Företag i fokus:

KRÖNIKA: Saknad och älskad

B9BC24C9-539F-43CD-B30F-749650A1591E

Foto: Privat.

Där stod vi, över hundra personer på en begravning. En begravning som fick många att uppskatta sina nära.

Känslan var obeskrivlig, vi förlorade en kusin, en vän, kanske till och med en framtida fotboll spelare.

Man vet aldrig vad som händer imorgon, det finns många som mister en chans med just denna personen. Man måste förlåta oavsett vad, för i slutändan spelar inte materiella saker någon roll.

Jag ser många vuxna och ungdomar som är själva på en fredag. De vuxna kanske skrollar på Facebook. Ungdomarna kanske är ute med vänner eller spelar hela natten. Jag spelar också ibland hela natten med mina vänner. Men jag lärde mig att uppskatta min familj, det är synd att nått sånt här måste hända för att inse att livet är mer än bara Facebook eller data spel.

”Föräldrarna måste börja ta sitt ansvar”

Det är också många kriminella som dödar andra vilket är sorgligt för familjen. Men hur märker inte föräldrarna att det är något som inte stämmer när han kommer hem efter tolv på kvällen. Föräldrarna måste börja ta sitt ansvar för att det är oftast tonåringar som skjuter eller blir skjutna. Det är också synd om de oskyldiga som blir skjutna.

Kan du tänka dig att du tankar din bil efter klockan nio, sedan ser ett gäng tonåringar med vapen, och plötsligt blir du skjuten till döds.

Istället för att gå ut med dina vänner eller skrolla på Facebook en fredag kväll, köp snacks och sitt med din familj. Spendera med tid med din familj. Vi tar allting föregivet och när den dagen kommer, kommer du ångra allt du har gjort.

Ta till dig!

Till alla familjer som har förlorat någon angånnde detta beklagar jag sorgen och hoppas att allt blir bra igen. Just nu finns det poliser som åker runt 24/7 vilket är bra och det borde ha varit så innan detta hände.

Men nu är vi här och det enda vi kan göra är att uppskatta allt vi har.

Tony, 13 år.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 oktober 2022 16:54
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Utomhusbion är tillbaka – Vilka filmer vill du se i sommar?

Utomhusbio

Foto: Alexander Isa

Den populära utomhusbion i centrum med Marentrappan som läkare är tillbaka. Nu har invånarna möjlighet att rösta på vilka filmer de vill se utomhus i sommar.

– Det är fantastiskt att kunna erbjuda detta evenemang helt gratis på en så perfekt plats, och ge alla möjligheten att vara en del av en magisk kväll, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig på Södertälje City.

Den återkommande utomhusbion på Marenplan har blivit en sommartradition som uppskattas av Södertäljeborna. Evenemanget arrangeras av centrumföreningen Södertälje City och förra året lockade det storpublik när filmer som ”Mamma Mia” och ”The Greatest Showman” visades på den stora bioduken. I år är det Telge som står för den första visningen den 22 juli, följt av en visning den 28 juli.

– Telgekoncernen vill bidra till ett tryggare och mer hållbart Södertälje. Det gör vi bland annat genom att sponsra aktiviteter för barn och unga som sport efter skolan, nattvandring, sommarläger och kvällsfotboll. Nu toppar vi det med utomhusbio som alla Södertäljebor kan hänga med på, säger Lenore Johansson, sponsringsansvarig på Telge.

En lista med 9 nominerade titlar har tagits fram där alla som vill kan rösta på sin favoritfilm via Södertälje Citys hemsida. Dessutom har de möjlighet att vinna ett presentkort värt 300 kr i en särskild tävling som arrangeras av föreningen.

Filmvisningarna äger rum i samband med solnedgången, ungefär vid kl. 21:30, och Marentrappan används som läktare för att ge en perfekt utsikt till bioduken. För att skapa en riktig biokänsla kommer det även att finnas foodtrucks på plats som serverar snacks och maträtter som passar bra till en filmkväll under bar himmel. Invånarna i Södertälje kan se fram emot en härlig sommarkväll med gratis bio och gemenskap.

– Det kommer bli en kväll att minnas för oss alla. Nu hoppas jag många går in och röstar, säger Malin Eriksson.

Rösta här

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juni 2023 09:55
Senast uppdaterad: 12 juni 2023 10:37

KD: – En värdig omsorg på ålderns höst

äldre hemtjänst

Bild: Pixabay

Nyligen riktade Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) skarp kritik mot Södertälje kommuns äldreboenden. IVO uppdagade brister när det gäller medicinsk kompetens, personalens kunskaper i svenska språket, läkemedelshantering och dokumentation.

Medarbetarnas medicinska och språkliga färdigheter är avgörande för att rätt tolka symtom och undvika livsfarliga missförstånd. Det är oacceptabelt att kommunen inte helt och fullt lever upp till en äldreomsorg som präglas av värdighet och trygghet.

Södertälje måste skruva upp kraven på att kunna tala och förstå svenska vid nyanställningar inom vård, omsorg och hemtjänst. Vår personal gör dagligen heroiska insatser, men behöver samtidigt kontinuerlig fortbildning i ett alltmer krävande arbete. Det handlar om att dels kunna göra karriär och söka befattningar med större ansvar, dels förbättra såväl den språkliga som medicinska kompetensen. Det ska också vara enkelt för alla medarbetare att dokumentera rätt genom användarvänliga digitala system.

Kristdemokraterna vill att Södertäljeborna ska kunna välja mellan fler äldreboenden och hemtjänstaktörer. Vi är övertygade om att en sund konkurrens på lika villkor sporrar till verksamheteter med ännu bättre kvalitet och ekonomi. Vi ser även framför oss ett ”trygghetsboende” – gärna utan biståndsbedömning – för äldre som inte vill eller kan bo kvar hemma, men är för ”pigga” för ett ordinärt boende.

Planeringen för ett nytt vård- och omsorgsboende i Lina rullar på sakta men säkert. Parallellt vill vi utreda förutsättningarna för att spränga in seniorlägenheter eller ett äldreboende, gärna i extern regi, vid återuppbyggnaden av Lunakvarteret.

”Vi föreslår en mer stimulerande tillvaro vid våra boenden”

KD och regeringen öronmärker 50 miljoner för att motverka vår tids gissel – ofrivillig ensamhet – med civilsamhället som ovärderligt stöd. Staten skjuter även till 145 miljoner för hälsoinriktade äldresamtal. Målgruppen är personer utan hemtjänst eller särskilt boende.

Det finns även seniorer som inte alltid får den omsorg de behöver. Det kan resultera i undernäring, oro och ångest. Vi föreslår därför en mer stimulerande tillvaro vid våra boenden. Det kan handla om gemensamma måltider med olika rätter, trivselstunder, enklare fysiska övningar och framför allt en ökad kontinuitet i personalbemanningen – något som Ivo också tog upp i sin rapport.

Välbefinnandet kan stärkas på olika sätt, till exempel genom att utgå från det friska hos individen, ”språkavdelningar” där man efter ett liv i Sverige påminns om sina rötter, enheter specialiserade på psykisk ohälsa, fler kuratorer och tjänstgöring av certifierade vårdhundar.

Vi har även lanserat en ”kvalitetspeng”, det vill säga medel som både kommunala enheter och externa aktörer kan söka för att förverkliga efterlängtade men eftersatta insatser inom boende och hemtjänst.

KD förutsätter att majoriteten tar intryck av den statliga myndighetens kritik och snarast tar fram en åtgärdslista i syfte att göra omsorgen av äldre Södertäljebor ännu tryggare.

Anna Syrjänen (KD)
Andra vice ordförande, äldreomsorgsnämnden

Bo Siljebrand (KD)
Ersättare, äldreomsorgsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors