Företag i fokus:

JUST NU: M, L och KD bildar regering i samarbete med SD

310551172_469810988452868_6356229427262855710_n

Foto: Cc, Cc, Flickr, Pressbild Liberalerna.

Sverige har röstat för maktskifte och på fredagsförmiddagen presenterades den nya överenskommelsen i Sveriges riksdag.

Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna bildar en trepartiregering med nära samarbete med Sverigedemokraterna.

– Vi har gjort precis det vi sa att vi skulle göra, från valrörelsen och framåt, säger Ulf Kristersson (M) under pressträffen.

Samtliga fyra representanter från partierna, Ulf Kristersson, Johan Pehrson, Jimmie Åkesson och Ebba Busch, meddelade under fredagens pressträff om att de nått en över överenskommelse. Partierna kallar avtalet för Tidöavtalet, eftersom förhandlingarna skedde på Tidö slott utanför Västerås.

– Sverige har allvarlig problem, flera parallella kriser som måste lösas samtidigt. Vi har kriminalitet med alla dödsskjutningarna, vi har frågan om invandringen och integrationen som sätter sin prägel i de flesta samhällsområden, vi har energipolitiken och de extrema bränslepriserna och elpriserna. Vi har vårdköerna, vi har oordning i skolarna och vi har oro för landets ekonomi och hushållsekonomi, säger Kristersson (M).

Under pressträffen talade Kristersson även om en stor bidragsreform med ett tak som gör att det aldrig lönar sig bättre att leva på bidrag än att arbeta. Lägre skatt på låga inkomster och bidragsreform med ett tak.

– Allra sist innan vi slutar, vi ser verkligen fram emot detta samarbete vi fyra. Det här är inte ett januariavtal. Det här är ett ett avtal som grundas på fyra partier som hade gemensam färdriktning, gemensam problemanalys och en gemensam insikt om vad som måste göras, berättade Kristersso

På måndag är de fyra partierna beredda att gå till omröstning för att bilda en ny regering.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2022 09:46
Senast uppdaterad: 14 oktober 2022 10:02

Södertäljeföretaget köps upp av miljardbolag – ”Mycket glad”

E1E2FB8F-C631-4B07-8BD1-E906CCA81BD0

Joni Helminen, City Eltjänst, Anders Buskas, Sandbäckens och Mattias Schylander, City Eltjänst. Pressbild

Sandbäckens Group förvärvar Södertäljeföretaget City El Tjänst AB och intensifierar sin satsning på el-segmentet, enligt deras expansionsstrategi.

­- Jag är mycket glad över förvärvet av City Eltjänst vilket också innebär att vi förvärvat vårt första renodlade elbolag. Ser mycket fram emot att tillsammans med teamet på City arbeta för att skapa Nordens främsta installationskoncern, säger Christoffer Järkeborn, VD och Koncernchef Sandbäckens Group.

City El Tjänst AB, ett etablerat företag med över två decenniers erfarenhet inom elinstallationer i Södertälje och Storstockholm, har förvärvats av miljardbolaget Sandbäckens Group. City El Tjänst har specialiserat sig på elinstallationer inom stark- och svagström samt byggnation och ombyggnad av apparatskåp för styrning och reglering.

Deras omfattande tjänster sträcker sig från projektering till service och riktar sig mot medelstora byggföretag i Mälardalen och Stockholms län.

(Annonslänk)

Sandbäckens Group motiverar förvärvet som en strategisk anpassning enligt deras 5-50-500 strategi, vilket innebär att de siktar på 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner kronor i resultat.

Trots förvärvet kommer City El Tjänst fortsätta driva sin verksamhet som ett självständigt dotterbolag med Mattias Schylander som VD och Joni Helminen som vice VD. Deras specialiserade expertis och verksamhet kommer att bidra till Sandbäckens Groups mål om expansion inom elinstallationer.

– Sandbäckens affärsmodell passar oss perfekt där vi får möjlighet att fortsätta växa samtidigt som vi behåller vår framgångsrika bolagskultur, platta organisation och vårt entreprenörskap, säger Mattias Schylander, VD City Eltjänst.

I fjol hade City El Tjänst en omsättning på nära 60 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster på cirka 6,3 miljoner kronor.

Övertagandet sker den 4 september 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 september 2023 00:41

Misstänkt farligt föremål hittat – Område avspärrat

DSC_0014

Foto: Shamash Oyal

Under onsdagskvällen spärrades ett område vid Lövåsavägen i Södertälje efter att ett misstänkt föremål upptäcktes utomhus.

Det var på onsdagskvällen som polisen tillkallades till adressen vid Västergård. Väl på plats inleddes en stor insats med bland annat sökhundar.

Även Polisens nationella bombskydd skickades till platsen och kunde under kvällen konstatera att föremålet är ofarligt. Poliserna som är på plats kommer ta med sig det då det ingår som beslag i utredningen angående försök till allmänfarlig ödeläggelse, skriver polisen på deras hemsida.

Enligt en Telgenytts reporter har en villadörr blivit utsatt för en mindre detonation, men enligt rapporter verkar det som att dörren inte har tagit allvarligare skada.

Uppdatering 05:48:

Föremålet bedömdes som ofarligt togs från platsen.

”Polisen utreder detta som försök till allmänfarlig ödeläggelse i och med att det har visat sig i det fortsatta utredningsarbetet att något har detonerat innan det misstänkta farliga föremålet hittades. Om det är pyroteknik eller något annat som detonerat kommer utredas i förundersökningen.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 21:53
Senast uppdaterad: 21 september 2023 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors