Företag i fokus:

Flera förskolelärare utmärks för betydelsefulla insatser

288460026_1187652045119511_5449158481577604500_n

Ellinor Hallerström, förskolelärare och samordnare för IKT-Nätverket Södertälje. Foto: Privat.

IKT-nätverket Förskolan i Södertälje kommun tilldelas Guldäpplejuryns Särskilda Pris 2022, som delas ut av stiftelsen Yngve Lindbergs Minne, för deras långvariga och främjande arbete med lärande genom användning av informationsteknologi och medier.

Lärare runt om i landet har blivit uppmärksammade för sina betydande framgångar med att genomföra digital undervisning. En grupp som har överträffat förväntningarna är IKT-nätverket Förskolan i Södertälje, som inkluderar representanter från samtliga förskoleområden i kommunen.

IKT-nätverket Förskolan har visat en imponerande förmåga att kombinera digital undervisning med traditionell undervisning i klassrummet och online. Därmed har lärarna skapat nya pedagogiska möjligheter för att dra nytta av de digitala verktygen.

Nu prisas och hyllas förskolan samt lärarna för deras fantastiska insatser.

Samtliga lärare som prisas. Foto: Södertälje kommun.

– Vi har tillsammans skapat ett kollegialt lärande mellan Södertäljes förskolorna som fokuserat på att höja lägsta nivån. Vi har skapat en kunskapsbank och dokument för att inspirera och vägleda kollegor i hur digitala verktyg stärker det analoga, säger förskolläraren och IKT-Nätverkets samordnare, Ellinor Hallerström, till kommunen i samband utmärkelsen.

Guldäpplejuryns Särskilda Pris tilldelas en eller flera personer som har gjort långvariga och betydelsefulla insatser för att främja lärandet med hjälp av informationsteknologi och medier. Det är för denna typ av insatser som förskolelärarna nu blir prisade.

– Guldäpplejuryns Särskilda Pris 2022 tilldelas IKT-nätverket Förskolan i Södertälje kommun för den brett förankrade, djupa och forskningsanknutna, kollegiala samverkan man utvecklat kring lärandet för barnen i förskolan, med digitala verktyg. Man visar styrkan i att utveckla och utvecklas tillsammans, systematiskt och långsiktigt, säger Peter Becker, ordförande i Guldäpplets jury.

Representanter för kommunens förskoleområden:

  • Ellinor Hallerström, förskollärare, Centrum förskoleområde, samt samordnare för IKT-Nätverket
  • Amanda Hällqvist, förskollärare, Västra förskoleområde
  • Anna Thunstam, förskollärare, Södra förskoleområde
  • Claudia Odell, förskollärare och IKT-ansvarig, Rösberga förskoleområde
  • Eva Östblom, förskollärare och pedagogisk lagledare, Rosenborg Fornhöjden förskoleområde
  • Frida Hansson, barnskötare och ikt-ansvarig, Östertälje förskoleområde
  • Jennie Strömvall, it-tekniker, Resurscentrum
  • Jessica Hellsén, barnskötare, Brunnsäng Grusåsen förskoleområde
  • Jessica Nilssonbarnskötare och ikt-pedagog, Järna förskoleområde
  • Malin Hellsén, förskollärare, Ritorp Viksberg förskoleområde
  • Mariam Kourieförskollärare, Ronna förskoleområde
  • Mikaela Hynninen, IKT-utvecklare, Mariekäll Saltskog förskoleområde
  • Mirjam Lindberg, förskollärare, Lina Enhörna förskoleområde
  • Rebecca Backholm, pedagogista, Tveta förskoleområde
  • Sara Helinförskollärare, Tveta förskoleområde
  • Susanne Ivarssonförskollärare, Södra förskoleområde
  • Tina Langevikpedagogista och gruppchef, Atelje Källan, Resurcentrum

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2022 11:38
Senast uppdaterad: 5 oktober 2023 06:12

BILDEXTRA: Succépremiär för ”Mitt Verona”

780D9B04-983C-489C-9AA7-5BC544DC8EA3

Foto: Shamash Oyal

Under veckan var det äntligen dags för premiären av ”Mitt Verona” i stadshuset – en förnyad tolkning av Shakespeares ”Romeo och Julia”, skapad av El Sistema och Livet Bitch!.

På torsdagskvällen hade kortfilmen ”Mitt Verona” premiär på Estrad inför en fullsatt publik bestående av vänner, familj, politiker och invånare från Södertälje. Efter visningen fick Telgenytt möjlighet att intervjua skådespelaren Gabriel Khajo och regissören Linda Mallik.

Regissören Linda Mallik och skådespelaren Gabriel Khajo
Foto: Sahmash Oyal

– Jag skrev ett manus och sedan fick jag en förfrågan om jag ville regissera en film baserad på manuset. När jag tackade ja till att regissera filmen, ville jag ha med El Sistema som spelade i bakgrunden. Jobbet vi har gjort här ligger till grund för filmen, säger regissören Linda Mallik.

Hur känns det att filma i Södertälje?

– Jätteroligt, jag älskar Hovsjö, säger hon.

Hur upplever du samarbetet med El Sistema?

– Samarbetet med El Sistema har alltid handlat om kreativitet, och det handlar inte bara om att de spelar utan även om att de är med och skapar musiken.

Mallik har erfarenhet på sin sida, men för Gabriel Khajo var upplevelserna nya. Vanligtvis ser man Gabriel på El Sistemas konserter där han arbetar som barnvärd och ungdomsledare, och han är också en del av orkestern. I ”Mitt Verona” var det första gången han skådespelade i en film och hade även rollen som produktionsassistent.

Linda Mallik förklarar för Telgenytt att Gabriels medverkan var avgörande. Trots initial oro över Gabriels andra åtaganden, ändrade han sig och antog rollen som produktionsassistent i filmen.

– Det känns väldigt kul att få vara med i en så professionell film. Det är en utmaning, annars är jag musiker i grund och botten. Jag medverkar på konserter och är mycket på scen. Det är en ny upplevelse som jag inte har provat på förut, säger skådespelaren Gabriel Khajo till Telgenytt.

Khajo passar även på att uttrycka sin tacksamhet till hela produktionsteamet för deras enastående insats, och särskilt till Linda, filmens regissör, för allt stöd och hjälp. Dessutom delar han med sig av hur samarbete och samhörighet präglade projektet, där alla bidrog gemensamt.

Många var på plats under premiären, och filmen hade ett bra avslut som antydde en möjlig uppföljning?

– Vi har ju lite fantasier, så vi hoppas verkligen på att det kommer en del 2. Vi hoppas även på att det kan bli en långfilm av det med samma tema, avslutar Linda Mallik.

Här kan du se Mitt Verona

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 13:35
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 18:13

Revanschsuget NIF tar sig an Helsingborg

NIF

#91 Oscar Janthe har stått för poäng de senaste 9 matcherna, kan han förlänga sviten?
Foto: Roland Osbeck

Under lördagen reser NIF till Helsingborg för att ge sig själva goda förutsättningar för att säkra nytt kontrakt. Senast lagen mötte dominerade NIF stora delar av matchen och hade flertal chanser att vinna matchen men fick se sig besegrade av sina egna misstag, läs mer om matchen i sin helhet här.

Inför den 22: a omgången kommer NIF från en förlust mot Jönköping, vilket verkar säkra Jönköping en slutspelsplats med fem omgångar kvar. För NIF är matchen mot Helsingborg av yttersta vikt, inte bara för att ta revansch för förlusten på hemmaplan utan även för att skapa en större lucka till de lag som jagar dem bakifrån. Oscar Janthe fortsätter att imponera och har producerat poäng i de senaste nio matcherna, vilket placerar honom som en av ligans hetaste spelare.

Förra mötet blev en vändpunkt för Helsingborg, som då låg sist i tabellen men sedan började plocka segrar. Tyvärr har årets start inte varit lika framgångsrik för Helsingborg, som ännu inte har säkrat en seger och endast har en poängs marginal ner till Karlstad under nedflyttningsstrecket. Christoffer Andersson är poängbäst i Helsingborg med 17 mål och 17 assist hittills och har varit en central del i lagets klättring i tabellen.

Matchen spelas lördag den 24 februari, kl.14:00 i Helsingborg Arena. 

Matchen sänds via Sportexpressen TV och sändningen startar 13:50 här:

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 24 februari 2024 03:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors