Företag i fokus:

Manifestation mot våldet imorgon – Här är programet

Alexander

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrelsens tillträdande ordförande. Foto: Alex Ataseven.

Just nu pågår en dödligt konflikt mellan olika gäng i Södertälje och bottnar främst i narkotikamarknaden.

Södertälje som stad står enade mot brottsligheten och det eskalerade våldet – det måste få ett stopp.

Imorgon, söndag hålls en stor manifestation där goda krafter enats och kraftsamlar mot våldet som drabbar Södertälje.

– Södertälje ska inte vika en tum i arbetet för ett tryggt samhälle. Ingen ska behöva känna oro. Vi kommer fortsätta arbetet mot den organiserade brottsligheten tillsammans, inom vårt nära samarbete med Polisen och andra myndigheter. Idag sörjer vi, men vi väljer också att stå upp gemensamt, säger kommunstyrelsens tillträdande ordförande Alexander Rosenberg (M).

Fem skjutningar på 13 dagar, varav tre med dödligt utgång. Det eskalerade våldet och dödsskjutningarna måste stoppas.

Den senaste tidens konflikter för tankarna tillbaka till 2009 och 2010 då Södertälje drabbades av flera dödsskjutningar. Det eskalerade i våldet som pågår just nu saknar motstycke och får poliser utanför Sveriges gränser att höja på ögonbrynen.

Under torsdagen sköts ytterlegare två personer, varav en miste livet. Läsarbild.

– Det vi nu ser är ett mycket sorgligt och tråkigt bakslag. Vi behöver nu tillsammans kliva fram och markera att vi Södertäljebor är mot våldet och tystnadskulturen som understödjer de krafter som möjliggör skjutningar, säger avgående ordförande Boel Godner (S).

Nu på söndag har Södertälje kommun tillsammans med de syrisk-ortodoxa kyrkorna, S:t Jacobs och S:t Afrem, Syrianska och Assyriska föreningarna, enade gruppledare och civilsamhället anordnat en gemensam manifestation mot våldet.

– Det är jätteviktigt att civilsamhället och kyrkor aktivt och tydligt tar ställnings mot våldet genom att prata om vad som händer. Låt det här bli en dag för en tryggare och ljusare framtid för våra barn. Vi vill samverka med alla goda krafter i Södertälje för att få slut på detta meningslösa våld, säger Besim Aho som är ordförande i S:t Jacobs församling i Södertälje.

Manifestationen hålls nu på söndag, den 9 oktober, klockan 14:00 och pågår fram till 15.00 på Stora torget i Södertälje. Alla Södertäljebor, kyrkor, föreningar och idrottsklubbar är välkomna att samlas på söndag meddelar kommunen.

– Mörkret som drabbat oss den senaste veckan får aldrig vinna, säger kommunstyrelsens tillträdande ordförande Alexander Rosenberg (M).

Tid: söndagen den 9 oktober kl. 14.00-15.00

Plats: Stora torget i Södertälje

Arrangör: Södertälje kommun

Medarrangörer: Kyrkorna S:t Jacob, S:t Afrem, S:t Tomas, S:t Gabriel, Svenska kyrkan, Kaldeiska Katolska Kyrkan, Assyriska föreningen och Syrianska föreningen.

Program

  • Klas Jervfors (trumpet) Kai Sundquist (basklarinett)   
  • Konferencier Nisha Besara hälsar välkommen 
  • Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S) 
  • Alexander Rosenberg, tillträdande kommunstyrelsens ordförande (M) 
  • Vox Humana, kör
  • Sonya Aho, ordförande Assyriska föreningen 
  • Ralph Sjöholm, kyrkoherde Svenska kyrkan
  • Daniel Boyacioglu, poet 
  • Tälje voices, kör  

Syrisk-ortodoxa kyrkorna, S:t Jacobs och S:t Afrem. Foto: Alex Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 oktober 2022 16:54
Senast uppdaterad: 8 oktober 2022 16:55

DEBATT: Låt inte Liberalerna härja fritt i skolfrågan

Skola-elever-barn

Foto: Pexels

Jag tackar Metin Hawsho (L) för reaktionen på min insändare. Lite nedlåtande var allt svaret, men det förlåter jag så gärna.

Jag blev dock nyfiken på vad vi Kristdemokraterna borde lämna över till er liberaler i skolfrågan – och googlade lite. Och då hittade jag ett debattinlägg med rubriken ”Lärandet får inte anpassas bort” (SvD 2024-01-23), bland annat signerad av skolministern, som något skingrar de liberala dimridåerna. 

Efter att studerat texten framträder er ståndpunkt tydligare, men att ni lokalt inte lyckas förmedla ert budskap är knappast något Kristdemokraterna kan lastas för.

Ni betonar uppenbarligen individualiseringsansatsen och nedtoningen av grupporienterad undervisning i svensk skola. Mer differentierad undervisning är när lärare gör individuella anpassningar av lektionsinnehåll och upplägg för att möta varje elevs intressen, förmågor och förkunskaper, vilket kan både underlätta och försämra möjligheterna till lärande. Jag misstänker att vi egentligen tycker rätt lika, men hoppas att det ni talar om inte är nödvändiga anpassningar utan mer dysfunktionella anpassningar.

”Behovet av speciallärare får aldrig ersättas av anpassningar.”

Undervisning ska inte följa trender utan ha tydlig vetenskaplig uppbackning. Det är lätt att slänga ur sig meningar som låter catchy, som att ”inte anpassa bort lärandet” och att ”Barn med NPF-diagnoser behöver professionellt stöd från speciallärare”. Visst, speciallärare är vi inte emot, tvärtom.

Anna Syr

Anna Syrjänen. Gruppledare, Kristdemokraterna.
Foto: Liza Simonsson

Vi vill ha fler speciallärare och behovet av speciallärare får aldrig ersättas av anpassningar.  Men de flesta NPF-diagnoser är inte speciellt tunga. Många barn med NPF-diagnoser klarar sig alldeles utmärkt – med vissa anpassningar. Det kan handla om väldigt små justeringar som alla elever, inte bara barn med speciella behov, mår bra av. Man måste här hålla två tankar i huvudet samtidigt. En elev som till exempel behöver hörselkåpor i studiesituationen måste få ha det.

Det vi behöver mer av är en medvetenhet om och förståelse för barn och elever med NPF-diagnoser. Det i sin tur leder till bättre anpassningar för lärmiljön och förebyggande av utmanande situationer. Jag välkomnar regeringens arbete med en ny skollag, bland annat i syfte att förändra regleringen om extra anpassningar. Anpassningar behövs, men låt läraren avgöra vilka anpassningar som ska göras. Anpassningar är definitivt inte synonymt med sänkta krav, som liberalerna verkar tro.

Jag är inte en liberal politiker med överlägsen kunskap om skolpolitik. Jag är bara en enkel mamma, som känner oro för mina barns skolgång. Det är just min omtanke om och oro över skolan som får mig att reflektera över slutklämmen i Hawshos replik på min debattartikel – att vi ska lämna skolfrågan till Liberalerna.  Men den senaste PISA-undersökningen, och för all del massor av annan statistik, illustrerar rätt tydligt att (L) inte ska få härja fritt på skolområdet.

Anna Syrjänen (KD)
Gruppledare

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Ny vecka – 2 nya matcher för SSK

Magnus Bogren

Bogren och resten av tränarteamet ska försöka coacha laget till två segrar den här veckan. Foto: Daniel Hansson

Två matcher i spelschemat för SSK den här veckan, dessutom väldigt viktiga poäng på spel då SSK siktar på så hög tabellplacering som möjligt.

Imorgon beger sig SSK till Uppsala för match mot Almtuna i Gränbyhallen. SSK tog en komfortabel 7-2 seger mot Västervik i fredags medan Almtuna åkte på en rejäl smäll mot BIK Karlskoga, förslust med hela 0-10.

-Det är alltid tufft att komma dit, det kommer som alltid att krävas en topprestation för att slå dem, säger SSK:s huvudtränare Magnus Bogren angående motståndet i morgondagens match.

-Kanske extra mycket med tanke på smällen de fick mot Karlskoga.

Djurgården på fredag får ändå ses som den stor höjdpunkten den här veckan, märks det på ett annat sätt i gruppen vad som är på gång?

-Nej, faktiskt inte. Det är ett tråkigt svar kanske men det är att ta en dag i taget, allt fokus är på i morgon. Sedan är det klart att alla vet om att det är en match på fredag också. Den är speciell men vi är inte där ännu utan det gäller att göra en bra match mot Almtuna först och främst. Så vi kan bygga vidare på det.

-Det är ju ett par häftiga matcher till sedan också, vi har ju tre raka matcher mot topplag. Men visst om man ser till fredag så är det klart vi vill både för derbyts skull men också att slå Djurgården.

Att få med er tre bra resultat från de matcherna kan bli direkt avgörande på vilken placering ni får i tabellen.

-Så är det ju. Vi vill ju vara så högt upp som möjligt men samtidigt får man då inte bara fundera på fredag imorgon. Då helt plötsligt tappar man tre poäng, det är fullt fokus på imorgon, att se till och slå Almtuna. Vi förlorade där förra gången, sedan har vi två raka på dem, så vi vill definitivt slå dem.

Viktor Liljegren har skadebekymmer och missar sin andra raka match Foto: Shamash Oyal

Viktor Liljegren var indisponibel på grund av en skada när SSK mötte Västervik och medverkade inte heller på dagens träning. Forwarden är därmed inte uttagningsbar till matchen imorgon heller.

-Han är inte med imorgon heller så det blir samma trupp likt senast som åker med till Uppsala.

Så förutom Liljegren, Videll och Veeti Vainio är övriga redo för spel?

-Ja, precis.

15:e februari, dagen då transferfönstret i svensk hockey stängdes, offentliggjorde SSK ett nyförvärv i Miika Pitkänen. I samma veva skickade SSK också ut ett PM om att man namngivit den 18-åriga backen Albert Wikman.

Albert som tillhör SHL-laget Färjestad BK är fortfarande junior och kan enligt regelverket då flyttas fram och tillbaka mellan de två klubbarna obegränsat. Men hur planen ser ut har inte Bogren någon info om i dagsläget.

-Det är egentligen Emil Georgsson man ska prata med om det. Vi har pratat om att bredda truppen och få in fler backar och han är en intressant back. I och med att han är junior kan han gå fram och tillbaka utan begränsning. Det är för att säkra upp en till, sen om vi använder honom eller inte får vi se vad som händer.

En uppdatering om statusen på Linus Videll och Veeti Vainio tack.

-Med Linus går det enligt plan, nästa vecka ska han på kontroll igen. Sedan får vi se, jag kan inte säga att han är tillbaka där eller då. Vi hoppas han kan vara tillbaka till slutspelet eller någon match in.

-Veeti är igång och tränar lite, jag vet inte om han kommer tillbaka. Han har varit på is lite, senast igår och ska imorgon också. Sedan får vi se om det blir något spel för honom, han har fått lite bakslag någon gång när han varit på is och därför fått stanna upp lite igen. Det blir mer en bonus om han kommer tillbaka skulle jag säga.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 februari 2024 20:09
Senast uppdaterad: 20 februari 2024 21:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors