Företag i fokus:

Lyxhotellet skapar 80 nya arbetstillfällen – Anställer lokalt

IMG_4758

Michelle Karlsson, Maria Hagberg, Anders Edlund och Mai Mikkola från Elite Hotel på plats under kompetensmässan. Foto: Alex Ataseven.

Snart planerar Elite att slå upp portarna till nya hotellsatsning i Astras gamla huvudkontor på Västra Mälarehamnen som skapar minst 80 arbetstillfällen.

Nu pågår rekrytering för att anställa personer med rätt kompetens där lyxhotellet främst planerar att rekrytera lokalt.

– Vi kommer skapa minst 80 arbetstillfällen och ser mycket fram emot att få bidra till Södertäljes rika näringsliv. För oss är det viktigt att främst kunna rekrytera lokalt, och det är redan väldigt många ansökningar av nyfikna, dedikerade och passionerade södertäljebor som har strömmat in till oss, säger hotelldirektören Steffen Sander till Telgenytt.

Just nu byggs och donas det för fullt i Astras gamla huvudkontor på Västra Mälarehamnen. När bygget står klart kommer hotellet bland annat ha flera restauranger, koncernens egna spakoncept Vana Spa, 161 rum och sviter i nio olika prisklasser och flera konferenslokaler.

Hotelldirektören Steffen Sander. Foto: Alex Ataseven.

Föregående vecka befann sig Elie Hotel på plats när Kompetensmässan hölls på Science Park i Södertälje efter ett uppehåll på två år.

– Vi rekryterar för fullt och söker folk med rätt kompetens, berättade Anders Edlund på Adastrabyelite till Telgenytt.

Elite planerar att rekrytera personal med personliga egenskaper, men samtidigt stänger de inte dörren för personer som inte har tidigare erfarenhet av just hotell- och restaurangbranschen.

– Vi lägger mest vikt vid värdskap och gästbemötande, samt driv och motivation, säger Steffen och fortsätter. Det finns oerhört många guldkorn och riktiga serviceambassadörer och gästproffs i Södertälje med omnejd, som är varmt välkomna att tillsammans med oss sätta vårt destinationshotell på kartan, avslutar han, säger Steffen Sanders.

Läs även: – Investerat 500 miljoner på hotellet – ”Vi har en långsiktig 100-årsplan”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2022 04:00
Senast uppdaterad: 10 oktober 2022 21:15

Stora förseningar i pendeltågstrafiken

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Pendeltågstrafiken har drabbats av ett omfattande stopp på grund av en nedriven kontaktledning. Trafikstörningen inträffade vid 14:30-tiden och väntas pågå fram ytterligare ett par timmar, enligt information från Trafikverket.

De stationer som påverkas av detta stopp är Tumba, Rönninge, Södertälje centrum, Flemingsberg, Södertälje hamn, Tullinge och Östertälje.

”Trafiken åter igång för Pendeltåg linje 40 och 41 efter tidigare stopp mellan Flemingsberg och Södertälje centrum på grund av nedriven kontaktledning. Tågen samsas om ett spår förbi stationen. Förseningar förekommer. Tåg kan ställas in eller köra förbi vissa stationer med kort varsel. Var uppmärksam på plattformsskyltar och utrop ombord på tågen.”, skriver Trafikverket.

Trafikstörningen beräknas vara aktiv fram till klockan 19:30. Trots detta går tågen som vanligt mellan Flemingsberg och Stockholm City. Resenärer som är påverkade uppmanas att hitta alternativa resvägar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:00

Irak begär att koranbrännaren Momika ska utlämnas

Momika Skärmdump TikTok

Skärmdump: TikTok

Södertäljebon och den irakiske medborgaren, Salwan Momika, har begärts utlämnad av Irak, det rapporerar TT under tisdagen.

Under sommaren genomförde Momika flera koranbränningar på olika platser. Nyligen tog han tillbaka sina ansökningar för framtida koranbränningar, vilket ledde till att den planerade aktionen i Södertälje och andra liknande händelser inte ägde rum.

Nu har Irak, som tidigare höjt ett varnignsfinger till Sverige, begärt att Momika ska utlämnas till deras land, enligt källor till TT. Momika själv informerade nyhetsbyrån att han fick kännedom om Iraks begäran i fredags och att han har blivit kallad för förhör av polisen i Södertälje på tisdagen.

(Annonslänk)

– Jag har asylskäl eftersom jag är emot irakiska regeringen. Det här är ett sätt för dem att få mig utlämnad och mördad. Sverige, Åklagarmyndigheten och rättssystemet har ett ansvar över mitt liv, säger Momika till TT.

TT har rapporterat att ärendet har överlämnats till Åklagarmyndigheten, men åklagaren har inte bekräftat eller förnekat att ärendet är under hans ansvar. Enligt dokument från justitiedepartementet, som TT har haft tillgång till, mottogs det första ärendet om Momikas utlämning redan den 18 juli.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 13:29
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors