Företag i fokus:

Nu har Kanaltorget invigts – ”Det är helt underbart”

Montage Alex Ataseven

Foto: Shamash Oyal

Nu har det nya Kanaltorget äntligen invigts och öppnats upp för allmänheten.

Och glädjen bland tjänstemän och boende i området var tydligt märkbar när bandet klipptes av Centerpartits gruppledare, Tage Gripenstam, på tisdagsförmiddagen.

– Det är helt underbart, fantastiskt. Den här platsen har gjort så att hela området har fått ett lyft. Västra Kanalgatan har varit ett riktigt haveri i många år, nu blev det riktigt fantastiskt. Det har återfått sin forna glans, säger Bosse Siljebrand, boende i Orionkullen, till Telgenytt.

Kanaltorget som byggts ovanpå tunnelnedfarten till Kringlangaraget ligger mellan Köpmangatan och Västra Kanalgatan. Tage Gripenstam, ordförande i tekniska nämnden, var med vid invigningen av nya tunnelnedfarten och fick även äran att inviga nya torget – som är en viktig del i utvecklingen av hela stadskärnan.

Nya toget invigdes tidigt på tisdagsförmiddagen. Foto: Shamash Oyal

– Ja, det är andra invigningen på den här platsen. Första invigningen var ju infarten till Kringlangaraget. Sedan tog arbetet med kanaltorget fart, det har hållit på sedan i mars och nu är det äntligen klart, säger Tage Gripenstam till Telgenytt och fortsätter.

– Det känns väldigt bra och en väldigt trevligt plats. Så vi tror människor kommer tycka om att vara här. Det är även nära koppling till kanalen och jag tror att detta kommer vara en ytterligare en besökspunkt. Platsen är nära kollektivtrafiken och leder till att folk kommer se den och tycka om den, säger Gripenstam(C).

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare. Foto: Shamash Oyal

Under året har projektet stött på en hel del tekniska utmaningar, vilket gjort att arbetet dragit ut på tiden och även blivit dyrare än planerat.

– Arbetet har pågått i sammanlagt 2,5 år med försening i 1 år på grund av Köpmangatan som hade stora tekniska brister som man var tvungen att göra om, därför blev det dyrare. Den här platsen har gått enligt plan efter kunde man starta upp det, avslutar Tage Gripenstam (C) 

Syftet med torget är att vara en plats för möten samt en plats att njuta av tillvaron med terrasser i olika sektioner som omges av träd, sittplatser och vattentrappa i tre delar.

Bosse Siljebrand, boende vid Orionkullen. Foto: Shamash Oyal

Representanter från PEAB. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2022 21:03
Senast uppdaterad: 11 oktober 2022 21:08

BILDEXTRA: Här firar Bergvik 60 år

DSC_0011

Foto: Alexander Isa

Under lördagen firade Bergvik sitt imponerande 60-årsjubileum med en välbesökt tillställning som pågick från klockan 11 till 15:00. Det bjöds på en rad spännande aktiviteter och möjlighet att träffa lokala företrädare.

Bergvik fyllde hela 60 år och det skulle självklart firas ordentligt. Under den soliga lördagen bjöd området in till en festlig tillställning som lockade besökare i alla åldrar.

Bland annat var Bokbussen på plats för att erbjuda möjligheten att låna och läsa något spännande under sommaren. Barnen hade fullt upp med roliga aktiviteter som fiskdamm, hoppborg och en spännande tipspromenad med chans att vinna fina priser. Dessutom hade man chansen att träffa representanter från Telge Bostäder och Hyresgästföreningen Södertälje/Nykvarn för att diskutera viktiga ärenden och få information.

För de som blev hungriga fanns det möjlighet att avnjuta färska och smakrika hamburgare från den omtyckta Berdman Burgers och Aleksandar Leskinens vid stekplattan, som serverade sina läckra kreationer under hela evenemanget. Och för att stilla sötsuget bjöds det självklart på fika till alla besökare.

Läs även: – Atze förverkligade sin dröm – Nu rullar familjen fram succén

Bokbussen på plats. Anna Palm Kåberg och Martin Ahlman från Södertäljes stadsbiblotek. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juni 2023 18:12
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:25

Driftstörning hos Swish

Swish

Bild: Alexander Isa

Betaltjänsten Swish har drabbats av stora it-störningar. Tusentals ska vara drabbade.

It-störningar har drabbat betaltjänsten Swish och användare som öppnar appen möts av ett meddelande om möjliga problem med utbetalningar och betalningar till butiker, webbutiker och appar.

Det är ännu oklart vad som orsakat störningarna och hur länge de kommer att pågå. 

”Vi arbetar för fullt med att lösa problemet och vi uppdaterar vår hemsida när status ändrats. För frågor om transaktioner, var vänlig kontakta din bank.”, skriver Swish på sin hemsida.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juni 2023 12:38
Senast uppdaterad: 5 juni 2023 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors