Företag i fokus:

Nu har Kanaltorget invigts – ”Det är helt underbart”

Montage Alex Ataseven

Foto: Shamash Oyal

Nu har det nya Kanaltorget äntligen invigts och öppnats upp för allmänheten.

Och glädjen bland tjänstemän och boende i området var tydligt märkbar när bandet klipptes av Centerpartits gruppledare, Tage Gripenstam, på tisdagsförmiddagen.

– Det är helt underbart, fantastiskt. Den här platsen har gjort så att hela området har fått ett lyft. Västra Kanalgatan har varit ett riktigt haveri i många år, nu blev det riktigt fantastiskt. Det har återfått sin forna glans, säger Bosse Siljebrand, boende i Orionkullen, till Telgenytt.

Kanaltorget som byggts ovanpå tunnelnedfarten till Kringlangaraget ligger mellan Köpmangatan och Västra Kanalgatan. Tage Gripenstam, ordförande i tekniska nämnden, var med vid invigningen av nya tunnelnedfarten och fick även äran att inviga nya torget – som är en viktig del i utvecklingen av hela stadskärnan.

Nya toget invigdes tidigt på tisdagsförmiddagen. Foto: Shamash Oyal

– Ja, det är andra invigningen på den här platsen. Första invigningen var ju infarten till Kringlangaraget. Sedan tog arbetet med kanaltorget fart, det har hållit på sedan i mars och nu är det äntligen klart, säger Tage Gripenstam till Telgenytt och fortsätter.

– Det känns väldigt bra och en väldigt trevligt plats. Så vi tror människor kommer tycka om att vara här. Det är även nära koppling till kanalen och jag tror att detta kommer vara en ytterligare en besökspunkt. Platsen är nära kollektivtrafiken och leder till att folk kommer se den och tycka om den, säger Gripenstam(C).

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare. Foto: Shamash Oyal

Under året har projektet stött på en hel del tekniska utmaningar, vilket gjort att arbetet dragit ut på tiden och även blivit dyrare än planerat.

– Arbetet har pågått i sammanlagt 2,5 år med försening i 1 år på grund av Köpmangatan som hade stora tekniska brister som man var tvungen att göra om, därför blev det dyrare. Den här platsen har gått enligt plan efter kunde man starta upp det, avslutar Tage Gripenstam (C) 

Syftet med torget är att vara en plats för möten samt en plats att njuta av tillvaron med terrasser i olika sektioner som omges av träd, sittplatser och vattentrappa i tre delar.

Bosse Siljebrand, boende vid Orionkullen. Foto: Shamash Oyal

Representanter från PEAB. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2022 21:03
Senast uppdaterad: 11 oktober 2022 21:08

Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

medarbetare-sodertalje-sjukhus-nya-huvudentre

Medarbetare i samband med invigningen. Foto: Södertälje Sjukhus.

Södertälje sjukhus har officiellt invigt sin nya huvudentré efter flera års arbete. – Tack till all personal på sjukhuset för allt tålamod vid ombyggnationen, det har låtit och ni har varit tvungna att gå omvägar men det har alltid fungerat bra, säger Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum.

Invigningsceremonin hölls föregående vecka den 7 juni, men huvudentrén öppnades för patienter, besökare och medarbetare fredagsmorgonen den 9 juni.

Band klipptes av Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum, Aida Hadzialic, finansregionråd, och Anna Gerber Ekblom, vd för Södertälje sjukhus. På plats fanns även Johan Rannemo, projektledare på Locum, och Eleksanda Mousa, vårdenhetschef på avdelning 10 och biträdande verksamhetschef.

Foto: Södertälje Sjukhus.

 – Jag är otroligt stolt och glad. Det är viktigt att vi högtidlighåller invigningen av en ny huvudentré som ett steg i sjukhusets pågående upprustning och modernisering. Regionens satsning ger oss ännu bättre förutsättningar att bedriva god vård och skapar en bra miljö för både patienter och medarbetare. Sjukhusets dörr står alltid öppen för den som är i behov av vår hjälp. Välkommen in på vårt sjukhus, säger Södertälje sjukhus vd, Anna Gerber Ekblom.

Efter bandklippningen framförde musiker från Nykvarns kulturskolas ungdomsorkester Sibyllafanfaren. Därefter hölls en mingel, tal och konstvisning inne på sjukhuset för medarbetare och inbjudna gäster.

Den nya huvudentrén kommer att förbättra sjukhusets tillgänglighet och ge en modern och välkomnande miljö för alla som besöker och arbetar på Södertälje sjukhus.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 22:34

Skogsbränder härjade nära Järna/Mölnbo

IMG_2013

Bild/Film: Daniel Ekendahl

Under tisdagen härjade flera skogsbränder nära Järna/Mölnbo. Elden släcktes sent på kvällen efter flera timmars intensivt arbete av räddningstjänsten.

På tisdagseftermiddagen bröt flera skogsbränder ut i närheten av varandra mellan Järna och Mölnbo. Första larmet kom in till SOS Alarm klockan 16.55, följt av ett annat larm klockan 17.35. Samtidigt rapporterade SVT att det även brann på andra platser, bland annat Nynäshamn, Nacka och Haninge, där det konstaterades att människor låg bakom bränderna.

– Det brinner överallt. Ta inte med eld ut i skogen. Det är så in i helvete torrt, om man nu får säga så, sade Larsa Stevelind, vakthavande befäl på Södertörns brandförsvarsförbund till SVT.

Släckningsarbetet strax utanför Mölnbo pågick i flera timmar, men vid 23-tiden kunde räddningstjänsten meddela att elden var helt släckt. Trots insatsen är det viktigt att fortsätta vara försiktig och följa de gällande restriktionerna för att förhindra ytterligare bränder och risker för skog och natur.

I maj införde Länsstyrelsen eldningsförbud i hela Stockholms län på grund av den höga brandrisken i skog och mark.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juni 2023 21:41
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 21:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors