Företag i fokus:

Insändare: Avgå Boel Godner

Boel G

Foto: Shamash Oyal

12 års misslyckad styrning av kommunen är ett underbetyg Godner, det är dags att avgå.

Socialdemokraterna har efter valförlusten, genom osanningar och osaklig kritik, svartmålat mitt parti Kristdemokraterna och det nya styret Södertäljealliansen. Den kritiken riktas därmed indirekt också mot de tusentals ärorika kommuninvånarna som valt att nyttja sin demokratiska rättighet och röstat för ett maktskifte.

Kristdemokraterna har styrt kommunen tillsammans med S, C och MP under de senaste fyra åren. Den förhandlingen sköttes av mig och den dåvarande gruppledaren. Under dessa fyra år behandlades Kristdemokraterna som om vi vore en av de ”goda”. Men nu när vi har bestämt oss för att bilda ett nytt styre genom Södertäljealliansen, tre borgerliga partier med liberal politik, så svartmålas vi med anklagelser av Socialdemokraterna att Södertälje går en mörk tid tillmötes.

”Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre”

Det nya styret har ännu inte tillträtt, men Godner verkar kunna spå i framtiden. Sanningen är att Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre. Socialdemokraternas osanningar sker delvis i syfte att bortförklara sitt valnederlag och delvis för att misskreditera oss i KD som fått ökat förtroende hos väljarna.

Påståendet att Kristdemokraternas styrelse skulle kuppat bort sin gruppledare utan saklig grund är en ren lögn. Styrelsen har efter noga överväganden och förankring med partiet på alla nivåer beslutat att avsätta den dåvarande gruppledaren. Förtroendet var förbrukat och det är och förblir en intern fråga.

”Dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen”

Att vara en gruppledare är en förtroendefråga och att ledande socialdemokrater och journalister drar förutfattade slutsatser om vad som ligger till grund för förändringen utifrån rykten och spekulationer är oseriöst.

Godner är kritisk till bytet av gruppledare för att hon tror att det var det som var orsaken till att vi valde att ingå i ett borgerligt styre. Så var inte fallet. Styrelsen sa sitt, det var dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen. Detta är ett historiskt maktskifte som vi är stolta över.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna. Foto: Privat.

Jag vill uppmana Socialdemokraterna att rannsaka sig själva istället, gör en objektiv valanalys och ta reda på varför ni tappat väljare och förtroende under Boels Godners styre: valåren 2014, 2018 och 2022.

Boel är kommunstyrelsens ordförande och koncernstyrelsens ordförande och är högst ansvarig för den rådande situation.

Vi kan se ett stort misslyckande när det kommer till integrationen och de dåliga skolresultaten samt ett stort utanförskap. Vi kan se ett stort misslyckade i den kommunala servicen och i bemötandet av våra entreprenörer och företag. Vi kan se ett stort misslyckande i Socialdemokraternas paradfråga – tryggheten.

Den grova kriminaliteten har fått fotfäste och ökat reellt under Socialdemokraternas styre. Dödskjutningarna eskalerar och den ökande narkotikahandel vittnar om misslyckandet. Boende vågar inte ens på dagtid vistas i närområdet.

”Korruptionshärvor i stadshuset”

Korruptionshärvor i stadshuset har avlöst varandra och nyligen kunde vi läsa att en högt uppsatt tjänsteman blivit tagen ur tjänst.

Socialdemokraterna har haft huvudansvar under flera decennier i de flesta nämnder och de kommunalt ägda bolagen. Köpcentrum, kommersiella fastigheter, hyresfastigheter samt byggmark har sålts under åren. Oseriösa aktörer har fått tillstånd att bedriva hemtjänst och assistans av funktionshindrade.

Frågan är hur det kommer sig att korrupta näringsidkare kan muta sig fram? Frågan är vilka möjliggör detta?

Vi måste hitta och täppa igen kryphålen för korruption, där kan en extern granskning av beslutfattare under de senaste 10 åren vara intressant.

Slutligen vill jag citera boende i Saltskog, (LT 9/10–2022):

  • ”Boende i Saltskog som gjorde första hjälpen på den skottskadade 16 åringen i Saltskog vägrar att komma på manifestationen”.
  • ”Att den uppkomna situationen med den eskalerande våldspiralen är kommunens fel”
  • ”Kommunen sviker ungdomarna. Jag skyller bara på kommunen, inget annat”
  • ”De satsar ingenting på ungdomarna”

Dessa ord av ögonvittne till skjutningen i Saltskog beskriver verkligheten Godner.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna

Läs även: Vem svek vem egentligen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2022 07:34
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

medarbetare-sodertalje-sjukhus-nya-huvudentre

Medarbetare i samband med invigningen. Foto: Södertälje Sjukhus.

Södertälje sjukhus har officiellt invigt sin nya huvudentré efter flera års arbete. – Tack till all personal på sjukhuset för allt tålamod vid ombyggnationen, det har låtit och ni har varit tvungna att gå omvägar men det har alltid fungerat bra, säger Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum.

Invigningsceremonin hölls föregående vecka den 7 juni, men huvudentrén öppnades för patienter, besökare och medarbetare fredagsmorgonen den 9 juni.

Band klipptes av Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum, Aida Hadzialic, finansregionråd, och Anna Gerber Ekblom, vd för Södertälje sjukhus. På plats fanns även Johan Rannemo, projektledare på Locum, och Eleksanda Mousa, vårdenhetschef på avdelning 10 och biträdande verksamhetschef.

Foto: Södertälje Sjukhus.

 – Jag är otroligt stolt och glad. Det är viktigt att vi högtidlighåller invigningen av en ny huvudentré som ett steg i sjukhusets pågående upprustning och modernisering. Regionens satsning ger oss ännu bättre förutsättningar att bedriva god vård och skapar en bra miljö för både patienter och medarbetare. Sjukhusets dörr står alltid öppen för den som är i behov av vår hjälp. Välkommen in på vårt sjukhus, säger Södertälje sjukhus vd, Anna Gerber Ekblom.

Efter bandklippningen framförde musiker från Nykvarns kulturskolas ungdomsorkester Sibyllafanfaren. Därefter hölls en mingel, tal och konstvisning inne på sjukhuset för medarbetare och inbjudna gäster.

Den nya huvudentrén kommer att förbättra sjukhusets tillgänglighet och ge en modern och välkomnande miljö för alla som besöker och arbetar på Södertälje sjukhus.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 22:34

Skogsbränder härjade nära Järna/Mölnbo

IMG_2013

Bild/Film: Daniel Ekendahl

Under tisdagen härjade flera skogsbränder nära Järna/Mölnbo. Elden släcktes sent på kvällen efter flera timmars intensivt arbete av räddningstjänsten.

På tisdagseftermiddagen bröt flera skogsbränder ut i närheten av varandra mellan Järna och Mölnbo. Första larmet kom in till SOS Alarm klockan 16.55, följt av ett annat larm klockan 17.35. Samtidigt rapporterade SVT att det även brann på andra platser, bland annat Nynäshamn, Nacka och Haninge, där det konstaterades att människor låg bakom bränderna.

– Det brinner överallt. Ta inte med eld ut i skogen. Det är så in i helvete torrt, om man nu får säga så, sade Larsa Stevelind, vakthavande befäl på Södertörns brandförsvarsförbund till SVT.

Släckningsarbetet strax utanför Mölnbo pågick i flera timmar, men vid 23-tiden kunde räddningstjänsten meddela att elden var helt släckt. Trots insatsen är det viktigt att fortsätta vara försiktig och följa de gällande restriktionerna för att förhindra ytterligare bränder och risker för skog och natur.

I maj införde Länsstyrelsen eldningsförbud i hela Stockholms län på grund av den höga brandrisken i skog och mark.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juni 2023 21:41
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 21:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors