Företag i fokus:

Insändare: Avgå Boel Godner

Boel G

Foto: Shamash Oyal

12 års misslyckad styrning av kommunen är ett underbetyg Godner, det är dags att avgå.

Socialdemokraterna har efter valförlusten, genom osanningar och osaklig kritik, svartmålat mitt parti Kristdemokraterna och det nya styret Södertäljealliansen. Den kritiken riktas därmed indirekt också mot de tusentals ärorika kommuninvånarna som valt att nyttja sin demokratiska rättighet och röstat för ett maktskifte.

Kristdemokraterna har styrt kommunen tillsammans med S, C och MP under de senaste fyra åren. Den förhandlingen sköttes av mig och den dåvarande gruppledaren. Under dessa fyra år behandlades Kristdemokraterna som om vi vore en av de ”goda”. Men nu när vi har bestämt oss för att bilda ett nytt styre genom Södertäljealliansen, tre borgerliga partier med liberal politik, så svartmålas vi med anklagelser av Socialdemokraterna att Södertälje går en mörk tid tillmötes.

”Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre”

Det nya styret har ännu inte tillträtt, men Godner verkar kunna spå i framtiden. Sanningen är att Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre. Socialdemokraternas osanningar sker delvis i syfte att bortförklara sitt valnederlag och delvis för att misskreditera oss i KD som fått ökat förtroende hos väljarna.

Påståendet att Kristdemokraternas styrelse skulle kuppat bort sin gruppledare utan saklig grund är en ren lögn. Styrelsen har efter noga överväganden och förankring med partiet på alla nivåer beslutat att avsätta den dåvarande gruppledaren. Förtroendet var förbrukat och det är och förblir en intern fråga.

”Dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen”

Att vara en gruppledare är en förtroendefråga och att ledande socialdemokrater och journalister drar förutfattade slutsatser om vad som ligger till grund för förändringen utifrån rykten och spekulationer är oseriöst.

Godner är kritisk till bytet av gruppledare för att hon tror att det var det som var orsaken till att vi valde att ingå i ett borgerligt styre. Så var inte fallet. Styrelsen sa sitt, det var dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen. Detta är ett historiskt maktskifte som vi är stolta över.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna. Foto: Privat.

Jag vill uppmana Socialdemokraterna att rannsaka sig själva istället, gör en objektiv valanalys och ta reda på varför ni tappat väljare och förtroende under Boels Godners styre: valåren 2014, 2018 och 2022.

Boel är kommunstyrelsens ordförande och koncernstyrelsens ordförande och är högst ansvarig för den rådande situation.

Vi kan se ett stort misslyckande när det kommer till integrationen och de dåliga skolresultaten samt ett stort utanförskap. Vi kan se ett stort misslyckade i den kommunala servicen och i bemötandet av våra entreprenörer och företag. Vi kan se ett stort misslyckande i Socialdemokraternas paradfråga – tryggheten.

Den grova kriminaliteten har fått fotfäste och ökat reellt under Socialdemokraternas styre. Dödskjutningarna eskalerar och den ökande narkotikahandel vittnar om misslyckandet. Boende vågar inte ens på dagtid vistas i närområdet.

”Korruptionshärvor i stadshuset”

Korruptionshärvor i stadshuset har avlöst varandra och nyligen kunde vi läsa att en högt uppsatt tjänsteman blivit tagen ur tjänst.

Socialdemokraterna har haft huvudansvar under flera decennier i de flesta nämnder och de kommunalt ägda bolagen. Köpcentrum, kommersiella fastigheter, hyresfastigheter samt byggmark har sålts under åren. Oseriösa aktörer har fått tillstånd att bedriva hemtjänst och assistans av funktionshindrade.

Frågan är hur det kommer sig att korrupta näringsidkare kan muta sig fram? Frågan är vilka möjliggör detta?

Vi måste hitta och täppa igen kryphålen för korruption, där kan en extern granskning av beslutfattare under de senaste 10 åren vara intressant.

Slutligen vill jag citera boende i Saltskog, (LT 9/10–2022):

  • ”Boende i Saltskog som gjorde första hjälpen på den skottskadade 16 åringen i Saltskog vägrar att komma på manifestationen”.
  • ”Att den uppkomna situationen med den eskalerande våldspiralen är kommunens fel”
  • ”Kommunen sviker ungdomarna. Jag skyller bara på kommunen, inget annat”
  • ”De satsar ingenting på ungdomarna”

Dessa ord av ögonvittne till skjutningen i Saltskog beskriver verkligheten Godner.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna

Läs även: Vem svek vem egentligen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2022 07:34
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Skärpt eldningsförbud – Detta ska du tänka på

pexels-grill grillning eld

Foto: Pexels

Allmänheten uppmanas till mycket stor försiktighet vid eldning utomhus. Sedan klockan 14 på måndagen råder det även skärpt eldningsförbud i hela Stockholms län som bland annat innebär förbud vid grillning på allmänna platser.

Engångsgrillar är ett trevligt inslag vid picknicken, men nu när det råder eldningsförbud är de inte tillåtna. Risken är stor för spridning när pyrande grillar lämnas i sopor eller i närheten av torr mark.

– Just nu skulle jag avråda helt från engångsgrillar. Det kan börja brinna i gräset enbart av värmen under dem. Det är inte heller alltid man har tillgång till den mängd vatten det krävs för att släcka en engångsgrill på ett säkert sätt. Satsa på en somrig sallad istället, säger Jenny Rudslätt, skadechef på If, i ett pressmeddelande.

Enligt Rudslätt startar många husbränder efter grillkvällens slut då grillen fortfarande är varm och ställts undan alldeles för nära husväggen som sedan fattar eld.

– Tänk på att det tar många timmar för grillen att svalna, säger hon.

Skärpta eldningsförbud gäller för eldning, grillning och bränning av fasta bränslen i naturen samt vid allmänna grillplatser. Pyroteknik är inte tillåtet. Grilla på egen tomt eller gård är tillåtet med försiktighet. Matlagning med gas- eller vätskedrivna kök är också tillåtet om det inte innebär någon risk för brandspridning.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 juni 2023 23:11

Blandfärs återkallas efter salmonellafynd

E85A577E-9575-4823-A2A3-99114EFE1701

Pressbild: Coop

Producenten Norvida meddelar att John’s Selection blandfärs, som sålts i Coops butiker, återkallas på grund av salmonellaförekomst.

Norvida har utfärdat en återkallelse av John’s Selection blandfärs i 500-gramsförpackning.

Anledningen till återkallelsen är att salmonella har upptäckts i färsen, enligt ett pressmeddelande från producenten. 

Konsumenter som har köpt blandfärs med partinummer (batchkod) 2331 och bäst före-datumet 21 juni 2023 uppmanas att returnera produkten till någon av Coops butiker för att få en återbetalning. 

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 juni 2023 17:15
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 10:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors