Företag i fokus:

Polischefen: – ”Svensk polis kraftsamlar i Södertälje”

55

Montage/Bild: Shamash Oyal / Polismyndigheten.

Smärtgränsen för Södertäljeborna är nådd – och passerad.

Hela staden, samt Sveriges poliskår, kraftsamlar för att stoppa det dödliga skjutvåldet och kriminaliteten i Södertälje.

– Man kan påstå att hela svensk polis just nu kraftsamlar till Södertälje, sade polischefen Mats Löfving till Sveriges Radio i en tidigare intervju.

Under söndagen hölls en stor manifestation på Stora Torget i centrum mot det eskalerade våldet. Ett initiativ av Södertälje kommun, tillsammans med de syrisk-ortodoxa kyrkorna, S:t Jacobs och S:t Afrem, föreningar från Assyriska och Syrianska.

Tusentals tog sig till centrum för att ta ställning mot det dödliga våldet och för att få bukt på våldet och på dödsskjutningarna har stora polisära resurser skickats till Södertälje. Enligt polischef Mats Löfving har det bland annat skickats uniformerad polis, men även andra former av experter och resurser från nationell nivå till Södertälje.

Manifestationen på Stor torget i söndags. Foto: Shamash Oyal.

Och det hårda arbetet har resulterat i att totalt sex personer just nu sitter frihetsberövade och kopplas till tre mord.

Tre unga tonåringar sitter häktade för mordet på en 19-årinig i Södertälje. En 17-åring, skriven i Hägersten, sitter häktad för mordet på en 41-åring och idag, måndag den 10 oktober, begärdes två tonåringar häktade för dödskjutning i Saltskog föregående vecka.

I Södertälje har elva skjutngianr inträffat i Södertälje får varav fem med dödligt utgång. I Ronna mördades två män inom loppet av 24 timmar. Kort efter helgens första mord där en 19-åring sköts till döds, greps fyra personer, varav tre häktades i veckan misstänka för mord.

– Vi har tre unga killar häktade för det första mordet i fredags och vi går vidare med mord nummer två, säger polischefen till Sveriges Radio.

Läs även – Elva skjutningar i Södertälje 2022 – Fem med dödlig utgång

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2022 13:52
Senast uppdaterad: 10 oktober 2022 14:07

SENASTE NYTT: Hyrorna i Södertälje höjs retroaktivt från 1 januari

Sodertalje-bostader

Foto: Alexander Isa

Efter kollapsade förhandlingar mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har en skiljeman beslutat att höja hyrorna i stora delar av Stockholms län, inklusive Södertälje, med 5,9 procent från den 1 januari.

Konflikten mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har lett till att en skiljeman nyligen beslutade om en retroaktiv hyreshöjning på 5,9 procent, gällande från den 1 januari i år. Denna justering omfattar tio kommuner i länet, däribland Danderyd, Huddinge, och Södertälje, samt en liknande höjning på Gotland där hyrorna ökar med 5,7 procent.

(Annonslänk)

– Nivån är dock betydligt högre än den som Hyresgästföreningen kunde acceptera. Det visar att den nya skiljemannalagstiftningen har minskat  Hyresgästföreningens möjligheter att styra hyresutvecklingen efter eget godtycke. Det är positivt för hyresrättens framtid, säger Nathalie Brard, förhandlingschef Fastighetsägarna Stockholm.

Förhandlingarna inleddes i september 2023, då Fastighetsägarna yrkade på en hyreshöjning på 12 procent, vilket de menar nödvändigt för att hantera de ökade driftskostnaderna och säkerställa hållbar fastighetsförvaltning. Efter tre månaders resultatlösa förhandlingar och med stöd av ny lagstiftning, anlitades Johan Rosén som skiljeman genom Hyresnämnden.

– Vi har gjort allt som krävs för att skynda på processen så mycket som möjligt, säger Nathalie Brard.

Rosén, som hade sex veckor på sig att leverera en rekommendation, bekräftade den nya hyressättningen som också inkluderar tidigare beslut om en höjning i Stockholm stad med 5,8 procent från den 1 april. Med dessa beslut avslutas en lång period av osäkerhet för hyresgäster i de berörda områdena.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 14:00
Senast uppdaterad: 17 april 2024 13:17

Strejk hotar skolkök – Föräldrar uppmanas förbereda matsäck

Barn-skola-1-mat-Pexels-1

Foto: Pexels

På grund av låsta löne- och arbetsvillkorsförhandlingar riskerar flera arbetsplatser i Södertälje, inklusive skolkök, att drabbas av strejk från och med imorgon. Kommunen uppmanar nu vårdnadshavare att förbereda matsäckar till sina barn.

I ljuset av ett strejkvarsel som omfattar flera yrkesgrupper inom utbildningskontorets köksenheter, har Södertälje kommun gått ut med en uppmaning till föräldrar att lämna lunch-matsäckar till sina barn.

Bland de drabbade enheterna återfinns Förskolan Bofinken, Ljungbacken, Mölnboskogen, Viksberg, samt Igelsta grundskola, Mölnboskolan och Vikbergskolan. Denna åtgärd är nödvändig då strejken, som är planerad att börja den 18 april klockan 07:00, kommer att påverka vanlig matdistribution.

(Annonslänk)

Förhandlingar mellan Sveriges kommuner och regioner (SKR), Sobona och fackförbundet Kommunal har inte resulterat i ett nytt kollektivavtal, vilket har lett till varsel om strejk. Om strejken blir av kommer Södertälje kommun att erbjuda enklare matalternativ, som frukt, blåbärssoppa och smörgåsklämmor, men det råder osäkerhet om strejkens längd och fortsatta påverkan.

Kommunen har informerat vårdnadshavarna om att alla barn behöver medföra en egen lunch-matsäck på torsdag och fredag. Vattenflaskor, bestick eller engångsbestick bör också inkluderas. Ytterligare information kommer att ges beroende på hur situationen utvecklas och om strejken fortsätter in i nästa vecka.

Läs även: – Strejkhot över Södertälje – Konflikt med arbetsgivarna

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 11:32
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors