Företag i fokus:

Nu har Kanaltorget invigts – ”Det är helt underbart”

Montage Alex Ataseven

Foto: Shamash Oyal

Nu har det nya Kanaltorget äntligen invigts och öppnats upp för allmänheten.

Och glädjen bland tjänstemän och boende i området var tydligt märkbar när bandet klipptes av Centerpartits gruppledare, Tage Gripenstam, på tisdagsförmiddagen.

– Det är helt underbart, fantastiskt. Den här platsen har gjort så att hela området har fått ett lyft. Västra Kanalgatan har varit ett riktigt haveri i många år, nu blev det riktigt fantastiskt. Det har återfått sin forna glans, säger Bosse Siljebrand, boende i Orionkullen, till Telgenytt.

Kanaltorget som byggts ovanpå tunnelnedfarten till Kringlangaraget ligger mellan Köpmangatan och Västra Kanalgatan. Tage Gripenstam, ordförande i tekniska nämnden, var med vid invigningen av nya tunnelnedfarten och fick även äran att inviga nya torget – som är en viktig del i utvecklingen av hela stadskärnan.

Nya toget invigdes tidigt på tisdagsförmiddagen. Foto: Shamash Oyal

– Ja, det är andra invigningen på den här platsen. Första invigningen var ju infarten till Kringlangaraget. Sedan tog arbetet med kanaltorget fart, det har hållit på sedan i mars och nu är det äntligen klart, säger Tage Gripenstam till Telgenytt och fortsätter.

– Det känns väldigt bra och en väldigt trevligt plats. Så vi tror människor kommer tycka om att vara här. Det är även nära koppling till kanalen och jag tror att detta kommer vara en ytterligare en besökspunkt. Platsen är nära kollektivtrafiken och leder till att folk kommer se den och tycka om den, säger Gripenstam(C).

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare. Foto: Shamash Oyal

Under året har projektet stött på en hel del tekniska utmaningar, vilket gjort att arbetet dragit ut på tiden och även blivit dyrare än planerat.

– Arbetet har pågått i sammanlagt 2,5 år med försening i 1 år på grund av Köpmangatan som hade stora tekniska brister som man var tvungen att göra om, därför blev det dyrare. Den här platsen har gått enligt plan efter kunde man starta upp det, avslutar Tage Gripenstam (C) 

Syftet med torget är att vara en plats för möten samt en plats att njuta av tillvaron med terrasser i olika sektioner som omges av träd, sittplatser och vattentrappa i tre delar.

Bosse Siljebrand, boende vid Orionkullen. Foto: Shamash Oyal

Representanter från PEAB. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2022 21:03
Senast uppdaterad: 11 oktober 2022 21:08

Utomhusbion är tillbaka – Vilka filmer vill du se i sommar?

Utomhusbio

Foto: Alexander Isa

Den populära utomhusbion i centrum med Marentrappan som läkare är tillbaka. Nu har invånarna möjlighet att rösta på vilka filmer de vill se utomhus i sommar.

– Det är fantastiskt att kunna erbjuda detta evenemang helt gratis på en så perfekt plats, och ge alla möjligheten att vara en del av en magisk kväll, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig på Södertälje City.

Den återkommande utomhusbion på Marenplan har blivit en sommartradition som uppskattas av Södertäljeborna. Evenemanget arrangeras av centrumföreningen Södertälje City och förra året lockade det storpublik när filmer som ”Mamma Mia” och ”The Greatest Showman” visades på den stora bioduken. I år är det Telge som står för den första visningen den 22 juli, följt av en visning den 28 juli.

– Telgekoncernen vill bidra till ett tryggare och mer hållbart Södertälje. Det gör vi bland annat genom att sponsra aktiviteter för barn och unga som sport efter skolan, nattvandring, sommarläger och kvällsfotboll. Nu toppar vi det med utomhusbio som alla Södertäljebor kan hänga med på, säger Lenore Johansson, sponsringsansvarig på Telge.

En lista med 9 nominerade titlar har tagits fram där alla som vill kan rösta på sin favoritfilm via Södertälje Citys hemsida. Dessutom har de möjlighet att vinna ett presentkort värt 300 kr i en särskild tävling som arrangeras av föreningen.

Filmvisningarna äger rum i samband med solnedgången, ungefär vid kl. 21:30, och Marentrappan används som läktare för att ge en perfekt utsikt till bioduken. För att skapa en riktig biokänsla kommer det även att finnas foodtrucks på plats som serverar snacks och maträtter som passar bra till en filmkväll under bar himmel. Invånarna i Södertälje kan se fram emot en härlig sommarkväll med gratis bio och gemenskap.

– Det kommer bli en kväll att minnas för oss alla. Nu hoppas jag många går in och röstar, säger Malin Eriksson.

Rösta här

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juni 2023 09:55
Senast uppdaterad: 12 juni 2023 10:37

KD: – En värdig omsorg på ålderns höst

äldre hemtjänst

Bild: Pixabay

Nyligen riktade Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) skarp kritik mot Södertälje kommuns äldreboenden. IVO uppdagade brister när det gäller medicinsk kompetens, personalens kunskaper i svenska språket, läkemedelshantering och dokumentation.

Medarbetarnas medicinska och språkliga färdigheter är avgörande för att rätt tolka symtom och undvika livsfarliga missförstånd. Det är oacceptabelt att kommunen inte helt och fullt lever upp till en äldreomsorg som präglas av värdighet och trygghet.

Södertälje måste skruva upp kraven på att kunna tala och förstå svenska vid nyanställningar inom vård, omsorg och hemtjänst. Vår personal gör dagligen heroiska insatser, men behöver samtidigt kontinuerlig fortbildning i ett alltmer krävande arbete. Det handlar om att dels kunna göra karriär och söka befattningar med större ansvar, dels förbättra såväl den språkliga som medicinska kompetensen. Det ska också vara enkelt för alla medarbetare att dokumentera rätt genom användarvänliga digitala system.

Kristdemokraterna vill att Södertäljeborna ska kunna välja mellan fler äldreboenden och hemtjänstaktörer. Vi är övertygade om att en sund konkurrens på lika villkor sporrar till verksamheteter med ännu bättre kvalitet och ekonomi. Vi ser även framför oss ett ”trygghetsboende” – gärna utan biståndsbedömning – för äldre som inte vill eller kan bo kvar hemma, men är för ”pigga” för ett ordinärt boende.

Planeringen för ett nytt vård- och omsorgsboende i Lina rullar på sakta men säkert. Parallellt vill vi utreda förutsättningarna för att spränga in seniorlägenheter eller ett äldreboende, gärna i extern regi, vid återuppbyggnaden av Lunakvarteret.

”Vi föreslår en mer stimulerande tillvaro vid våra boenden”

KD och regeringen öronmärker 50 miljoner för att motverka vår tids gissel – ofrivillig ensamhet – med civilsamhället som ovärderligt stöd. Staten skjuter även till 145 miljoner för hälsoinriktade äldresamtal. Målgruppen är personer utan hemtjänst eller särskilt boende.

Det finns även seniorer som inte alltid får den omsorg de behöver. Det kan resultera i undernäring, oro och ångest. Vi föreslår därför en mer stimulerande tillvaro vid våra boenden. Det kan handla om gemensamma måltider med olika rätter, trivselstunder, enklare fysiska övningar och framför allt en ökad kontinuitet i personalbemanningen – något som Ivo också tog upp i sin rapport.

Välbefinnandet kan stärkas på olika sätt, till exempel genom att utgå från det friska hos individen, ”språkavdelningar” där man efter ett liv i Sverige påminns om sina rötter, enheter specialiserade på psykisk ohälsa, fler kuratorer och tjänstgöring av certifierade vårdhundar.

Vi har även lanserat en ”kvalitetspeng”, det vill säga medel som både kommunala enheter och externa aktörer kan söka för att förverkliga efterlängtade men eftersatta insatser inom boende och hemtjänst.

KD förutsätter att majoriteten tar intryck av den statliga myndighetens kritik och snarast tar fram en åtgärdslista i syfte att göra omsorgen av äldre Södertäljebor ännu tryggare.

Anna Syrjänen (KD)
Andra vice ordförande, äldreomsorgsnämnden

Bo Siljebrand (KD)
Ersättare, äldreomsorgsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors