Företag i fokus:

Insändare: Avgå Boel Godner

Boel G

Foto: Shamash Oyal

12 års misslyckad styrning av kommunen är ett underbetyg Godner, det är dags att avgå.

Socialdemokraterna har efter valförlusten, genom osanningar och osaklig kritik, svartmålat mitt parti Kristdemokraterna och det nya styret Södertäljealliansen. Den kritiken riktas därmed indirekt också mot de tusentals ärorika kommuninvånarna som valt att nyttja sin demokratiska rättighet och röstat för ett maktskifte.

Kristdemokraterna har styrt kommunen tillsammans med S, C och MP under de senaste fyra åren. Den förhandlingen sköttes av mig och den dåvarande gruppledaren. Under dessa fyra år behandlades Kristdemokraterna som om vi vore en av de ”goda”. Men nu när vi har bestämt oss för att bilda ett nytt styre genom Södertäljealliansen, tre borgerliga partier med liberal politik, så svartmålas vi med anklagelser av Socialdemokraterna att Södertälje går en mörk tid tillmötes.

”Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre”

Det nya styret har ännu inte tillträtt, men Godner verkar kunna spå i framtiden. Sanningen är att Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre. Socialdemokraternas osanningar sker delvis i syfte att bortförklara sitt valnederlag och delvis för att misskreditera oss i KD som fått ökat förtroende hos väljarna.

Påståendet att Kristdemokraternas styrelse skulle kuppat bort sin gruppledare utan saklig grund är en ren lögn. Styrelsen har efter noga överväganden och förankring med partiet på alla nivåer beslutat att avsätta den dåvarande gruppledaren. Förtroendet var förbrukat och det är och förblir en intern fråga.

”Dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen”

Att vara en gruppledare är en förtroendefråga och att ledande socialdemokrater och journalister drar förutfattade slutsatser om vad som ligger till grund för förändringen utifrån rykten och spekulationer är oseriöst.

Godner är kritisk till bytet av gruppledare för att hon tror att det var det som var orsaken till att vi valde att ingå i ett borgerligt styre. Så var inte fallet. Styrelsen sa sitt, det var dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen. Detta är ett historiskt maktskifte som vi är stolta över.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna. Foto: Privat.

Jag vill uppmana Socialdemokraterna att rannsaka sig själva istället, gör en objektiv valanalys och ta reda på varför ni tappat väljare och förtroende under Boels Godners styre: valåren 2014, 2018 och 2022.

Boel är kommunstyrelsens ordförande och koncernstyrelsens ordförande och är högst ansvarig för den rådande situation.

Vi kan se ett stort misslyckande när det kommer till integrationen och de dåliga skolresultaten samt ett stort utanförskap. Vi kan se ett stort misslyckade i den kommunala servicen och i bemötandet av våra entreprenörer och företag. Vi kan se ett stort misslyckande i Socialdemokraternas paradfråga – tryggheten.

Den grova kriminaliteten har fått fotfäste och ökat reellt under Socialdemokraternas styre. Dödskjutningarna eskalerar och den ökande narkotikahandel vittnar om misslyckandet. Boende vågar inte ens på dagtid vistas i närområdet.

”Korruptionshärvor i stadshuset”

Korruptionshärvor i stadshuset har avlöst varandra och nyligen kunde vi läsa att en högt uppsatt tjänsteman blivit tagen ur tjänst.

Socialdemokraterna har haft huvudansvar under flera decennier i de flesta nämnder och de kommunalt ägda bolagen. Köpcentrum, kommersiella fastigheter, hyresfastigheter samt byggmark har sålts under åren. Oseriösa aktörer har fått tillstånd att bedriva hemtjänst och assistans av funktionshindrade.

Frågan är hur det kommer sig att korrupta näringsidkare kan muta sig fram? Frågan är vilka möjliggör detta?

Vi måste hitta och täppa igen kryphålen för korruption, där kan en extern granskning av beslutfattare under de senaste 10 åren vara intressant.

Slutligen vill jag citera boende i Saltskog, (LT 9/10–2022):

  • ”Boende i Saltskog som gjorde första hjälpen på den skottskadade 16 åringen i Saltskog vägrar att komma på manifestationen”.
  • ”Att den uppkomna situationen med den eskalerande våldspiralen är kommunens fel”
  • ”Kommunen sviker ungdomarna. Jag skyller bara på kommunen, inget annat”
  • ”De satsar ingenting på ungdomarna”

Dessa ord av ögonvittne till skjutningen i Saltskog beskriver verkligheten Godner.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna

Läs även: Vem svek vem egentligen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2022 07:34
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Humana vinner i domstol – ”Inte rätt att dra in tillståndet”

Johanna Humana

Johanna Rastad, VD Humanas. Pressbild

Tidigare i år återkallade Inspektionen för vård och omsorg, IVO, Humana Assistans tillstånd att bedriva olika former av omsorgstjänster. Nu har Förvaltningsrätten upphävt beslutet och tillåter Humana att fortsätta sin verksamhet.

– Det är en fin och tydlig dom. Det här är viktigt för oss i Humana, men också för våra kunder och vårdtagare. Vi är inte felfria, men den sammanvägda bilden som domstolen ger är att det inte var rätt att dra in tillståndet, säger Humanas VD, Johanna Rastad, till TT.

Det var den 31 januari i år som IVO besluta att stoppa Humana efter att de ansåg att bolaget och dess företrädare bland annat inte längre uppfyllde kraven på lämplighet enligt lagstiftningen. Skälen baserades på återkrav på assistansersättning, anmälningar från kommuner och tillsynsbeslut från IVO.

Förhandlingar har hört med bolagets företrädare som presenterat omfattande material för att förklara återkrav och avvikelser i bolagets verksamhet. Förvaltningsrätten har granskat IVO:s påtalade brister och funnit att flera av dem ligger långt tillbaka i tiden, inte är tillräckligt utredda och att det funnits rimliga förklaringar och tolkningar.

(Annonslänk)

– Domstolen anser att Humana i vissa fall har brustit, bland annat i sin insyn i anordnad assistans. De klarlagda bristerna är dock förhållandevis få och inte tillräckligt allvarliga för att motivera att bolaget och dess företrädare ska anses olämpliga. Domstolen bedömer också att Humana har vidtagit rimliga åtgärder för att följa IVO:s tillsynsbeslut och säkra kvalitet i verksamheten, säger lagmannen Eva-Lotta Hedin i ett pressmeddelande.

Enligt Förvaltningsrätten är det inte tydligt fastställt att bolaget och dess företrädare inte längre uppfyller kraven på lämplighet som helhet. Domstolens beslut om att upphävt IVO:s innebär att Humana får fortsätta sin verksamhet som vanligt.

Humana-aktie rusade på börsen i samband med onsdagens beslut. När börshandeln stängde hade aktien rusat hela 47,7 procent.

IVO har tre veckor på sig att överklaga beslutet. Om de beviljas prövningstillstånd kommer processen att fortsätta i kammarrätten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 juni 2023 09:48

Sportchef åtalas – Misstänkts för att ha drivit spelklubb

Polis

FOTO: Polisens förundersökning

En sportchef i en svensk elitförening i fotboll har åtalats misstänkt för att ha drivit en spelklubb. Polisutredningen visar att han spelat för miljonbelopp hos olika spelbolag, rapporter DN som var först om att rapportera om åtalet.

Det var i samband med en razzia i november 2020 som polisen avslöjade en lokal i centrala Stockholm där pokerspel pågick och där hundratusentals kronor i kontanter samt spelutrustning beslagtogs.

En man i 40-årsåldern misstänkts för att hyra lokalen och är sportchef i en fotbollsklubb åtals nu för olovlig spelverksamhet. Han ska enligt LT vara hemmahörande i Södertälje.

– Jag har inte ägt eller hyrt någon lokal eller drivit något. Jag har absolut spelat mycket poker, men det finns inget olagligt med det. Normalt sett hade jag spelat på Casino Cosmopol. Men det här var under corona och det var stängt. Så vi var några kompisar som spelade ihop när vi inte kunde spela på casinot, konstigare än så är det egentligen inte, säger den åtalade 40-åringen till Lt.

Bild tagen under polisens razzia av kassaskåpet på den berörda spelklubben. FOTO: Polisens förundersökning

Enligt polisutredningen har han tagit emot nästan 4,4 miljoner kronor från privatpersoner och gjort insättningar på nära 1,4 miljoner kronor hos spelbolag under 2020 och 2021. Textmeddelanden i hans mobiltelefon indikerar också att han rört sig med stora summor pengar genom spelaktiviteter.

Spelinspektionen har bekräftat att ingen licensierad speloperatör är associerad med den aktuella spelplatsen. Fotbollsförbundet har inte inlett någon egen utredning mot sportchefen eller klubben, detta då det misstänkta brottet begåtts av honom som privatperson.

Enligt DN avvaktar föreningen rättegången innan de vidtar eventuella åtgärder.

– Vi tar avstånd från all form av brottslighet, men han förnekar brott och vi måste tro på det han säger, sägertr klubbens ordförande till DN.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:50
Senast uppdaterad: 21 november 2023 12:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors