Företag i fokus:

Södertäljespelare nominerade till landets bästa spelare

Alex Ataseven

Foto: Daniel Brace, Braceiller / Shamash Oyal.

I veckan presenterade Unibet de spelare som nominerats till Sveriges bästa i herrfotbollens division 2.

Bland de nominerade finns flera spelare som representerar Södertälje lagen Assyriska, Syrianska och United IK.

I 20 år har spelbolaget Unibet utsett landets främsta spelare i herrfotbollens division 2 på samtliga positioner – Bästa målvakt, bästa back, bästa mittfältare ochBästa anfallare.

På samtliga positioner har Södertäljesspelare nominerats för fantastiska prestationer.

United IKs målvakt, Dejan Garaca, har nominerats. Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

Tillsammans med tränare från 84 klubbar, sportansvariga och med landets sportjournalister som bidragit med sin expertis, lyftes över 360 spelare fram. Nu står det klart vilka som har chansen att bli årets spelare i division 2.

Dejan Garaca från United IK Nordic har nominerats som bästa målvakt och som bästa back lyfter spelbolaget fram Assyriskas Cihan Gavgacioglu. Även som årets mittfältare framkommer en Assyriskaspelare, 26-åringen Rinor Nushi.

Som anfallare har Unibet nominerat två södertäljespelare, Shergo Shehab från United IK Nordic och Syrianskas Majkel Bagir.

Syrianskaanfallaren Majkel Bagir. Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

– Under säsongen har det varit en jämn kamp om seriesegern mellan Södertäljelagen United Nordic och Assyriska, vilket speglas i nomineringarna. Men det råder ingen tvekan om att det finns gott om duktiga spelare i serien, då spelare från sex klubbar finns med på listan, säger Anders Falk, projektledare för Unibet 2:an i ett pressmeddelande.

Även Sportbladet har gjort en sammanställning där fem spelare framkommer som topp 30 i landet.

  • Plats 30. Majkel Bagir. Anfallare, Syrianska
  • Plats 21. Ammar Ahmed. Mittfält, United IK Nordic
  • Plats 18. Cihan Gavgacioglu. Back, Assyriska FF
  • Plats 11. Rinor Nushi. Mittfältare, Assyriska FF
  • Plats 2. Marcus Linday. Mittfält Assyriska FF

Assyriskas Cihan Gavgacioglu. Foto: Shamash Oyal.

– Det här är fantastiskt roligt och hedrande för oss som förening. Att ha med 3 spelare i topp 30 är ett bra betyg för främst spelarna, men även tränarna Hassan Hallal och Mahdi Vaseghpanah som jobbat hårt med spelartruppen. Vi är också stolta över att hemmasonen, Marcus Linday, nästan kammar hem förstaplatsen, det är ett kvitto på hur bra han är. Det skulle förvåna mig om Marcus inte blir utlandsproffs och spela i landslaget innan han lägger skorna på hyllan i en avlägsen framtid, säger Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF.

Även Sportbladet lovordar 19-årigen Marcus Linday och anser honom vara säsongens bästa spelaren i Södra Svealand-serien.

”Riktigt stark både defensivt och offensivt. Hans speluppfattning håller riktigt hög klass, en spelare som sällan tar ett felaktigt beslut. Extremt lovande och spännande spelare som kan gå riktigt långt”, skriver Sportbladet om Assyriskas Marcus Linday som placeras på en andra plats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2022 15:02
Senast uppdaterad: 13 oktober 2022 15:26

DEBATT: Liberalerna sviker lärarna med anmälningsplikten

AWT2018_7522_Malmo__NPP2

Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet. Pressbild

Regeringen och Sverigedemokraterna öppnar för att lärare ska kunna straffas om de inte anmäler papperslösa elever. Att skicka ut barn från Sverige har blivit viktigare än att ge barn kunskap.

Liberalerna skriver att de inte anser att lärare ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Utmärkt ståndpunkt. Problemet är bara att Liberalerna just har öppnat dörren för att så ska ske.

Innan Liberalerna gick med på att ändra i direktiven kring anmälningsplikt var alla som jobbar inom vård och undervisning undantagna i utredningsdirektiven. Lärare skulle självklart inte behöva anmäla sina elever!

Men det undantaget är nu borta. Liberalerna har tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna böjd sig för Sverigedemokraternas krav och öppnat för anmälningsplikt för lärare.

(Annonslänk)

Liberalerna hoppas att barnkonventionen ska sätta stopp för deras egna svek och hindra anmälningsplikt för lärare. Det kan då vara värt att påminna om att Sverige utvisar barn som går i svensk skola och som har levt här hela sina liv. Det stoppas inte av barnkonventionen. Varför Fredrik Malm och resten av L tror att barnkonventionen skulle hindra anmälningar, men inte utvisningar, svävar i det ovissa.

Och inte bara riskerar lärare att få anmälningsplikt på sig. Regeringen vill rent av undersöka vilket straff en lärare ska få om hen inte anmäler ett barn! Det samma gäller inom vården.

”Ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige”

Centerpartiet är med på att skuggsamhället måste bekämpas. Därför finns heller ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige. Det är en förutsättning för en reglerad migration. Oavsett hur hårt det kan kännas i det enskilda fallet. Det är och måste vara ett jobb för polisen för att motverka skuggsamhället.

Men det betyder inte att Sverige måste bli ett angiverisamhälle. Vi kräver inte att lärare ska anmäla alla misstankar om föräldrars svartarbete. Varför måste de då anmäla redan utsatta barn och försämra deras chanser framåt i livet – vart det livet än ska levas?

En bra skola bygger på tillit och förtroende mellan lärare och elever. En anmälningsplikt driver ner en kil mellan lärare och elever och underminerar fullständigt lärarnas yrkesetik. Det kommer Centerpartiet aldrig gå med på.

Lärare ska undervisa sina elever – inte utvisa dom.

Niels Paarup-Petersen, C,
utbildningspolitisk talesperson

Tage Gripenstam, C, gruppledare Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 16:19
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Larm om brand på förskola

A29C76CE-F373-4D41-855E-AD7DF9CC8982

Foto: Shamash Oyal

Flera räddningsenheter har ryckt ut till Geneta efter samtal om en brand på en förskola. Enligt uppgifter till Telgenytt ska unga personer ha setts springa från platsen i samband med att branden bröt ut.

Under lördagen, klockan 13:17, inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i en byggnad på Prästgårdsvägen 44. Vid ankomsten till platsen visade det sig att branden hade utbrutit på området till Svingelns Förskola.

(Annonslänk)

Förbipasserande noterade att några ungdomar, troligen i åldern 12-13 år, befann sig på platsen. Dessa personer ska ha varit involverade i händelsen, och enligt uppgifter till Telgenytt försökte en person ingripa i situationen. Trots detta ska ungdomarna ha lyckats undkomma.

Branden berör dock inte förskolans huvudbyggnad. Istället ska personerna ha försökt antända en annan byggnad på skolans område.

Räddningstjänsten lyckades snabbt förhindra att elden spred sig, och polisen som befinner sig på plats kommer att inleda en utredning för att klarlägga händelsens omständigheter.

Uppdatering:
”Räddningstjänsten uppger att det är mindre brandskador på panelen och i en mindre lekstuga. Polis har upprättat en anmälan rubricera skadegörelse genom brand, ingen person är i nuläget misstänkt.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 9 september 2023 16:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors