Företag i fokus:

Så tycker Södertäljeborna om manifestationen

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Tusentals samlades på Stora Torget i centrum för att stå upp mot det eskalerade våldet som skördat flera liv i Södertälje.

Tillsammans med kyrkor och föreningar tog Södertälje kommun initiativet till en gemensam manifestation mot våldet.

Telgenytt som var på plats passade på att ta del av Södertäljebornas synpunkter om den stora uppslutningen på söndagen.

Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M).

– Jättebra faktiskt, otroligt viktigt i det här. Vi kommer behöva hela samhället, från politik, kyrkor, föreningsliv och näringsliv om vi ska lyckas med en förändring. Det breda perspektivet har inte funnits på ett sätt som det borde. Samverkan som sker nu mellan kyrkorna för att stå upp mot det här har varit jättebra. Det här, tillsammans med kommunen, borde ha skett tidigare, säger Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M), till Telgenytt.

Ilona Nison, blivande Södertäljebo(tillbaka efter 10 år), med dottern och kusinbarnet.

– Det är fantastiskt att se att så många har anslut idag för att visa sitt stöd mot det som händer. Alla vet att den här staden är så mycket mer än det som händer idag. Det är sorgligt att utvecklingen har fått fortgå, att det har blivit värre, och än mer, krig mellan gäng som vi inte har vetat om. Det har varit en tragisk utveckling och det räcker. Många som är har idag har visat kärlek till staden och jag hoppas verkligen att den kärleken är en bidragande faktor som räcker nog att utveckla det till något bättre, säger Ilona Nison.

Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Södertälje kommun.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt, jag är en av dem som har jobbat för att det ska bli såhär idag och det här överträffade mina förväntningar. Det kommer mer folk än väntat och både talarna och framträdandena var fantastiska, så jag är jätteglad. Jag hoppas att vi fortsätter att jobba tätt tillsammans med föreningslivet, för de är det som vi behöver. Kommunen som sådan kan inte lösa det här själva, vi måste lösa det här tillsammans med bland annat föreningarna och kyrkorna, säger Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Kommunikation- och digitaliseringsavdelningen Södertälje kommun.

SSKs klubbdirektör Robert Andersson med son.

– Jag tycker det är ett viktigt tillfälle att komma samman och visa att vi står upp för Södertälje samt att manifestera för Södertälje. Det är tunga veckor som har varit, men det är viktigt att vi är här tillsammans för Södertälje, säger SSKs klubbdirektör, Robert Andersson, till Telgenytt.

Metin Hawsho (L)

– Jättebra att att vi samlas här idag, de goda krafterna samlas och står upp för Södertälje. En bra uppslutning och jag hoppas att det här blir en nystart och att samarbetet mellan polisen, skolor, kommunen, politikerna, föreningar, kyrkor och alla goda krafter förstärks för att få bukt på brottsligheten. Däremot saknade jag ungdomarnas närvaro idag, jag hade gärna velat se fler ungdomar här idag, säger Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho.

Andreas Haddad, arbetsledare Telge Tillväxt.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt att så många kunde komma, bra startskott på någonting vi får bygga vidare på. Att vi fortsätter att samverka mellan myndigheter och folket, att man tar sitt ansvar när man ser konstiga saker, säger Andres Haddad, på Telge Tillväxt.

Joakim Granberg (RP) med partikollegor.

– Man känner lite hopp när man ser hur Syriska kyrkorna, Svenska kyrkan, föreningarna och kommunen krokar arm, det visar att vi vill ha en förändring. Jag hoppas att det här är startskottet på något bättre Vi på Realistpartiet, som faktiskt ska vara med och styra Södertälje, är väldigt engagerade och vill göra bra saker, framförallt för ungdomarna för att inte kliva in i kriminaliteten, säger Joakim Granberg, gruppledare Realistpartiet.

Lukas Kerimo och Daniel Thepper.

– Jättebra att folket samlas och visar sin avsky mot det grova våldet som finns i samhället, säger Daniel Thepper.

– Enskilda individer kan göra så pass mycket att så fort de påverkar en person, och det sprider sig vidare, så gör man så otroligt mycket nytta, säger Lukas Kerimo (M).

Berolin Deniz, Läsfrämjarinstitutet.

– Jag tycker att det är bra att manifestationen anordnades och att det var stor uppslutning med starka budskap som visar att alla i Södertälje vill se en annan utveckling än det vi ser idag, säger Berolin Deniz

Stefan Hollmark, Stadsdirektör Södertälje kommun.

– Det har varit fantastiskt, det känns som att stora torget har varit fullt av Södertäljebor. Jag vet att många är oroliga och har uttryckt det också. Som talarna sa; ”Vi måste göra det tillsammans för att lösa det här”, båda för barnen som går till skola och förskola, att de ska känna sig trygga, men även för personer som är inne i de här nätverken måste också få möjligheten att komma tillbaka till det rätta livet, säger kommunens stadsdirektör, Stefan Hollmark.

Tusentals Södertäljebor på plats. Foto: Shamash Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2022 18:49
Senast uppdaterad: 9 oktober 2022 22:18

Här skrapar Södertäljebon Flour en halv miljon kronor

IMG_9017

Skärmdump TV4

Onsdagsmorgonen blev en uppfriskande sådan när Södertäljebon Flour lyckades skrapa fram en halv miljon i TV4:s Nyhetsmorgon. – För vinsten vill jag resa till mitt favoritresmål Italien. Antingen Rom, Milano eller Venedig, självklart vill jag ta med mig Gbraiel, säger hon.

Flour från Södertälje fick sin tur i strålkastarljuset som dagens Trisskrapare i TV4 Nyhetsmorgon, där hon skrapade fram en vinst på 500 000 kronor.

Det var i slutet av oktober som Flour fick en överraskning när hon via en onlinelott skrapade fram tre TV-symboler, vilket ledde henne till TV-studion och TV4:s offentliga dragning.

– Jag trodde först inte att jag såg rätt, så jag ringde Gbraiel som kunde intyga att det stämde, berättade Flour.

(Annonslänk)

Med systersonen hejande från sidlinjen fylldes studion med jubel när den efterlängtade vinstsumman avslöjades. En vinst som hon planerar att använda till en längtad resa till Italien tillsammans med sin systerson Gbraiel.

– Vilken fantastisk morgon och vinst, stort grattis! Nu hoppas jag Flour och Gbraiel får en underbar resa till Italien. Flour är årets sjätte vinnare från Stockholms län som skrapat Triss i TV4 Nyhetsmorgon, säger Filippa Jartén, vinnarkommunikatör på Svenska Spel Tur.

Södertäljebon Flour
Foto: Svenska spel

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 16:04
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 16:04

SENASTE NYTT: Populära elektronikkedjan öppnar i Södertälje

Netonnet Lagershop

NetOnNet etablerar i Södertälje hösten 2024.
Pressbild.

NetOnNet, ett av Sveriges ledande företag inom hemelektronik, meddelade under onsdagen att de öppnar en ny Lagershop i Södertälje. – Vi har länge letat efter bra lokaler i Södertälje och är nu mycket glada över att ha hittat helt rätt, säger Peter Andersson, etableringsansvarig.

NetOnNet utökar sin satsning på fysiska butiker med öppningen av en ny Lagershop i Södertälje under hösten, belägen i nybyggda lokaler med utmärkt skyltläge nära E20. Detta blir en del av NetOnNets ambition att komplettera sin e-handel och stärka sitt omnikanalerbjudande, vilket redan inkluderar 31 Lagershoppar.

– Södertälje har varit en vit fläck på vår karta, där vi länge har velat etablera oss med en Lagershop. Det bor väldigt många människor i Södertälje som nu får möjlighet att besöka oss fysiskt på hemmaplan och vår data visar att Södertälje är en stad som passar väl ihop med våra målgrupper. Att finnas på plats fysiskt på en ort gynnar även den digitala handeln, det är väldigt tydligt för oss och bekräftar styrkan i vårt omnikanalkoncept. Vi gläder oss nu till att komma närmare och stärka vår relation till alla kunder i Södertälje genom att kunna erbjuda hemelektronik till lagerpris i fysisk miljö där de bor, säger Sofie Struwe Chief Commercial Officer (CCO) för NetOnNet.

(Annonslänk)

Den nya butiken i Södertälje kommer att täcka en yta på cirka 3000 kvadratmeter och beräknas generera 15-20 arbetstillfällen, vilket bidrar till lokal sysselsättning och ekonomisk tillväxt. Detta ger även kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, uttryck för.

– Det är glädjande att NetOnNet väljer att etablerar sig i Södertälje, det är ett välkommet tillskott för både handel och näringsliv som ökar utbudet i kommunen och genererar nya arbetstillfällen, säger han.

Den nya Lagershop etableras bredvid Blomsterlandet och Byggmax, intill Vasa shoppingcenter och har ett framstående skyltläge mot E20.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 13:51
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 14:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors