Företag i fokus:

Så tycker Södertäljeborna om manifestationen

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Tusentals samlades på Stora Torget i centrum för att stå upp mot det eskalerade våldet som skördat flera liv i Södertälje.

Tillsammans med kyrkor och föreningar tog Södertälje kommun initiativet till en gemensam manifestation mot våldet.

Telgenytt som var på plats passade på att ta del av Södertäljebornas synpunkter om den stora uppslutningen på söndagen.

Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M).

– Jättebra faktiskt, otroligt viktigt i det här. Vi kommer behöva hela samhället, från politik, kyrkor, föreningsliv och näringsliv om vi ska lyckas med en förändring. Det breda perspektivet har inte funnits på ett sätt som det borde. Samverkan som sker nu mellan kyrkorna för att stå upp mot det här har varit jättebra. Det här, tillsammans med kommunen, borde ha skett tidigare, säger Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M), till Telgenytt.

Ilona Nison, blivande Södertäljebo(tillbaka efter 10 år), med dottern och kusinbarnet.

– Det är fantastiskt att se att så många har anslut idag för att visa sitt stöd mot det som händer. Alla vet att den här staden är så mycket mer än det som händer idag. Det är sorgligt att utvecklingen har fått fortgå, att det har blivit värre, och än mer, krig mellan gäng som vi inte har vetat om. Det har varit en tragisk utveckling och det räcker. Många som är har idag har visat kärlek till staden och jag hoppas verkligen att den kärleken är en bidragande faktor som räcker nog att utveckla det till något bättre, säger Ilona Nison.

Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Södertälje kommun.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt, jag är en av dem som har jobbat för att det ska bli såhär idag och det här överträffade mina förväntningar. Det kommer mer folk än väntat och både talarna och framträdandena var fantastiska, så jag är jätteglad. Jag hoppas att vi fortsätter att jobba tätt tillsammans med föreningslivet, för de är det som vi behöver. Kommunen som sådan kan inte lösa det här själva, vi måste lösa det här tillsammans med bland annat föreningarna och kyrkorna, säger Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Kommunikation- och digitaliseringsavdelningen Södertälje kommun.

SSKs klubbdirektör Robert Andersson med son.

– Jag tycker det är ett viktigt tillfälle att komma samman och visa att vi står upp för Södertälje samt att manifestera för Södertälje. Det är tunga veckor som har varit, men det är viktigt att vi är här tillsammans för Södertälje, säger SSKs klubbdirektör, Robert Andersson, till Telgenytt.

Metin Hawsho (L)

– Jättebra att att vi samlas här idag, de goda krafterna samlas och står upp för Södertälje. En bra uppslutning och jag hoppas att det här blir en nystart och att samarbetet mellan polisen, skolor, kommunen, politikerna, föreningar, kyrkor och alla goda krafter förstärks för att få bukt på brottsligheten. Däremot saknade jag ungdomarnas närvaro idag, jag hade gärna velat se fler ungdomar här idag, säger Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho.

Andreas Haddad, arbetsledare Telge Tillväxt.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt att så många kunde komma, bra startskott på någonting vi får bygga vidare på. Att vi fortsätter att samverka mellan myndigheter och folket, att man tar sitt ansvar när man ser konstiga saker, säger Andres Haddad, på Telge Tillväxt.

Joakim Granberg (RP) med partikollegor.

– Man känner lite hopp när man ser hur Syriska kyrkorna, Svenska kyrkan, föreningarna och kommunen krokar arm, det visar att vi vill ha en förändring. Jag hoppas att det här är startskottet på något bättre Vi på Realistpartiet, som faktiskt ska vara med och styra Södertälje, är väldigt engagerade och vill göra bra saker, framförallt för ungdomarna för att inte kliva in i kriminaliteten, säger Joakim Granberg, gruppledare Realistpartiet.

Lukas Kerimo och Daniel Thepper.

– Jättebra att folket samlas och visar sin avsky mot det grova våldet som finns i samhället, säger Daniel Thepper.

– Enskilda individer kan göra så pass mycket att så fort de påverkar en person, och det sprider sig vidare, så gör man så otroligt mycket nytta, säger Lukas Kerimo (M).

Berolin Deniz, Läsfrämjarinstitutet.

– Jag tycker att det är bra att manifestationen anordnades och att det var stor uppslutning med starka budskap som visar att alla i Södertälje vill se en annan utveckling än det vi ser idag, säger Berolin Deniz

Stefan Hollmark, Stadsdirektör Södertälje kommun.

– Det har varit fantastiskt, det känns som att stora torget har varit fullt av Södertäljebor. Jag vet att många är oroliga och har uttryckt det också. Som talarna sa; ”Vi måste göra det tillsammans för att lösa det här”, båda för barnen som går till skola och förskola, att de ska känna sig trygga, men även för personer som är inne i de här nätverken måste också få möjligheten att komma tillbaka till det rätta livet, säger kommunens stadsdirektör, Stefan Hollmark.

Tusentals Södertäljebor på plats. Foto: Shamash Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2022 18:49
Senast uppdaterad: 9 oktober 2022 22:18

Lärare dömd i tingsrätten – använde falsk behörighet

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Arkivbild/Foto: Liza-Simonsson

I flera år hade en spanskalärare från Stockholm undervisat elever i Södertälje med en falsk lärarbehörighet. Nu har tingsrätten dömt henne för att ha lurat kommunen med falska dokument.

En kvinna lyckades vilseleda kommunen att anställa henne som lärare genom att referera till en förfalskad lärarlegitimation. Enligt domen, som föll den 19 februari, har kvinnan felaktigt erhållit 403 650 kronor i lön, vilket motsvarar löneskillnaden mellan en behörig och en obehörig lärare under anställningstiden mellan augusti 2018 och oktober 2022, vilket nu resulterat i åtal för grovt bedrägeri mot bakgrund av den använda falska urkunden och det betydande beloppet som är involverat.

(Annonslänk)

Kvinnan har försvarat sitt agerande med att hon bland annat var desperat att få arbete som ensamstående förälder. En handling som hon beskriver som ett nödvändigt steg under de rådande omständigheterna, men framhåller att det var första gången hon använde en förfalskad legitimation.

Däremot har åklagaren framhållit att den kvinna medvetet använt den falska dokumentationen för att säkra positionen, vilket inte bara ledde till en ojust vinst för den anklagade utan också en betydande ekonomisk skada för Södertälje kommun. Som svar på den ekonomiska förlusten har kommunen framfört ett skadeståndskrav på 565 110 kronor, som täcker både den felaktigt utbetalade lönen och relaterade personalkostnader.

I domen konstaterar tingsrätten att den kvinna avsiktligt vilselett kommunen och därmed begått grovt bedrägeri. Med beaktande av den anklagades tidigare belastningsregister och de sociala omständigheterna, inklusive ett deltidsarbete och ansvar för två barn, har domstolen valt att döma till en villkorlig dom förenad med böter.

Detta beslut grundar sig på bedömningen att det inte finns någon överhängande risk för fortsatt brottslighet. Kvinnan, som inte längre arbetar kvar hos kommunen, dömdes till villkorlig dom och 70 dagsböter om 50 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 18:45
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 18:45

Premiär för ”Mitt Verona” – filmen från Södertäljes hjärta

Verona

Foto: Tina Axelsson

”Mitt Verona” förnyar Shakespeares ”Romeo och Julia” med en modern vändning, skapad av El Sistema och Livet Bitch! Studio. Projektet, lanserat våren 2023, kombinerar ny text och musik för att ta den klassiska berättelsen till nya höjder, med premiär idag.

I Södertälje tar en grupp unga talanger Shakespeares tidlösa ”Romeo och Julia” in i en ny era med projektet ”Mitt Verona”.

Genom en unik spinoff, som blandar nyskriven text och musik, utforskar filmen kärlekens och konfliktens teman ur ungdomars perspektiv. Planerad premiär för denna nytolkning är våren 2024, kompletterad med en live mini-konsert.

En film producerad av Livet Bitch! Scenkonst och El Sistema Södertälje
Foto: Tina Axelsson

Produktionen, som inleddes våren 2023, är ett samarbete mellan Livet Bitch! Studio, El Sistema Södertäljes ungdomsorkester, och kreativa själar som regissören Linda Mallik. Den berättar historien om Kleo och Eli, två unga från Hovsjö som finner kärlek under repetitionerna av en musikteaterföreställning, men vars förhållande prövas av familj och samhällets fördomar. Deras berättelse återspeglar tragedin och skönheten i Shakespeares Verona, återberättad i det samtida Södertälje.

Med premiär idag, den 22 februari, på Stadsscen Estrad, erbjuder ”Mitt Verona” en möjlighet att uppleva en modern tolkning av en klassiker, där musik och ungdomars röster står i centrum.

Efter premiären kommer filmen att vara tillgänglig digitalt, vilket markerar ett viktigt steg för El Sistema Södertälje och Livet Bitch! Studio i att lyfta ungas kreativitet och berättelser.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 11:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 00:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors