Företag i fokus:

Insändare: Avgå Boel Godner

Boel G

Foto: Shamash Oyal

12 års misslyckad styrning av kommunen är ett underbetyg Godner, det är dags att avgå.

Socialdemokraterna har efter valförlusten, genom osanningar och osaklig kritik, svartmålat mitt parti Kristdemokraterna och det nya styret Södertäljealliansen. Den kritiken riktas därmed indirekt också mot de tusentals ärorika kommuninvånarna som valt att nyttja sin demokratiska rättighet och röstat för ett maktskifte.

Kristdemokraterna har styrt kommunen tillsammans med S, C och MP under de senaste fyra åren. Den förhandlingen sköttes av mig och den dåvarande gruppledaren. Under dessa fyra år behandlades Kristdemokraterna som om vi vore en av de ”goda”. Men nu när vi har bestämt oss för att bilda ett nytt styre genom Södertäljealliansen, tre borgerliga partier med liberal politik, så svartmålas vi med anklagelser av Socialdemokraterna att Södertälje går en mörk tid tillmötes.

”Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre”

Det nya styret har ännu inte tillträtt, men Godner verkar kunna spå i framtiden. Sanningen är att Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre. Socialdemokraternas osanningar sker delvis i syfte att bortförklara sitt valnederlag och delvis för att misskreditera oss i KD som fått ökat förtroende hos väljarna.

Påståendet att Kristdemokraternas styrelse skulle kuppat bort sin gruppledare utan saklig grund är en ren lögn. Styrelsen har efter noga överväganden och förankring med partiet på alla nivåer beslutat att avsätta den dåvarande gruppledaren. Förtroendet var förbrukat och det är och förblir en intern fråga.

”Dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen”

Att vara en gruppledare är en förtroendefråga och att ledande socialdemokrater och journalister drar förutfattade slutsatser om vad som ligger till grund för förändringen utifrån rykten och spekulationer är oseriöst.

Godner är kritisk till bytet av gruppledare för att hon tror att det var det som var orsaken till att vi valde att ingå i ett borgerligt styre. Så var inte fallet. Styrelsen sa sitt, det var dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen. Detta är ett historiskt maktskifte som vi är stolta över.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna. Foto: Privat.

Jag vill uppmana Socialdemokraterna att rannsaka sig själva istället, gör en objektiv valanalys och ta reda på varför ni tappat väljare och förtroende under Boels Godners styre: valåren 2014, 2018 och 2022.

Boel är kommunstyrelsens ordförande och koncernstyrelsens ordförande och är högst ansvarig för den rådande situation.

Vi kan se ett stort misslyckande när det kommer till integrationen och de dåliga skolresultaten samt ett stort utanförskap. Vi kan se ett stort misslyckade i den kommunala servicen och i bemötandet av våra entreprenörer och företag. Vi kan se ett stort misslyckande i Socialdemokraternas paradfråga – tryggheten.

Den grova kriminaliteten har fått fotfäste och ökat reellt under Socialdemokraternas styre. Dödskjutningarna eskalerar och den ökande narkotikahandel vittnar om misslyckandet. Boende vågar inte ens på dagtid vistas i närområdet.

”Korruptionshärvor i stadshuset”

Korruptionshärvor i stadshuset har avlöst varandra och nyligen kunde vi läsa att en högt uppsatt tjänsteman blivit tagen ur tjänst.

Socialdemokraterna har haft huvudansvar under flera decennier i de flesta nämnder och de kommunalt ägda bolagen. Köpcentrum, kommersiella fastigheter, hyresfastigheter samt byggmark har sålts under åren. Oseriösa aktörer har fått tillstånd att bedriva hemtjänst och assistans av funktionshindrade.

Frågan är hur det kommer sig att korrupta näringsidkare kan muta sig fram? Frågan är vilka möjliggör detta?

Vi måste hitta och täppa igen kryphålen för korruption, där kan en extern granskning av beslutfattare under de senaste 10 åren vara intressant.

Slutligen vill jag citera boende i Saltskog, (LT 9/10–2022):

  • ”Boende i Saltskog som gjorde första hjälpen på den skottskadade 16 åringen i Saltskog vägrar att komma på manifestationen”.
  • ”Att den uppkomna situationen med den eskalerande våldspiralen är kommunens fel”
  • ”Kommunen sviker ungdomarna. Jag skyller bara på kommunen, inget annat”
  • ”De satsar ingenting på ungdomarna”

Dessa ord av ögonvittne till skjutningen i Saltskog beskriver verkligheten Godner.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna

Läs även: Vem svek vem egentligen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2022 07:34
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Missad blindtarmsinflammation – Ledde till intensivvård

Sjukhus

Foto: Alexander Isa.

En patient på Södertälje sjukhus drabbades av en allvarlig vårdskada efter att blindtarmsinflammationen missats. En lex Maria-anmälan har lämnats in där det framgår att patienten fick intensivvård i fem dagar.

Det var i mitten av april som Inspektionen för vård och omsorg, IVO, mottog en lex Maria-anmälan efter en allvarlig incident på Södertälje sjukhus.

En patient hade först sökt akutmottagningen med buksmärta och kräkningar men skickades hem med diagnosen förstoppning. Vid det andra besöket förvärrades tillståndet och den brustna blindtarmen upptäcktes först vid det andra akutbesöket, efter 15 timmar av septisk chock.

Trots flera undersökningar och skiktröntgen hittades inte blindtarmsinflammationen tidigare. Efter stabilisering genomgick patienten en operation där den närmast brustna blindtarmen och bakterietillväxt i blodet upptäcktes. Patienten tillbringade totalt flera dagar på sjukhuset, varav fem dagar på intensivvårdsavdelningen och drabbades allvarliga vårdskadan som resulterade i lång återhämtningstid och kvarvarande trötthet.

Nu har IVO beslutat att utreda incidenten som inträffade på Södertälje sjukhus.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juni 2023 10:32
Senast uppdaterad: 17 juni 2023 10:34

TV: Stor vattenläcka i centrala Södertälje

66EFCD9B-EA76-44C3-98E2-B8A7DE7726F2

Läsarbilder

En omfattande vattenläcka har inträffat i garaget till Luna kvarteret i centrala Södertälje. Läckaget upptäcktes strax efter 21:00 på fredagskvällen.

Under fredagskvällen uppstod en akut vattenläcka i garaget till Luna på Garvaregatan. Räddningstjänsten och flera tekniker befinner sig just nu på plats för att åtgärda problemet, men det är ännu oklart vad som orsakat den stora vattenläckan.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en vattenledning spruckit på taket och fyllt garaget med flera centimeter vatten, vilket har runnit ned till våningarna nedanför. Det är för närvarande oklart om något fordon har kört på ledningen.

Enligt en källa kan orsaken vara rost och åldrande vattenledningar som har spruckit.

Texten uppdateras:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 19:47
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 21:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors