Företag i fokus:

Södertäljespelare nominerade till landets bästa spelare

Alex Ataseven

Foto: Daniel Brace, Braceiller / Shamash Oyal.

I veckan presenterade Unibet de spelare som nominerats till Sveriges bästa i herrfotbollens division 2.

Bland de nominerade finns flera spelare som representerar Södertälje lagen Assyriska, Syrianska och United IK.

I 20 år har spelbolaget Unibet utsett landets främsta spelare i herrfotbollens division 2 på samtliga positioner – Bästa målvakt, bästa back, bästa mittfältare ochBästa anfallare.

På samtliga positioner har Södertäljesspelare nominerats för fantastiska prestationer.

United IKs målvakt, Dejan Garaca, har nominerats. Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

Tillsammans med tränare från 84 klubbar, sportansvariga och med landets sportjournalister som bidragit med sin expertis, lyftes över 360 spelare fram. Nu står det klart vilka som har chansen att bli årets spelare i division 2.

Dejan Garaca från United IK Nordic har nominerats som bästa målvakt och som bästa back lyfter spelbolaget fram Assyriskas Cihan Gavgacioglu. Även som årets mittfältare framkommer en Assyriskaspelare, 26-åringen Rinor Nushi.

Som anfallare har Unibet nominerat två södertäljespelare, Shergo Shehab från United IK Nordic och Syrianskas Majkel Bagir.

Syrianskaanfallaren Majkel Bagir. Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

– Under säsongen har det varit en jämn kamp om seriesegern mellan Södertäljelagen United Nordic och Assyriska, vilket speglas i nomineringarna. Men det råder ingen tvekan om att det finns gott om duktiga spelare i serien, då spelare från sex klubbar finns med på listan, säger Anders Falk, projektledare för Unibet 2:an i ett pressmeddelande.

Även Sportbladet har gjort en sammanställning där fem spelare framkommer som topp 30 i landet.

  • Plats 30. Majkel Bagir. Anfallare, Syrianska
  • Plats 21. Ammar Ahmed. Mittfält, United IK Nordic
  • Plats 18. Cihan Gavgacioglu. Back, Assyriska FF
  • Plats 11. Rinor Nushi. Mittfältare, Assyriska FF
  • Plats 2. Marcus Linday. Mittfält Assyriska FF

Assyriskas Cihan Gavgacioglu. Foto: Shamash Oyal.

– Det här är fantastiskt roligt och hedrande för oss som förening. Att ha med 3 spelare i topp 30 är ett bra betyg för främst spelarna, men även tränarna Hassan Hallal och Mahdi Vaseghpanah som jobbat hårt med spelartruppen. Vi är också stolta över att hemmasonen, Marcus Linday, nästan kammar hem förstaplatsen, det är ett kvitto på hur bra han är. Det skulle förvåna mig om Marcus inte blir utlandsproffs och spela i landslaget innan han lägger skorna på hyllan i en avlägsen framtid, säger Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF.

Även Sportbladet lovordar 19-årigen Marcus Linday och anser honom vara säsongens bästa spelaren i Södra Svealand-serien.

”Riktigt stark både defensivt och offensivt. Hans speluppfattning håller riktigt hög klass, en spelare som sällan tar ett felaktigt beslut. Extremt lovande och spännande spelare som kan gå riktigt långt”, skriver Sportbladet om Assyriskas Marcus Linday som placeras på en andra plats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2022 15:02
Senast uppdaterad: 13 oktober 2022 15:26

Hotelldirektören kriminellstämplar en 500 miljoners satsning

Elite-1

Hotelldirektör på Ad Astra, Steffen Sanders, Foto : Alexander Isa

När nyheten om Elites etablering i Södertälje blev allmänt känd, möttes den av jubel och förväntningar i staden. Många såg detta som en positiv utveckling och en välkommen investering från en så betydande aktör. Men med tiden framkom det att Elite inte delade samma stolthet för sin etablering som vi hade hoppats på.

De valde att marknadsföra sitt ”Ad Astra Snäckviken” som ”Rivieran, 28 minuter söder om Stockholm,” en formulering som tydligt försökte distansera sig från Södertälje. Det verkar som om de undvek att förknippas med staden på grund av det ökande problemet med kriminalitet, och de påpekanden som politiker och lokalpolis gjorde i riksmedia. Det är troligt att detta är skälet till att de inte valde att kalla det för ”Elite Södertälje,” som de gör i andra städer som Västerås och Norrköping.

Södertäljes rykte har lidit i många år, och som invånare vill vi gärna vara med och reparera det.

Tillbaka till Steffen Sanders mejl till polisen och Södertälje kommun som verkar präglas av storhetsvansinne. Det är frustrerande när han nästan kritiserar polisens arbete och hävdar att det inte görs tillräckligt. Jag vill rikta en eloge till kommunens säkerhetschef Emir, som tydligt och sakligt bemötte Sanders gnäll och satte honom på plats.

”Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår”

Polisen gör ett fantastiskt arbete. Vi Södertäljebor vill få bort kriminaliteten, minst lika mycket som Sanders vill. Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår, utan om att kunna njuta av vår stad i sin helhet.

Man kan undra när han senast besökte stadskärnan och insåg att det är fler företag än hans eget som lider av minskade intäkter. Har Sanders missat att vi lever i en lågkonjunktur?

Mejlet verkar ha varit skickat utan noggrann eftertanke, och Sanders verkar inte ha varit beredd på att det skulle bli offentligt. Över en natt har Elites egen hotelldirektör lyckats stämpla en 500 miljoners satsning som ett kriminellt tillhåll. Det är svårt att föreställa sig att någon nu vill checka in där eller njuta av deras spa.

Drogproblem som Steffen Sanders tar upp är inte unikt för Södertälje; det är ett problem som påverkar städer över hela Sverige. Andra Elite-hotell, som i Västerås, kan mycket väl ha liknande utmaningar, men deras hotelldirektörer går inte ut och kritiserar kommunen och polisen på samma sätt.

PS ”Rivieran 28 minuter söder om Stockholm” låter patetiskt.

Varma hälsingar,
Kvinnan som har älskat Södertälje sedan 70-talet.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 15:19
Senast uppdaterad: 13 september 2023 15:24

Snart inleder kommunen ombyggnationen av Marenplan

EBD9C0E8-6D0E-4C91-876F-048C6F3DCAFC

Illustration/bild: Fojab/Södertälje kommun

Senhösten är här och för Södertälje kommun är det dags att ta ett stort steg när ombyggnationen av Marenplan påbörjas.

Inom en snar framtid kommer Marenplan att vara en inbjudande destination med cirka 200 gästrum, konferensfaciliteter, en lounge, flera barer, restauranger samt en rymlig uteservering på en terrass med utsikt mot Maren.

I samband med att fastighetsägaren Stadsrum bygger en 16 våningar hög fastighet kommer Södertälje kommun att genomföra en omfattande uppfräschning av Marenplan, men denna förvandling kommer inte utan sina uppoffringar.

Stora delar av området kommer att vara avstängda för allmänheten. Detta inkluderar gångpassagen mellan det nya hotellet och kajen mot vattnet, vilket innebär att fotgängare måste ta en omväg via Ekdalsgatan eller Strandgatan och Marenbron om du vill ta dig från Marentrappan till Slussgatan.

Det är dock inte allt i avstängningen.
Strandgatan kommer att förbli öppen, och Tullgränd, som för närvarande är stängd, kommer att öppnas upp igen. Marentrappan kommer att vara tillgänglig för fotgängare under hela byggperioden, tillsammans med cirka 4 meter av Marenplan vid trappan. Däremot kommer träbryggan längs Marens östra strand att vara avstängd. Marenbron kommer att förbli öppen under hela byggperioden, med undantag för korta perioder då tillfällig stängning kan krävas.

Läs även: Här är restaurangerna som etableras vid Maren

Förutom den uppenbara estetiska upprustningen kommer Marenplan också att få fler sittplatser, fler träd och grönskande områden samt ny, modern belysning. Ny markbeläggning kommer att läggas, och en skimrande vattenspegel nedanför Marentrappan kommer att skapas, vilket ger möjlighet till vattenlek eller bara en vacker plats att slå sig ner vid.

Foto: Södertälje kommun

En central del av omgestaltningen är den helt nya kajen runt den inre delen av Maren. Denna kaj kommer att trappa ner mot vattnet och skapa fler sittplatser närmare vattnet, vilket ger besökarna en ännu närmare upplevelse av vattnet. Dessutom kommer det att finnas mer plats för uteserveringar samt att Tullgränd kommer att få en ljusare och mer inbjudande atmosfär.

Den preliminära tidsramen för avstängningen sträcker sig från november 2023 till mars 2025. Värt att notera är att flera parkeringsplatser vid Hebbevillan kommer att försvinna under byggperioden då både Stadsrum och kommunen kommer att använda området för sina etableringsändamål.

Läs även: – Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 11:51
Senast uppdaterad: 23 januari 2024 22:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors