Företag i fokus:

Lyxhotellet skapar 80 nya arbetstillfällen – Anställer lokalt

IMG_4758

Michelle Karlsson, Maria Hagberg, Anders Edlund och Mai Mikkola från Elite Hotel på plats under kompetensmässan. Foto: Alex Ataseven.

Snart planerar Elite att slå upp portarna till nya hotellsatsning i Astras gamla huvudkontor på Västra Mälarehamnen som skapar minst 80 arbetstillfällen.

Nu pågår rekrytering för att anställa personer med rätt kompetens där lyxhotellet främst planerar att rekrytera lokalt.

– Vi kommer skapa minst 80 arbetstillfällen och ser mycket fram emot att få bidra till Södertäljes rika näringsliv. För oss är det viktigt att främst kunna rekrytera lokalt, och det är redan väldigt många ansökningar av nyfikna, dedikerade och passionerade södertäljebor som har strömmat in till oss, säger hotelldirektören Steffen Sander till Telgenytt.

Just nu byggs och donas det för fullt i Astras gamla huvudkontor på Västra Mälarehamnen. När bygget står klart kommer hotellet bland annat ha flera restauranger, koncernens egna spakoncept Vana Spa, 161 rum och sviter i nio olika prisklasser och flera konferenslokaler.

Hotelldirektören Steffen Sander. Foto: Alex Ataseven.

Föregående vecka befann sig Elie Hotel på plats när Kompetensmässan hölls på Science Park i Södertälje efter ett uppehåll på två år.

– Vi rekryterar för fullt och söker folk med rätt kompetens, berättade Anders Edlund på Adastrabyelite till Telgenytt.

Elite planerar att rekrytera personal med personliga egenskaper, men samtidigt stänger de inte dörren för personer som inte har tidigare erfarenhet av just hotell- och restaurangbranschen.

– Vi lägger mest vikt vid värdskap och gästbemötande, samt driv och motivation, säger Steffen och fortsätter. Det finns oerhört många guldkorn och riktiga serviceambassadörer och gästproffs i Södertälje med omnejd, som är varmt välkomna att tillsammans med oss sätta vårt destinationshotell på kartan, avslutar han, säger Steffen Sanders.

Läs även: – Investerat 500 miljoner på hotellet – ”Vi har en långsiktig 100-årsplan”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2022 04:00
Senast uppdaterad: 10 oktober 2022 21:15

DEBATT: Liberalerna sviker lärarna med anmälningsplikten

AWT2018_7522_Malmo__NPP2

Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet. Pressbild

Regeringen och Sverigedemokraterna öppnar för att lärare ska kunna straffas om de inte anmäler papperslösa elever. Att skicka ut barn från Sverige har blivit viktigare än att ge barn kunskap.

Liberalerna skriver att de inte anser att lärare ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Utmärkt ståndpunkt. Problemet är bara att Liberalerna just har öppnat dörren för att så ska ske.

Innan Liberalerna gick med på att ändra i direktiven kring anmälningsplikt var alla som jobbar inom vård och undervisning undantagna i utredningsdirektiven. Lärare skulle självklart inte behöva anmäla sina elever!

Men det undantaget är nu borta. Liberalerna har tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna böjd sig för Sverigedemokraternas krav och öppnat för anmälningsplikt för lärare.

(Annonslänk)

Liberalerna hoppas att barnkonventionen ska sätta stopp för deras egna svek och hindra anmälningsplikt för lärare. Det kan då vara värt att påminna om att Sverige utvisar barn som går i svensk skola och som har levt här hela sina liv. Det stoppas inte av barnkonventionen. Varför Fredrik Malm och resten av L tror att barnkonventionen skulle hindra anmälningar, men inte utvisningar, svävar i det ovissa.

Och inte bara riskerar lärare att få anmälningsplikt på sig. Regeringen vill rent av undersöka vilket straff en lärare ska få om hen inte anmäler ett barn! Det samma gäller inom vården.

”Ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige”

Centerpartiet är med på att skuggsamhället måste bekämpas. Därför finns heller ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige. Det är en förutsättning för en reglerad migration. Oavsett hur hårt det kan kännas i det enskilda fallet. Det är och måste vara ett jobb för polisen för att motverka skuggsamhället.

Men det betyder inte att Sverige måste bli ett angiverisamhälle. Vi kräver inte att lärare ska anmäla alla misstankar om föräldrars svartarbete. Varför måste de då anmäla redan utsatta barn och försämra deras chanser framåt i livet – vart det livet än ska levas?

En bra skola bygger på tillit och förtroende mellan lärare och elever. En anmälningsplikt driver ner en kil mellan lärare och elever och underminerar fullständigt lärarnas yrkesetik. Det kommer Centerpartiet aldrig gå med på.

Lärare ska undervisa sina elever – inte utvisa dom.

Niels Paarup-Petersen, C,
utbildningspolitisk talesperson

Tage Gripenstam, C, gruppledare Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 16:19
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Larm om brand på förskola

A29C76CE-F373-4D41-855E-AD7DF9CC8982

Foto: Shamash Oyal

Flera räddningsenheter har ryckt ut till Geneta efter samtal om en brand på en förskola. Enligt uppgifter till Telgenytt ska unga personer ha setts springa från platsen i samband med att branden bröt ut.

Under lördagen, klockan 13:17, inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i en byggnad på Prästgårdsvägen 44. Vid ankomsten till platsen visade det sig att branden hade utbrutit på området till Svingelns Förskola.

(Annonslänk)

Förbipasserande noterade att några ungdomar, troligen i åldern 12-13 år, befann sig på platsen. Dessa personer ska ha varit involverade i händelsen, och enligt uppgifter till Telgenytt försökte en person ingripa i situationen. Trots detta ska ungdomarna ha lyckats undkomma.

Branden berör dock inte förskolans huvudbyggnad. Istället ska personerna ha försökt antända en annan byggnad på skolans område.

Räddningstjänsten lyckades snabbt förhindra att elden spred sig, och polisen som befinner sig på plats kommer att inleda en utredning för att klarlägga händelsens omständigheter.

Uppdatering:
”Räddningstjänsten uppger att det är mindre brandskador på panelen och i en mindre lekstuga. Polis har upprättat en anmälan rubricera skadegörelse genom brand, ingen person är i nuläget misstänkt.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 9 september 2023 16:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors