Företag i fokus:

Insändare: Avgå Boel Godner

Boel G

Foto: Shamash Oyal

12 års misslyckad styrning av kommunen är ett underbetyg Godner, det är dags att avgå.

Socialdemokraterna har efter valförlusten, genom osanningar och osaklig kritik, svartmålat mitt parti Kristdemokraterna och det nya styret Södertäljealliansen. Den kritiken riktas därmed indirekt också mot de tusentals ärorika kommuninvånarna som valt att nyttja sin demokratiska rättighet och röstat för ett maktskifte.

Kristdemokraterna har styrt kommunen tillsammans med S, C och MP under de senaste fyra åren. Den förhandlingen sköttes av mig och den dåvarande gruppledaren. Under dessa fyra år behandlades Kristdemokraterna som om vi vore en av de ”goda”. Men nu när vi har bestämt oss för att bilda ett nytt styre genom Södertäljealliansen, tre borgerliga partier med liberal politik, så svartmålas vi med anklagelser av Socialdemokraterna att Södertälje går en mörk tid tillmötes.

”Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre”

Det nya styret har ännu inte tillträtt, men Godner verkar kunna spå i framtiden. Sanningen är att Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre. Socialdemokraternas osanningar sker delvis i syfte att bortförklara sitt valnederlag och delvis för att misskreditera oss i KD som fått ökat förtroende hos väljarna.

Påståendet att Kristdemokraternas styrelse skulle kuppat bort sin gruppledare utan saklig grund är en ren lögn. Styrelsen har efter noga överväganden och förankring med partiet på alla nivåer beslutat att avsätta den dåvarande gruppledaren. Förtroendet var förbrukat och det är och förblir en intern fråga.

”Dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen”

Att vara en gruppledare är en förtroendefråga och att ledande socialdemokrater och journalister drar förutfattade slutsatser om vad som ligger till grund för förändringen utifrån rykten och spekulationer är oseriöst.

Godner är kritisk till bytet av gruppledare för att hon tror att det var det som var orsaken till att vi valde att ingå i ett borgerligt styre. Så var inte fallet. Styrelsen sa sitt, det var dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen. Detta är ett historiskt maktskifte som vi är stolta över.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna. Foto: Privat.

Jag vill uppmana Socialdemokraterna att rannsaka sig själva istället, gör en objektiv valanalys och ta reda på varför ni tappat väljare och förtroende under Boels Godners styre: valåren 2014, 2018 och 2022.

Boel är kommunstyrelsens ordförande och koncernstyrelsens ordförande och är högst ansvarig för den rådande situation.

Vi kan se ett stort misslyckande när det kommer till integrationen och de dåliga skolresultaten samt ett stort utanförskap. Vi kan se ett stort misslyckade i den kommunala servicen och i bemötandet av våra entreprenörer och företag. Vi kan se ett stort misslyckande i Socialdemokraternas paradfråga – tryggheten.

Den grova kriminaliteten har fått fotfäste och ökat reellt under Socialdemokraternas styre. Dödskjutningarna eskalerar och den ökande narkotikahandel vittnar om misslyckandet. Boende vågar inte ens på dagtid vistas i närområdet.

”Korruptionshärvor i stadshuset”

Korruptionshärvor i stadshuset har avlöst varandra och nyligen kunde vi läsa att en högt uppsatt tjänsteman blivit tagen ur tjänst.

Socialdemokraterna har haft huvudansvar under flera decennier i de flesta nämnder och de kommunalt ägda bolagen. Köpcentrum, kommersiella fastigheter, hyresfastigheter samt byggmark har sålts under åren. Oseriösa aktörer har fått tillstånd att bedriva hemtjänst och assistans av funktionshindrade.

Frågan är hur det kommer sig att korrupta näringsidkare kan muta sig fram? Frågan är vilka möjliggör detta?

Vi måste hitta och täppa igen kryphålen för korruption, där kan en extern granskning av beslutfattare under de senaste 10 åren vara intressant.

Slutligen vill jag citera boende i Saltskog, (LT 9/10–2022):

  • ”Boende i Saltskog som gjorde första hjälpen på den skottskadade 16 åringen i Saltskog vägrar att komma på manifestationen”.
  • ”Att den uppkomna situationen med den eskalerande våldspiralen är kommunens fel”
  • ”Kommunen sviker ungdomarna. Jag skyller bara på kommunen, inget annat”
  • ”De satsar ingenting på ungdomarna”

Dessa ord av ögonvittne till skjutningen i Saltskog beskriver verkligheten Godner.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna

Läs även: Vem svek vem egentligen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2022 07:34
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Larm om bränder på flera platser – ”Vi är överallt”

F1E6EB91-00B0-465C-861C-2637D99322DB

Foto: Vincent Gustafsson / Paula Kass Elias.

Under onsdagen hade räddningstjänsten fullt upp efter att flera bränder brutit ut både i Nykvarn och Södertälje. – Glad över att vi inte är på fler platser just nu, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Just nu befinner sig räddningstjänsten i Fornhöjden efter ett larm om en bilbrand, samtidigt som de också är i Nykvarn där en gräsbrand brutit ut vid ett industriområde.

Men redan vid 17-tiden på onsdagseftermiddagen befann sig räddningstjänsten på plats vid ett bostadsområd i Brunnsäng efter att det började brinna i skogen. Cirka en timme senare inträffade nästa skogsbrand på Dalhagavägen mellan Karlhov och Lina Hage. Båda bränderna kunde snabbt släckas av räddningstjänsten.

(Annonslänk)

(Annonslänk)

Klockan 20:13 fick SOS Alarm nya samtal om brand på två olika adresser. Den ena adressen var på Maskinförarevägen i Nykvarn, men enligt räddningstjänsten handlade det om en mindre brand som omfattade en yta på cirka två gånger tre meter. Den branden kunde snabbt släckas och stoppa att elden spred sig vidare.

Samtidigt brann även ett fordon på en parkeringsplats på Fornhöjdsvägen. Fordonet totalförstördes i branden och minst ett närliggande fordon ska ha skadats i bilbranden.

– Vi är överallt. Det är oerhört torrt och väldigt hög risk för gräsbränder. Jag är glad över att vi inte är på fler platser just nu, avslutar räddningstjänsten.

Uppdatering:

”Fyra bilar skadas. Branden misstänks vara anlagd och polisen skriver en anmälan om skadegörelse genom brand. Det finns ingen misstänkt gärningsman”, skriver polisen på sin hemsida.

Bilbranden i Fornhöjden. Foto: Vincent Gustafsson

Räddningstjänsten på plats vid Karlhov. Foto: Paula Kass Elias.

Foto: Paula Kass Elias.

Bilbranden var synlig från centrala Södertälje. Foto: Paula Kass Elias.

Foto: Paula Kass Elias.

Skogsbranden i Brunnsäng. Läsarbild.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 juni 2023 19:53

INSÄNDARE: ”Välkommen hit, här är reglerna”

pass Foto Alex Ataseven

Arkivbilder: Alexander Isa

Alla som kommer till Sverige ska mötas av möjligheter och av krav. Möjligheter att utbilda sig, starta på nytt och att förverkliga sina drömmar. Men också krav på att lära sig språket och om hur det svenska samhället fungerar.

Kunskaper i svenska och om vilka rättigheter och skyldigheter vi alla har i Sverige är nycklar för att klara integrationen. Den som inte kan språket och som inte har kunskap om hur svenska samhället fungerar får det svårt att utbilda sig, skaffa ett jobb och förverkliga sina drömmar. I dag har allt för många som bor i Sverige inte har språket med sig.

Liberalerna har drivit frågan om språk- och medborgarskapstest sedan 2002. Sverige är ett av få länder som ännu inte har infört språkkrav för de som kommer till landet. Att inte våga ställa krav eller förväntningar är att svika de som kommer hit.

I slutet av maj presenterades en utredning om att införa krav på kunskaper i svenska och om svenska samhället för att få permanent uppehållstillstånd. Liberalerna vill få detta på plats så snabbt som möjligt så att vi snabbt stärker integrationen. Integrationsskulden behöver minskas steg för steg.

Med de här förslagen vill vi säga till alla som kommer till Sverige och stannar: ”Välkommet hit, här är reglerna, nu kör vi!”. Det är en viktig signal om att det finns både möjligheter och förväntningar i Sverige.

Amir Jawad,
Riksdagsledamot Liberalerna

Metin Hawsho,
Gruppledare för Liberalerna i Södertälje

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 17:07
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors