Företag i fokus:

Tony Garabet (KD) : – ”Låt oss inte ge upp hoppet”

Tony Garabet

Foto: Privat.

Oron för det ökade våldet sprider sig i Södertälje. Som svar för senaste tidens dödsskjutningar har Polismyndigheten svarat med att etablera en nationell förstärkning i Södertälje.

Nu uttrycker även Södertäljeprofilen, Tony Garabet, sin oro efter dödskjutningarna.

– Det är tragiskt och ledsamt. Mina tankar och hjärta går till hela Södertälje, de som är i sorg och de som är oroliga, säger Kristdemokraten, Tony Garabet, till Telgenytt.

Södertäljeprofilen och ungdomscoachen Tony Garabet, som ställde upp för Kristdemokraterna inför valet 2022 och röstades in i kommunfullmäktige på första försöket, ser en oroväckande trend.

– Jag har bott i Södertälje i 22 år och det som händer på senare tid i Södertälje har eskalerat. Det är oroväckande, inte minst när oskyldiga människor dör eller skadas, säger Garabet.

På grund av dödsskjutningarna, och det eskalerade våldet, har Södertälje få nationell förstärkning. Det innebär förstärkning med utrednings- och polisiära resurser från hela Stockholmsregionen och NOA, polisens nationella operativa avdelning.

Klicka på bilden för att komma till Södertäljes populära biljardbar.

Garabet kämpat hårt och kampanjade aktivt sedan han gav sig i politiken tidigare i år, men arbetet med ungdomarna har han inte skärt ner på. Nu uppmanar han ungdomarna att vara försiktiga, rädda om varandra samt ta avstånd från all kriminalitet.

– Ni är så viktiga och är samhällets framtid. Ta skolan på allvar som leder till er en fin utbildning. Engagera er i någon form av idrott eller aktivitet på fritiden och viktigaste av allt, respektera och älska alla människor, stora som små. Inte minst era föräldrar och alla era lärare, säger Garabet.

Men Tony Garabet vill även ge ett budskap till föräldrarna som han anser har ett stort ansvar.

– Tillbringa mera tid med era barn, lyssna på dem, var där för dem och ha intresse i allt gör. Se även till att barnen har en meningsfull fritid och ha alltid en bra dialog med skola, fritidsgården och deras aktiviteter, säger han.

Vidare framför han att stöd finns att få för de föräldrar som behöver hjälp.

– Ni kan alltid vända er till skolans elevhälsa, lärare, ledare eller Södertälje kommun. Låt oss inte ge upp hoppet och låt oss besegra det mörka med det ljusa, avslutar Tony Garabet (KD).

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 oktober 2022 06:30
Senast uppdaterad: 8 oktober 2022 03:05

En person förd till sjukhus efter mordförsök – En gripen

121

Foto: Shamash Oyal

En pågående polisinsats har rapporterats i Södertälje, där både polis och ambulanspersonal har kallats till platsen.

I Södertälje centralstation pågår en polisinsats som involverar flera polispatruller samt ambulans. Ett stort område har spärrats av.

Larmet inkom till polisen klockan 18:30. Enligt polisens uppgifter har en person transporterats till sjukhus, men det finns i nuläget inga uppgifter om personens tillstånd.

Parken intill centralstationen har spärrat av.
Foto: Shamash Oyal

– Vi har en insats i Södertälje och en person har förts till sjukhus. En person är gripen misstänkt för mordförsök, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt rör det sig om en knivskärning och inträffat vid centralstationen.

Texten uppdateras:

TIPSA OSS: Vet du mer? Kontakta oss här

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 mars 2024 19:05
Senast uppdaterad: 4 mars 2024 18:57

SSK vidare till slutkval mot SDHL-motstånd

Play off 2 SSK DAM - Färjestad

SSK brottade till slut ner Färjestad, efter att ha vunnit ett sanslöst övertidsdrama under lördagen så kunde laget säkra ett avancemang under söndagen via en 3-1 seger Foto: Patric Gill

Efter en riktig holmgång i lördagens andra Play off möte till SDHL, den första av två i Scaniarinken mellan SSK och Färjestad så kunde SSK till slut efter att ha avgjort i den tredje förlängningsperioden ta det till en tredje och avgörande match.

Stor eloge till tjejerna som laddar om, säger Damlagets tränare Robert Johansson efter att man vunnit den avgörande matchen i Play off 2.

SSK kom idag ut till den tredje och avgörande matchen mot Färjestad med en väldigt tuff match från lördagen i benen. Att det var trötta spelare i bägge lagen som äntrade isen i Scaniarinken syntes tydligt i inledningen.

SSK kom ändå ut och stod upp på ett helt annat sätt mot Karlstadslaget jämfört med lördagsmatchen. Robert Johansson hade klart för sig vad som behövdes förbättras i spelet för att inte falla tillbaka i samma matchbild som då.

-Att vi vann igår är en styrka i sig men vi stod på huvudet hela laget kan man säga. Vi snackade om vad vi behöver göra idag. Att vi behövde komma upp på deras backar lite hårdare för att ha chans att vinna tillbaka puck.

-Väl där att lätta med nån, lätta på trycket, lägga pucken djupt bakom deras backar och lägga puckar på mål. Jag tycker vi gör det, vårt 1-1 mål är ett typexempel på det, åker över röd och lägger den på mål och det blir mål.

Ni hanterar Färjestad bättre idag. Löser problemen ni ställs inför på ett mycket bättre sätt.

-Jag tycker vi spelar mycket bättre hockey idag än igår. Stor eloge till tjejerna som laddar om och checkar in på det som vi snackat om på matchmötet innan.

Det var ett par tillfälle där ni slog svåra pass i defensiv zon, det kunde ha straffat sig.

-Vi faller tillbaka lite i ovanor att vi ska försöka hitta mitten, det har vi aldrig pratat om överhuvudtaget. Det blev mindre och mindre av det idag, vi åkte mer skridskor, flyttade puck bättre.

-Vi tar pucken framåt och vänder inte tillbaka utan fortsätter konsekvent med ett rakare spel. Har vi ingen adress så lägger vi ut och försöker ta tillbaka pucken igen. Det ska backarna ha en eloge för, att de följer gameplan, forwardsen också som åker på yta och försöker knipa de puckarna som vi lägger där.

”Lollo” Berndtsson, en fantom i SSK:s mål Foto: Patric Gill

Det är ingen överdrift att målvaktspelet har varit en direkt avgörande faktor i Play off matcherna mellan klassikerklubbarna Södertälje SK och Färjestads BK.

Lovisa Berndtsson i SSK:s damlag har fått stora rubriker på sistone, med all rätt. I lördagens match stoppade hon ”80” puckar !! från att gå i mål.

Förmodligen en av de svettigaste matcherna någonsin i Lollos karriär.

-Jo men, det kan jag nog säga att det var. Framför allt den svettigaste där man kommer ut med en vinst, håller Berndtsson med om.

Det kändes som att ni fick det mentala övertaget efter ert avgörande i ”sjätte” perioden?

-De var rätt knäckta igår efter matchen kunde vi se. Då sa vi att vi skulle ta till vara på det mentala övertaget och den energin vi kunde ta med oss från matchen. Båda lagen var ju trötta idag så vi gick in med inställningen att spela smart och säkert. Det tycker jag vi gjorde mycket bättre idag än igår.

Ett enormt målvaktsspel var en nyckel såklart till seger för SSK men helheten var också betydligt bättre än senast.

-Mycket mer skott från utsidan idag som blev lättare för mig än igår. Jag är jätteimponerad av hur vi hanterar den här matchen. Speciellt med tanke på tröttheten från igår.

Ni skapade mer offensivt också.

-Jag tycker det också. Det kändes som att när det stod 1-1 i tredje att inget lag vågade gå för det, så när vi fick in 2-1 pucken kändes det jäkligt bra. Efter det stängde vi ner dem och spelade stabilt.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 mars 2024 18:15
Senast uppdaterad: 3 mars 2024 18:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors