Företag i fokus:

Nu har Kanaltorget invigts – ”Det är helt underbart”

Montage Alex Ataseven

Foto: Shamash Oyal

Nu har det nya Kanaltorget äntligen invigts och öppnats upp för allmänheten.

Och glädjen bland tjänstemän och boende i området var tydligt märkbar när bandet klipptes av Centerpartits gruppledare, Tage Gripenstam, på tisdagsförmiddagen.

– Det är helt underbart, fantastiskt. Den här platsen har gjort så att hela området har fått ett lyft. Västra Kanalgatan har varit ett riktigt haveri i många år, nu blev det riktigt fantastiskt. Det har återfått sin forna glans, säger Bosse Siljebrand, boende i Orionkullen, till Telgenytt.

Kanaltorget som byggts ovanpå tunnelnedfarten till Kringlangaraget ligger mellan Köpmangatan och Västra Kanalgatan. Tage Gripenstam, ordförande i tekniska nämnden, var med vid invigningen av nya tunnelnedfarten och fick även äran att inviga nya torget – som är en viktig del i utvecklingen av hela stadskärnan.

Nya toget invigdes tidigt på tisdagsförmiddagen. Foto: Shamash Oyal

– Ja, det är andra invigningen på den här platsen. Första invigningen var ju infarten till Kringlangaraget. Sedan tog arbetet med kanaltorget fart, det har hållit på sedan i mars och nu är det äntligen klart, säger Tage Gripenstam till Telgenytt och fortsätter.

– Det känns väldigt bra och en väldigt trevligt plats. Så vi tror människor kommer tycka om att vara här. Det är även nära koppling till kanalen och jag tror att detta kommer vara en ytterligare en besökspunkt. Platsen är nära kollektivtrafiken och leder till att folk kommer se den och tycka om den, säger Gripenstam(C).

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare. Foto: Shamash Oyal

Under året har projektet stött på en hel del tekniska utmaningar, vilket gjort att arbetet dragit ut på tiden och även blivit dyrare än planerat.

– Arbetet har pågått i sammanlagt 2,5 år med försening i 1 år på grund av Köpmangatan som hade stora tekniska brister som man var tvungen att göra om, därför blev det dyrare. Den här platsen har gått enligt plan efter kunde man starta upp det, avslutar Tage Gripenstam (C) 

Syftet med torget är att vara en plats för möten samt en plats att njuta av tillvaron med terrasser i olika sektioner som omges av träd, sittplatser och vattentrappa i tre delar.

Bosse Siljebrand, boende vid Orionkullen. Foto: Shamash Oyal

Representanter från PEAB. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2022 21:03
Senast uppdaterad: 11 oktober 2022 21:08

Gemensamt utspring – Parkeringen stängs av

B1CFFBDF-050E-49DC-9F68-D9B7587D65CC

Foto: Södertälje kommun / Alexander Isa

På tisdag firar Foucaultgymnasiet, Torekällgymnasiet och Täljegymnasiet gemensamt sin studentdag. Precis som tidigare år kommer parkeringen vid Centralstationen att stängas av för studentfirare.

– Vi ser verkligen fram emot den här dagen. Vi är stolta över eleverna och deras fina studieinsatser och vi har jobbat hårt för att det här ska bli en så fantastisk dag som det bara går. Vi hoppas att vi alla tillsammans kan hjälpas åt att hålla firandet snyggt och trevligt för studenternas skull, säger Carin Caputo, tf verksamhetschef för gymnasieskolan i ett pressmeddelande.

Den 13 juni kommer Södertäljes kommunala gymnasieskolor att fira studenten i Stadsparken, vilket medför begränsade parkeringsmöjligheter och trafikframkomlighet i området.

Flera hundra studenter och närstående kommer att närvara och för att underlätta för studentflaken kommer kommunen att stänga av parkeringen vid Centralstationen som kommer att användas som på- och avstigningsplats.

Parkeringen kommer att vara avstängd från tidig morgon till större delen av dagen och dessutom kommer området runt Stadsparken vara avspärrat för biltrafik för att säkerställa en trygg och smidig studentceremoni.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 juni 2023 12:26

Atillas expanderar i Södertälje – Öppnar nytt i Västergård

DE1ED396-168A-46C3-AF7A-2C076489DA2A

Atillas ägare, Necip Arikan. Foto: Alexander Isa.

En av Södertäljes mest populära restauranger expanderar. Efter över tio framgångsrika år har Atillas utökat sin närvaro i staden genom att öppna ytterligare en restaurang i Västergård som svar på en stark kundförfrågan.

Atillas, som etablerades 2012 i Grusåsen under ägaren Necip Arikan, har blivit välkänt för Södertäljeborna. Den karaktäristiska hörnlokalen vid korsningen Birkavägen och Östergatan har blivit ett känt landmärke och en favoritdestination för många Södertäljebor. Här har Atillas levererat smakrika pizzor, delikatesser och pasta sedan starten.

För två år sedan tog de även över grannlokalen mitt under pågående pandemi för att utöka sitt utbud med kolgrill.

Populära Atillas vid Grusåsen. Erbjuder även kolgrill sedan 2021 Foto: Alexander Isa

– Vi lyssnar på våra gäster. Det fanns under en lång tid en stor efterfrågan på kolgrill, och när vi fick möjligheten att ta över lokalen bredvid tvekade vi inte. Det jobbiga var att vi tog över lokalen 2020, strax innan pandemin slog till, och öppnade kolgrillen 2021. Det var två oerhört tuffa år, inte bara för vår verksamhet, men även för hela svenska folket, säger ägaren Necip Arikan till Telgenytt.

Idag är coronapandemin ett minne blott och samhället har återgått till normala nivåer. För Atillas innebär 2023 nästa stora steg i deras expansionsresa genom att etablera sig i Café Dubais tidigare lokaler i Västergård och erbjuder över sittplaster inomhus och cirka 50 platser utomhus.

Detta är en respons på den starka efterfrågan från kunderna att ha Atillas på den andra sidan av staden.

– Samma sak gäller för etableringen i Västergård, vi lyssnade på våra gäster som önskade att vi fanns på andra sidan klaffbron. I många fall har det blivit för omständigt att besöka oss, då tänker jag på de som bor på den andra sidan av kanalen. Det kommer bli mycket enklare att ta sig till oss nu, och vi är oerhört glada över att kunna uppfylla våra gästers önskan, säger Necip till Telgenytt.

Attilas ägare Necip Arikan plats på i Västergård. Foto: Alexander Isa

Kommer utbudet att vara identiskt med det i Grusåsen?

– Ja, Atillas i Västergård kommer att erbjuda samma variation av rätter som i Grusåsen. Det innebär att kunderna kan fortsätta att njuta av våra välsmakande rätter även i Västergård. Vi på Atillas strävar efter att behålla samma kvalitet och smakupplevelse oavsett var i staden du besöker oss sig.

Varför valde ni att etablera i just Västergård?

– Av flera skäl, men framför anser vi att Västergård är en central del av Södertäljes andra halva samt att lokalen passar våra behov. Dels för att kunna erbjuda snabbare hemleveranser till samt att det är en stor lokal med en stor uteserveringen i söderläge och många lättillgängliga parkeringar i anslutning till verksamheten.

Kan det bli ännu en enhet i Södertälje?

– Det är inte helt omöjligt, säger Necip Arikan leendes och fortsätter. Det tog oss över tio år att ta detta steg, främst för att vi fokuserar på att leverera kvalitet i första hand och inte kvantitet, säger han avslutningsvis.

Populära kolgrillen i Grusåsen. Foto: Alexander Isa

Attilas i Västergård erbjuder en bred meny, precis som enheten i Grusåsen. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Necip Arikan. Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juni 2023 03:15
Senast uppdaterad: 11 juni 2023 21:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors