Kass Elias.

Bilbranden var synlig från centrala Södertälje. Foto: Paula Kass Elias.

Foto: Paula Kass Elias.

Skogsbranden i Brunnsäng. Läsarbild.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 juni 2023 19:53

INSÄNDARE: ”Välkommen hit, här är reglerna”

pass Foto Alex Ataseven

Arkivbilder: Alexander Isa

Alla som kommer till Sverige ska mötas av möjligheter och av krav. Möjligheter att utbilda sig, starta på nytt och att förverkliga sina drömmar. Men också krav på att lära sig språket och om hur det svenska samhället fungerar.

Kunskaper i svenska och om vilka rättigheter och skyldigheter vi alla har i Sverige är nycklar för att klara integrationen. Den som inte kan språket och som inte har kunskap om hur svenska samhället fungerar får det svårt att utbilda sig, skaffa ett jobb och förverkliga sina drömmar. I dag har allt för många som bor i Sverige inte har språket med sig.

Liberalerna har drivit frågan om språk- och medborgarskapstest sedan 2002. Sverige är ett av få länder som ännu inte har infört språkkrav för de som kommer till landet. Att inte våga ställa krav eller förväntningar är att svika de som kommer hit.

I slutet av maj presenterades en utredning om att införa krav på kunskaper i svenska och om svenska samhället för att få permanent uppehållstillstånd. Liberalerna vill få detta på plats så snabbt som möjligt så att vi snabbt stärker integrationen. Integrationsskulden behöver minskas steg för steg.

Med de här förslagen vill vi säga till alla som kommer till Sverige och stannar: ”Välkommet hit, här är reglerna, nu kör vi!”. Det är en viktig signal om att det finns både möjligheter och förväntningar i Sverige.

Amir Jawad,
Riksdagsledamot Liberalerna

Metin Hawsho,
Gruppledare för Liberalerna i Södertälje

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 17:07
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors