Företag i fokus:

Så tycker Södertäljeborna om manifestationen

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Tusentals samlades på Stora Torget i centrum för att stå upp mot det eskalerade våldet som skördat flera liv i Södertälje.

Tillsammans med kyrkor och föreningar tog Södertälje kommun initiativet till en gemensam manifestation mot våldet.

Telgenytt som var på plats passade på att ta del av Södertäljebornas synpunkter om den stora uppslutningen på söndagen.

Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M).

– Jättebra faktiskt, otroligt viktigt i det här. Vi kommer behöva hela samhället, från politik, kyrkor, föreningsliv och näringsliv om vi ska lyckas med en förändring. Det breda perspektivet har inte funnits på ett sätt som det borde. Samverkan som sker nu mellan kyrkorna för att stå upp mot det här har varit jättebra. Det här, tillsammans med kommunen, borde ha skett tidigare, säger Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M), till Telgenytt.

Ilona Nison, blivande Södertäljebo(tillbaka efter 10 år), med dottern och kusinbarnet.

– Det är fantastiskt att se att så många har anslut idag för att visa sitt stöd mot det som händer. Alla vet att den här staden är så mycket mer än det som händer idag. Det är sorgligt att utvecklingen har fått fortgå, att det har blivit värre, och än mer, krig mellan gäng som vi inte har vetat om. Det har varit en tragisk utveckling och det räcker. Många som är har idag har visat kärlek till staden och jag hoppas verkligen att den kärleken är en bidragande faktor som räcker nog att utveckla det till något bättre, säger Ilona Nison.

Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Södertälje kommun.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt, jag är en av dem som har jobbat för att det ska bli såhär idag och det här överträffade mina förväntningar. Det kommer mer folk än väntat och både talarna och framträdandena var fantastiska, så jag är jätteglad. Jag hoppas att vi fortsätter att jobba tätt tillsammans med föreningslivet, för de är det som vi behöver. Kommunen som sådan kan inte lösa det här själva, vi måste lösa det här tillsammans med bland annat föreningarna och kyrkorna, säger Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Kommunikation- och digitaliseringsavdelningen Södertälje kommun.

SSKs klubbdirektör Robert Andersson med son.

– Jag tycker det är ett viktigt tillfälle att komma samman och visa att vi står upp för Södertälje samt att manifestera för Södertälje. Det är tunga veckor som har varit, men det är viktigt att vi är här tillsammans för Södertälje, säger SSKs klubbdirektör, Robert Andersson, till Telgenytt.

Metin Hawsho (L)

– Jättebra att att vi samlas här idag, de goda krafterna samlas och står upp för Södertälje. En bra uppslutning och jag hoppas att det här blir en nystart och att samarbetet mellan polisen, skolor, kommunen, politikerna, föreningar, kyrkor och alla goda krafter förstärks för att få bukt på brottsligheten. Däremot saknade jag ungdomarnas närvaro idag, jag hade gärna velat se fler ungdomar här idag, säger Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho.

Andreas Haddad, arbetsledare Telge Tillväxt.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt att så många kunde komma, bra startskott på någonting vi får bygga vidare på. Att vi fortsätter att samverka mellan myndigheter och folket, att man tar sitt ansvar när man ser konstiga saker, säger Andres Haddad, på Telge Tillväxt.

Joakim Granberg (RP) med partikollegor.

– Man känner lite hopp när man ser hur Syriska kyrkorna, Svenska kyrkan, föreningarna och kommunen krokar arm, det visar att vi vill ha en förändring. Jag hoppas att det här är startskottet på något bättre Vi på Realistpartiet, som faktiskt ska vara med och styra Södertälje, är väldigt engagerade och vill göra bra saker, framförallt för ungdomarna för att inte kliva in i kriminaliteten, säger Joakim Granberg, gruppledare Realistpartiet.

Lukas Kerimo och Daniel Thepper.

– Jättebra att folket samlas och visar sin avsky mot det grova våldet som finns i samhället, säger Daniel Thepper.

– Enskilda individer kan göra så pass mycket att så fort de påverkar en person, och det sprider sig vidare, så gör man så otroligt mycket nytta, säger Lukas Kerimo (M).

Berolin Deniz, Läsfrämjarinstitutet.

– Jag tycker att det är bra att manifestationen anordnades och att det var stor uppslutning med starka budskap som visar att alla i Södertälje vill se en annan utveckling än det vi ser idag, säger Berolin Deniz

Stefan Hollmark, Stadsdirektör Södertälje kommun.

– Det har varit fantastiskt, det känns som att stora torget har varit fullt av Södertäljebor. Jag vet att många är oroliga och har uttryckt det också. Som talarna sa; ”Vi måste göra det tillsammans för att lösa det här”, båda för barnen som går till skola och förskola, att de ska känna sig trygga, men även för personer som är inne i de här nätverken måste också få möjligheten att komma tillbaka till det rätta livet, säger kommunens stadsdirektör, Stefan Hollmark.

Tusentals Södertäljebor på plats. Foto: Shamash Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2022 18:49
Senast uppdaterad: 9 oktober 2022 22:18

Fördel SSK efter vinsten i Umeå

SSK DAM

SSK Damlag jublar efter vinst, här mot Rögle Foto: Patric Gill

Södertälje Sportklubbs Damlag vann på torsdagen mot Björklöven i Umeå. Det var den första matchen i bäst av tre i det som är Play off 1 och ett av hinderna på vägen mot SHDL.

SSK har 1-0 i matcher och kan säkra vidare avancemang idag när de två lagen drabbar samman igen, den här gången i Scaniarinken.

-Fokuset måste vara här och nu, säger damlagets huvudtränare Robert Johansson som inte vill gå händelserna i förväg.

SSK har i de allra flesta matcherna den här säsongen varit ett klart bättre lag än sina motståndare. Men i matchen mot Björklöven förlorade laget för första gången skottstatistiken i en match. Något som tränare Johansson till delar också tyckte präglade matchen.

-Jo kanske lite, speciellt då i första perioden då de kommer ut hårt på oss precis som vi pratat om. Tycker i andra att vi flyttar upp spelet från start och börjar flytta puck som vi pratade om i pausen. Men ett par utvisningar rycker sönder vårt momentum.

-I tredje spelar vi sjukt bra defensivt och bjuder inte på något egentligen. Jag är så stolt över tjejerna som ger allt för varandra i denna tuffa bortamatch och vi tar en riktig lag seger.

Var fokus på försvarsspelet en del av er gameplan? 

-I detta skede på säsongen där ingen målskillnad eller andra parametrar spelar någon roll är ju försvarsspelet en än viktigare del för att inte bjuda på något. Dessutom ge oss möjligheter att vara kreativa när vi får våra lägen.

I slutet av en säsong och när de viktigaste matcherna ska avgöras så ska rutin och erfarenhet inte underskattas. Någon som varit med ett tag och är en av SSK:s mest erfarna spelare är målvakten Lovisa ”Lollo” Berndtsson, 35. I torsdags häll hon nollan i Umeå.

Lovisa Berntdsson höll nollan när SSK vann första matchen i bäst av tre mot Björklöven i Umeå Foto: Patric Gill

-Lollo gör en riktigt stabil insats med bra support från försvaret, all erfarenhet kommer vara viktig och så även den som Lollo bidrar med.

-Hon är en riktigt professionell atlet som vet vad som krävs och delar med sig av sina erfarenheter. Är även en kravställare på träning och match, det var därför vi signade henne för den resa vi är på.

Nu har ni chans att avgöra på lördag. Men viktig att inte sväva iväg utan fokusera steg för steg? 

-Precis, nu vann vi uppe i Umeå och har njutit av det men fokuset måste vara här och nu. På den utmaning som kommer i morgon Lördag, det är superviktigt.

Hur ser uppladdningen ut matchdagen? 

-Den startar med en lättare träning fredag och lite snack om matchen uppe i Umeå.

Formeras laget likadant som i torsdags? 

-Vi tar ut laget efter fredagens träning.

Alla hela och friska? 

-Ja det är de.

Vad blir viktiga nycklar för er att avgöra i Templet?

-Vi återkommer ideligen till några ord och de är, Enkelt, Beslutsamhet, Attityd och Support så det kör vi på även i fortsättningen.

Kommer ert spel/gameplan se annorlunda ut? 

-Nej egentligen inte , vi vill alltid spela ett aggressivt och rakt spel med högt pucktempo och hårt jobb, det kommer vi fortsätta med.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 20:09

DEBATT: Europa måste fortsätta hålla ihop och stoppa Putin

President_of_Ukraine_Volodymyr_Zelenskyy_in_Kyiv_during_the_Russo-Ukrainian_War_2

Volodymyr Zelenskyj, Ukrainas president.
Foto: Creative Commons.

Vi minns den kyliga morgonen den 24 februari 2022 när vi vaknade upp till en ny verklighet. Ett Europa i krig. I direktsändning kunde vi följa hur de första missilerna föll över Ukraina samtidigt som det ryska krigsmaskineriet rullade över gränsen med order om att ta sig till Kyiv för att mörda den demokratiskt valda presidenten. Men Putins mål var större än så, Ukraina skulle utraderas som land och den ukrainska kulturen slås i spillror.

Två år har nu gått. Ukraina fortsätter att slåss, inte bara för sin egen överlevnad och framtid. De kämpar också för oss. Tack vare befolkningens beslutsamhet och mod har Ukraina försvarat sig mot Putins dårskap och den ryska krigsmakten stoppades innan de nådde huvudstaden. Men kriget är långt ifrån över. Missilerna fortsätter falla, människor dödas, skadas och får sina hem förstörda. Städer och byar förvandlas till ruiner och ovärderliga kulturarv går upp i rök samtidigt som den ekologiska katastrofen är ett faktum.

”Tolv tuffa sanktionspaket slår hårt mot Rysslands ekonomi och kranarna har vridits åt”

Under de senaste två åren har EU agerat snabbt, enigt och kraftfullt. Tidigare otänkbara beslut har fattats. Omfattande ekonomiskt, militärt och humanitärt stöd har givits. Mer än fyra miljoner flyktingar har fått fristad i EU samtidigt som viktiga steg har tagits för att Ukraina ska kunna bli medlem i EU. Tolv tuffa sanktionspaket slår hårt mot Rysslands ekonomi och kranarna har vridits åt för EU:s import av olja och gas. Nu senast har EU beslutat att avkastningen från de frysta ryska tillgångarna ska användas för Ukrainas återuppbyggnad.

Mycket har gjorts, men vi måste göra mer. Ryssland måste en dag ställas till svars för detta vansinne och betala för den återuppbyggnad som Ukraina har framför sig.

Nu, 24 månader efter att den fullskaliga invasionen inleddes, måste vi mer än någonsin tidigare stå upp för Ukraina och inte låta oss skrämmas av Putins hot.

Ukraina kämpar emot och så länge drömmen om att bli en del av den europeiska gemenskapen hålls levande är det vår uppgift att göra det möjligt. Samtidigt som vi måste fortsätta ge Ukraina fler och mer kvalificerade vapen för att kunna trycka tillbaka Putins ockupationsstyrkor måste världen också göra allt för att isolera den ryska regimen och stoppa pengaflödet till Putins krigskassa. Vi är skyldiga Ukraina en konkret plan för att till slut bli en del av EU. Kraven för medlemskap i unionen ska vara högt ställda, men Ukrainas kamp ställer också krav på oss att forma ett Europasamarbete som fungerar för fler.

De som slåss vid fronten idag, måste få ett kvitto på att deras stora insatser och mod inte var eller är förgäves.

Karin Karlsbro
Europaparlamentariker (L)

Metin Hawsho
Gruppledare Södertälje (L)

Ulf Waldekrantz
Gruppledare Nykvarn (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors