Företag i fokus:

Tony Garabet (KD) : – ”Låt oss inte ge upp hoppet”

Tony Garabet

Foto: Privat.

Oron för det ökade våldet sprider sig i Södertälje. Som svar för senaste tidens dödsskjutningar har Polismyndigheten svarat med att etablera en nationell förstärkning i Södertälje.

Nu uttrycker även Södertäljeprofilen, Tony Garabet, sin oro efter dödskjutningarna.

– Det är tragiskt och ledsamt. Mina tankar och hjärta går till hela Södertälje, de som är i sorg och de som är oroliga, säger Kristdemokraten, Tony Garabet, till Telgenytt.

Södertäljeprofilen och ungdomscoachen Tony Garabet, som ställde upp för Kristdemokraterna inför valet 2022 och röstades in i kommunfullmäktige på första försöket, ser en oroväckande trend.

– Jag har bott i Södertälje i 22 år och det som händer på senare tid i Södertälje har eskalerat. Det är oroväckande, inte minst när oskyldiga människor dör eller skadas, säger Garabet.

På grund av dödsskjutningarna, och det eskalerade våldet, har Södertälje få nationell förstärkning. Det innebär förstärkning med utrednings- och polisiära resurser från hela Stockholmsregionen och NOA, polisens nationella operativa avdelning.

Klicka på bilden för att komma till Södertäljes populära biljardbar.

Garabet kämpat hårt och kampanjade aktivt sedan han gav sig i politiken tidigare i år, men arbetet med ungdomarna har han inte skärt ner på. Nu uppmanar han ungdomarna att vara försiktiga, rädda om varandra samt ta avstånd från all kriminalitet.

– Ni är så viktiga och är samhällets framtid. Ta skolan på allvar som leder till er en fin utbildning. Engagera er i någon form av idrott eller aktivitet på fritiden och viktigaste av allt, respektera och älska alla människor, stora som små. Inte minst era föräldrar och alla era lärare, säger Garabet.

Men Tony Garabet vill även ge ett budskap till föräldrarna som han anser har ett stort ansvar.

– Tillbringa mera tid med era barn, lyssna på dem, var där för dem och ha intresse i allt gör. Se även till att barnen har en meningsfull fritid och ha alltid en bra dialog med skola, fritidsgården och deras aktiviteter, säger han.

Vidare framför han att stöd finns att få för de föräldrar som behöver hjälp.

– Ni kan alltid vända er till skolans elevhälsa, lärare, ledare eller Södertälje kommun. Låt oss inte ge upp hoppet och låt oss besegra det mörka med det ljusa, avslutar Tony Garabet (KD).

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 oktober 2022 06:30
Senast uppdaterad: 8 oktober 2022 03:05

Nätverkskriminella flydde landet efter fällande domar

Pass

Arkivbild

Förra veckan fällde hovrätten fyra personer i ett omfattande narkotikamål i Södertälje. Två av de dömda flydde från Sverige, varav en greps i Tyskland och den andra i Spanien, rapporterar Lt.

(Annonslänk)

Utredningen om ett stort narkotikabeslag tog fart efter ett polistillslag mot en lägenhet, vilket var en del av en operation kopplad till ett mord i Ronna i september 2022. Tolv personer med anknytning till Ronnafalangen åtalades. I tingsrätten dömdes tre personer till fängelse, medan nio frikändes. Hovrätten skärpte dock domarna, och fyra personer som initialt frikänts dömdes.

En central figur i nätverket, en 24-årig man ansedd som andreman i Ronnafalangen, fick sitt straff skärpt till åtta år och sex månader för synnerligen grovt narkotikabrott. Han pekas, enligt LTs polisuppgifter, ha en nära koppling till nätverkets ledare, en 28-årig man som dömts till 20 års fängelse för mord i Portugal.

I det omfattande narkotikamålet beslutade hovrätten att döma ytterligare fyra personer. Två av dem valde dock att fly landet istället för att avtjäna sina straff, rapporterar LT. Men deras flykt blev kortvarig. En 24-årig man greps under söndagen i Tyskland och en 26-årig man greps efter en internationell efterlysning i Spanien under måndagen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 mars 2024 18:14
Senast uppdaterad: 4 mars 2024 18:31

DEBATT: Misslyckad matreform i Södertäljes äldreomsorg

Livsmedel frukt

Foto: Alexander Isa

En av de bäste kvaliteterna en politiker kan ha, är förmågan att omvärdera tidigare ståndpunkter och se vad som funkar och inte funkar. Korten ligger nu på bordet, och vi har svart på vitt att äldreomsorgsnämndens nya matreform inte fungerar. 

Södertälje kommun beslutade att från och med sommaren 2023 skulle inköp av matvaror ske digitalt via leverantören Mathem. Detta beslut togs i äldreomsorgsnämnden 2022 och reaktionerna har varit starka, från brukare, omsorgspersonal och anhöriga. Valfriheten försvann, och de logistiska och arbetsmiljömässiga problemen är många.

Brukare som inte själva kan ta emot varorna får hjälp av hemtjänstpersonalen. Tyvärr fungerar det mindre bra eftersom Mathem inte kan garantera några tider. Detta är ett stort stressmoment som innebär att personalen får bevaka leveranstider och anpassa sig till att kunna vara på plats. Om personal inte hinner närvara går varorna i retur till Mathem. Det är minst sagt vanskligt att tvinga äldreomsorgens personal till att agera matombud, när personalen har så mycket annat att tänka på.

”Ska valfrihet upphöra att existera bara för att personen blivit äldre?”

Utöver det, har den enskilde brukaren ofta varit kund länge i en annan matkedja, och känner sig mer bekväm med utbudet och varorna. Ska valfrihet upphöra att existera bara för att personen blivit äldre? Vi kan även läsa skräckexempel där vissa brukare har fått helt fel leveranser, i det särskilda fallet rörde det sig om en större leverans av mejeriprodukter; närmare sex liter yoghurt, två smörpaket och två ostar. När nära anhörig påtalade det utgick leveransen veckan därpå. Jag tänker då på de som inte har några anhöriga att be om hjälp.

 

Pia Sjöstrand, Socialdemokraterna. Äldreomsorgsnämndens ordförande Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Det finns en ambition från kommunen att brukaren ska kunna sitta med vid beställningen av mat. Tyvärr har det visat sig att när det kommer till verkligheten har det inte funnits den möjligheten. På grund av personalens redan pressade schema har det haft svårt att lägga till ytterligare en sak de behöver göra på schemat.

Det kan så klart finnas fördelar med en elektronisk matleverans, men om kommunen har som mål att näthandeln ska fungera, kommer följande krävas:

  • Valfrihet
  • IT-kompetens hos personal (vissa sidor är inte direkt användarvänliga)
  • Avsätta tid i schemat för att kunna möjliggöra att brukare sitter med vid beställning av mat
  • Använda sig mer av lokala handlare

Södertälje kommun säger att det finns en ”ambition” att utvärdera effekterna av de digitala inköpen. Redan nu ser vi de negativa konsekvenserna och utmaningarna, och för att se till att den utvärderingen blir så rättvis som möjligt, bör alla parter, brukare, personal samt Mathem, vara involverade.

Vi hoppas nu att Pia Sjöstrand och Socialdemokraterna tar sitt förnuft till fånga, och lyssnar på såväl den politiska oppositionen, såväl som brukare och personal som för fram den här kritiken.

Med detta styre vill vi verkligen inte bli gamla i Södertälje.

Susanne Jakobsson
Ledamot för Sverigedemokraterna i äldreomsorgsnämnden

Pimpa Voittonen
Ledamot för Sverigedemokraterna i äldreomsorgsnämnden

Pia Höglander
Ersättare för Sverigedemokraterna i äldreomsorgsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 mars 2024 14:36
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors