Företag i fokus:

Så tycker Södertäljeborna om manifestationen

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Tusentals samlades på Stora Torget i centrum för att stå upp mot det eskalerade våldet som skördat flera liv i Södertälje.

Tillsammans med kyrkor och föreningar tog Södertälje kommun initiativet till en gemensam manifestation mot våldet.

Telgenytt som var på plats passade på att ta del av Södertäljebornas synpunkter om den stora uppslutningen på söndagen.

Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M).

– Jättebra faktiskt, otroligt viktigt i det här. Vi kommer behöva hela samhället, från politik, kyrkor, föreningsliv och näringsliv om vi ska lyckas med en förändring. Det breda perspektivet har inte funnits på ett sätt som det borde. Samverkan som sker nu mellan kyrkorna för att stå upp mot det här har varit jättebra. Det här, tillsammans med kommunen, borde ha skett tidigare, säger Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M), till Telgenytt.

Ilona Nison, blivande Södertäljebo(tillbaka efter 10 år), med dottern och kusinbarnet.

– Det är fantastiskt att se att så många har anslut idag för att visa sitt stöd mot det som händer. Alla vet att den här staden är så mycket mer än det som händer idag. Det är sorgligt att utvecklingen har fått fortgå, att det har blivit värre, och än mer, krig mellan gäng som vi inte har vetat om. Det har varit en tragisk utveckling och det räcker. Många som är har idag har visat kärlek till staden och jag hoppas verkligen att den kärleken är en bidragande faktor som räcker nog att utveckla det till något bättre, säger Ilona Nison.

Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Södertälje kommun.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt, jag är en av dem som har jobbat för att det ska bli såhär idag och det här överträffade mina förväntningar. Det kommer mer folk än väntat och både talarna och framträdandena var fantastiska, så jag är jätteglad. Jag hoppas att vi fortsätter att jobba tätt tillsammans med föreningslivet, för de är det som vi behöver. Kommunen som sådan kan inte lösa det här själva, vi måste lösa det här tillsammans med bland annat föreningarna och kyrkorna, säger Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Kommunikation- och digitaliseringsavdelningen Södertälje kommun.

SSKs klubbdirektör Robert Andersson med son.

– Jag tycker det är ett viktigt tillfälle att komma samman och visa att vi står upp för Södertälje samt att manifestera för Södertälje. Det är tunga veckor som har varit, men det är viktigt att vi är här tillsammans för Södertälje, säger SSKs klubbdirektör, Robert Andersson, till Telgenytt.

Metin Hawsho (L)

– Jättebra att att vi samlas här idag, de goda krafterna samlas och står upp för Södertälje. En bra uppslutning och jag hoppas att det här blir en nystart och att samarbetet mellan polisen, skolor, kommunen, politikerna, föreningar, kyrkor och alla goda krafter förstärks för att få bukt på brottsligheten. Däremot saknade jag ungdomarnas närvaro idag, jag hade gärna velat se fler ungdomar här idag, säger Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho.

Andreas Haddad, arbetsledare Telge Tillväxt.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt att så många kunde komma, bra startskott på någonting vi får bygga vidare på. Att vi fortsätter att samverka mellan myndigheter och folket, att man tar sitt ansvar när man ser konstiga saker, säger Andres Haddad, på Telge Tillväxt.

Joakim Granberg (RP) med partikollegor.

– Man känner lite hopp när man ser hur Syriska kyrkorna, Svenska kyrkan, föreningarna och kommunen krokar arm, det visar att vi vill ha en förändring. Jag hoppas att det här är startskottet på något bättre Vi på Realistpartiet, som faktiskt ska vara med och styra Södertälje, är väldigt engagerade och vill göra bra saker, framförallt för ungdomarna för att inte kliva in i kriminaliteten, säger Joakim Granberg, gruppledare Realistpartiet.

Lukas Kerimo och Daniel Thepper.

– Jättebra att folket samlas och visar sin avsky mot det grova våldet som finns i samhället, säger Daniel Thepper.

– Enskilda individer kan göra så pass mycket att så fort de påverkar en person, och det sprider sig vidare, så gör man så otroligt mycket nytta, säger Lukas Kerimo (M).

Berolin Deniz, Läsfrämjarinstitutet.

– Jag tycker att det är bra att manifestationen anordnades och att det var stor uppslutning med starka budskap som visar att alla i Södertälje vill se en annan utveckling än det vi ser idag, säger Berolin Deniz

Stefan Hollmark, Stadsdirektör Södertälje kommun.

– Det har varit fantastiskt, det känns som att stora torget har varit fullt av Södertäljebor. Jag vet att många är oroliga och har uttryckt det också. Som talarna sa; ”Vi måste göra det tillsammans för att lösa det här”, båda för barnen som går till skola och förskola, att de ska känna sig trygga, men även för personer som är inne i de här nätverken måste också få möjligheten att komma tillbaka till det rätta livet, säger kommunens stadsdirektör, Stefan Hollmark.

Tusentals Södertäljebor på plats. Foto: Shamash Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2022 18:49
Senast uppdaterad: 9 oktober 2022 22:18

Skottskadad 16-åring nedsövd i månader har nu vaknat

A747BD55-5C4C-42F9-AE1F-70156FD33CAD

Foto: Shamash Oyal

För snart tre månader sedan skottskadades en 16-åring allvarligt i Hovsjö och har varit nedsövd sedan dess. Nu har pojken, enligt uppgifter till LT, vaknat upp på sjukhus.

(Annonslänk)

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skadade klarade sig med lindriga skador, men den tredje, en 16-åring, hölls nedsövd på grund av allvarliga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts 16-åringen i ansiktet.

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, varav två senare släpptes fria. Den tredje, även han 16 år, häktades misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Dagarna innan jul grep spansk polis ytterligare två misstänkta män för inblandning: en 22-årig man från Södertälje och en 19-åring skriven i Stockholmsområdet. De misstänks för grovt skyddande av brottsling efter att ha hjälpt den yngre mannen, som misstänks för mordförsök, att fly med bil ner till Spanien.

16-åringen, som var kritiskt skadad, sövdes ner men ska nu ha vaknat upp på sjukhus efter två och en halv månad, rapporterar LT. Enligt tidningens uppgifter vågade läkarna inte väcka honom tidigare på grund av hans svåra skador.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö.
Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 18:25
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 18:25

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors