Företag i fokus:

Nu har Kanaltorget invigts – ”Det är helt underbart”

Montage Alex Ataseven

Foto: Shamash Oyal

Nu har det nya Kanaltorget äntligen invigts och öppnats upp för allmänheten.

Och glädjen bland tjänstemän och boende i området var tydligt märkbar när bandet klipptes av Centerpartits gruppledare, Tage Gripenstam, på tisdagsförmiddagen.

– Det är helt underbart, fantastiskt. Den här platsen har gjort så att hela området har fått ett lyft. Västra Kanalgatan har varit ett riktigt haveri i många år, nu blev det riktigt fantastiskt. Det har återfått sin forna glans, säger Bosse Siljebrand, boende i Orionkullen, till Telgenytt.

Kanaltorget som byggts ovanpå tunnelnedfarten till Kringlangaraget ligger mellan Köpmangatan och Västra Kanalgatan. Tage Gripenstam, ordförande i tekniska nämnden, var med vid invigningen av nya tunnelnedfarten och fick även äran att inviga nya torget – som är en viktig del i utvecklingen av hela stadskärnan.

Nya toget invigdes tidigt på tisdagsförmiddagen. Foto: Shamash Oyal

– Ja, det är andra invigningen på den här platsen. Första invigningen var ju infarten till Kringlangaraget. Sedan tog arbetet med kanaltorget fart, det har hållit på sedan i mars och nu är det äntligen klart, säger Tage Gripenstam till Telgenytt och fortsätter.

– Det känns väldigt bra och en väldigt trevligt plats. Så vi tror människor kommer tycka om att vara här. Det är även nära koppling till kanalen och jag tror att detta kommer vara en ytterligare en besökspunkt. Platsen är nära kollektivtrafiken och leder till att folk kommer se den och tycka om den, säger Gripenstam(C).

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare. Foto: Shamash Oyal

Under året har projektet stött på en hel del tekniska utmaningar, vilket gjort att arbetet dragit ut på tiden och även blivit dyrare än planerat.

– Arbetet har pågått i sammanlagt 2,5 år med försening i 1 år på grund av Köpmangatan som hade stora tekniska brister som man var tvungen att göra om, därför blev det dyrare. Den här platsen har gått enligt plan efter kunde man starta upp det, avslutar Tage Gripenstam (C) 

Syftet med torget är att vara en plats för möten samt en plats att njuta av tillvaron med terrasser i olika sektioner som omges av träd, sittplatser och vattentrappa i tre delar.

Bosse Siljebrand, boende vid Orionkullen. Foto: Shamash Oyal

Representanter från PEAB. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2022 21:03
Senast uppdaterad: 11 oktober 2022 21:08

Kommunen säljer Telge Energi för 450 miljoner kronor

35702C01-1371-455C-A17D-4EEE79002B59

Foto/Pressbild: Alexander Isa/Liza Simonsson

Telge AB:s styrelse har godkänt Fortums bud om att förvärva Telge Energi för cirka 450 miljoner kronor. – Det är nu rätt tid att låta en ny ägare ta över stafettpinnen och vi är stolta över att kunna lämna över ett välskött Telge Energi, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och styrelseordförande Telge AB. 

Telge Energi är en av de tio största elhandlarna i Sverige med cirka 150 000 kunder, främst hushåll. Nu har Södertälje kommun godkänt ett bud från Fortum som är ett ledande ­bolag inom ren energi som erbjuder många olika tjänster både för privat­per­soner och företag.

– Vi ser att en ägare med fullt fokus på elhandeln skulle vara det bästa för Telge Energi framåt. Fortum är en av Nordens ledande aktörer och med deras stöd får Telge Energi goda möjligheter att utveckla sitt koncept inom framtidens energiförsörjning, säger Jörgen Austler, tf vd för Telge AB och koncernchef i ett pressmeddelande.  

Genom förvärvet stärker Fortum sin position och blir därmed Sveriges största leverantör av energilösningar.

– Genom att dra nytta av de synergier som finns mellan Fortum och Telge Energi kommer möjligheten att utveckla nya tjänster och lösningar öka, till förmån för alla våra kunder, vilket är något jag ser mycket fram emot, säger Mikael Rönnblad, chef för Fortums leverans av energilösningar. 

Enligt Rosenberg (M) kräver Telge Energi betydande investeringar för att möta Södertäljes tillväxt. Genom försäljningen kommer resurser att frigöras för att fokusera på kärnverksamheten. Beslutet kommer att behandlas av kommunstyrelsen den 16 juni och därefter av kommunfullmäktige den 19 juni.

– För våra medarbetare löper arbetet på som vanligt och våra kunder kan vänta sig samma goda service som idag, säger Niklas Holberg, VD Telge Energi.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 12:11
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 12:11

Nationaldagen firades stort på Torekällberget

5E828CA4-AA83-4281-912A-7BA101C42DBF

Foto: Helen Shabo

Torekällberget bjöd på en heldag fylld med aktiviteter för alla, från barn till vuxna.

Nya svenska medborgare fick sitt medborgarskap/uppehållstillståndsceremoni, musik av Kulturskolan, svenska flaggan hissas, Södertälje Kammarkör och även nationalsången sjöngs dagen till ära. Södertäljebasketprofilen, Nina Baresso, höll i taktpinnen och var dagens nationaldagstalare.

Dagen till ära, Sveriges nationaldag, den 6 juni är en dag värd att hyllas. Låt oss ta denna dag och ära den till vårt älskade Sverige som tillåter människan leva fritt, uttrycka sig fritt, rätt till sjukvård, rätt till skolgång och utbildning. Sverige som tagit emot hundratals människor på flykt med öppna armar och skapat en plats för dem att starta ett liv på. Torekällberget är redan en plats som många barnfamiljer besöker ofta för att hälsa på djuren men också uppleva kulturen, naturen och få ta del av den historia som bevarats än idag.

Väl på plats fanns även försvarsmakten i sina ståtliga uniformer, med vapen hängandes runtom halsen ståendes bredvid sina mäktiga fordon. De var inte bara mäktiga, de var utöver det oerhört trevliga och tillmötesgående, samtalade med besökarna samt visade upp sina medtagna redskap.

Boel Godner (S) tillsammans med kommundirektören delar ut årets Sankta Ragnhildsmedaljen till Emelin Oduncu för sina hjältemodiga insatser under 2022. Med motiveringen ”Genom sitt stora personliga engagemang mot fördomar och hedersrelaterat förtryck har Emelin Oduncu visat stort mod genom att tala om frågor som är svåra att tala om i Södertälje”.

Väl på plats att ta emot medaljen är ingen mindre är Emelins son Bobby Oduncu som å Emelins vägnar tackar för priset och säger några välmenande ord ”Min mamma är kontaktperson för många, varav många uttryckt att de önskar att hon var deras mamma. Min mamma har då sagt nej det gör du inte, du har världens bästa mamma, jag behöver bara prata med din mamma. Genom att prata med varandra och lyfta tunga känsliga ämnen kan vi nå fler människor och göra en skillnad tillsammans”.

Södertälje bjöd på en massa skoj, festligheter, godsaker, härliga minnen och även vädret var på sitt bästa humör. Det vart ett fantastiskt firande av den svenska nationaldagen. Som du förtjänar det, vårt underbara Södertälje.

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 08:00
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 21:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors