Företag i fokus:

Två män begärs häktade för dödsskjutningen i Saltskog

Alex Ataseven 2

Läsarbild.

De två män som anhölls misstänka för mord och mordförsök i Saltskog, torsdagen den 6 oktober, har begärts häktade. Det meddelar Åklagarmyndigheten tidigt på måndagen.

Det var på torsdagskvällen som två unga män sköts på öppen gata med flera skott. En 19-åring avled på plats och en 16-åring fördes till sjukhus för allvarliga skador, men ska enligt uppgifter inte vara livshotande.

I helgen greps och anhölls två tonåringar på sannolika skäl misstänkta för mord och försök till mord i första hand, och medhjälp till mord och medhjälp till försök till mord i andra hand.

– Utredningsarbete under helgen har lett till att misstankarna mot de båda har stärkts och att jag anser numera att det föreligger sannolika skäl för brottsmisstankarna, säger kammaråklagare Mikael Carlsson i ett pressmeddelande.

Stort polispådrag i Saltskog där en 19-åring dödades och en 16-åring skadades allvarligt. Läsarbild.

Efter dödsskjutningen sågs maskerade gärningsmän lämnat platsen på mopeder, mörkklädda och maskerade. Ett stort polispådrag inleddes som resulterade i att mördarnas misstänka flyktfordon hittades av polisryttare dagen efter.

Mopeden som var parkerad vid ett flerfamiljshus kunde hittas efter flera tips från allmänheten, vilket Aftonbladet var först med om att berätta.

Flyktfordonet skickades in till analys och i samband med fyndet ska tre personer ha hämtats in till förhör enligt tidningen, men samtliga släpptes efter att de blivit hörda av polis.

I helgen rapporterade Aftonbladet att två tonåringar gripits misstänkta för torsdagens dödsskjutning. Nu begärs de häktade av kammaråklagare.

Torsdagens dödskjutning var den femte i Södertälje på två veckor.

SENASTE NYTT: Kan ha vilselett polisen – Minuter före skjutningen i Saltskog

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2022 09:17
Senast uppdaterad: 11 oktober 2022 14:57

Kraftig brand på bilfirma i Wedas industriområde

EFE5588E-FF33-489A-88FD-74BCB926818F

Läsarbilder

Tidigt på onsdagsmorgonen inträffade en brand i en verkstad på Oxelgrensvägen, Södertälje. Räddningstjänsten och polisen ryckte snabbt ut till platsen med flera enheter.

(Annonslänk)

Ännu en brand har inträffat mot en bilfirma i Wedas industriområde.
SOS Alarm mottog ett larm om en kraftig brand i en verkstad på Oxelgrensvägen vid 04:00 på onsdagsmorgonen. Räddningstjänsten ryckte ut med flera enheter för att bekämpa branden, som inträffade i lokaler tillhörande Fordoncity/Peugeot, en bilfirma som tidigare varit drabbad av anlagda bränder.

Polisens insats på platsen inkluderade att upprätta nödvändiga avspärrningar för att säkra området och underlätta räddningsarbetet.

Branden är den senaste i en rad av incidenter som riktat sig mot denna specifika bilfirma, där flera personer från Göteborgsområdet är frihetsberövade i samband med tidigare händelser.

Ingen har rapporterats skadad till följd av branden. En förundersökning gällande misstänkt mordbrand har inletts, men i nuläget har ingen gripits. Polisen kommer att genomföra en teknisk undersökning av brandplatsen för att fastställa brandorsaken. Om branden på onsdagsmorgonen har en koppling till tidigare brandattentat är i nuläget oklart.

Läs även: – Ytterligare två begärs häktade för brandattentat mot bilfirmor

Branden på Oxelgrensvägen i Weda.
Läsarbild

Läsarbild

Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 10:21
Senast uppdaterad: 24 april 2024 13:24

Ny samverkan mellan Södertälje och Botkyrka

Lars-Greger_IMG_3509_Foto-Liza-Simonsson_HIGHRES-1

Lars Greger(MP), ordförande miljönämnden.
Foto: Södertälje kommun/Liza Simonsson

Miljönämnden har fattat beslut om att ingå ett samverkansavtal med Botkyrka kommun, som syftar till att effektivisera myndighetsutövningen inom miljö- och livsmedelslagstiftningen.

Ett viktigt steg mot en effektivare och mer sammanhållen tillsyn inom miljö- och livsmedelsområdet har tagits, när Miljönämnden nyligen beslutade att ingå ett samverkansavtal med Botkyrka kommun. Detta beslut, som träder i kraft från och med 1 juli 2024, markerar en ny period av samarbete mellan kommunerna.

(Annonslänk)

Det framkom att både Södertäljes och Botkyrkas miljökontor sett ett ökat behov av att kunna stärka sina resurser temporärt eller periodvis för tillsyn och kontroll. Därutöver har man identifierat fördelarna med att kunna överlåta beslutanderätten i specifika ärenden till varandra för att optimera processerna.

Genom detta samverkansavtal formaliseras samarbetet, vilket inte bara förbättrar resursanvändningen utan även bidrar till en ökad kompetens inom de berörda områdena. Avtalet, som föreslogs av miljökontoret och starkt stöddes av ordförande Lars Greger (MP), är tänkt att gälla från sommaren 2024.

Genom att samarbeta kan Södertälje och Botkyrka effektivisera sitt arbete och säkerställa högre kvalitet och snabbare hantering av ärenden inom miljöbalkens och livsmedelslagstiftningens områden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 09:47
Senast uppdaterad: 24 april 2024 09:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors