Företag i fokus:

JUST NU: M, L och KD bildar regering i samarbete med SD

310551172_469810988452868_6356229427262855710_n

Foto: Cc, Cc, Flickr, Pressbild Liberalerna.

Sverige har röstat för maktskifte och på fredagsförmiddagen presenterades den nya överenskommelsen i Sveriges riksdag.

Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna bildar en trepartiregering med nära samarbete med Sverigedemokraterna.

– Vi har gjort precis det vi sa att vi skulle göra, från valrörelsen och framåt, säger Ulf Kristersson (M) under pressträffen.

Samtliga fyra representanter från partierna, Ulf Kristersson, Johan Pehrson, Jimmie Åkesson och Ebba Busch, meddelade under fredagens pressträff om att de nått en över överenskommelse. Partierna kallar avtalet för Tidöavtalet, eftersom förhandlingarna skedde på Tidö slott utanför Västerås.

– Sverige har allvarlig problem, flera parallella kriser som måste lösas samtidigt. Vi har kriminalitet med alla dödsskjutningarna, vi har frågan om invandringen och integrationen som sätter sin prägel i de flesta samhällsområden, vi har energipolitiken och de extrema bränslepriserna och elpriserna. Vi har vårdköerna, vi har oordning i skolarna och vi har oro för landets ekonomi och hushållsekonomi, säger Kristersson (M).

Under pressträffen talade Kristersson även om en stor bidragsreform med ett tak som gör att det aldrig lönar sig bättre att leva på bidrag än att arbeta. Lägre skatt på låga inkomster och bidragsreform med ett tak.

– Allra sist innan vi slutar, vi ser verkligen fram emot detta samarbete vi fyra. Det här är inte ett januariavtal. Det här är ett ett avtal som grundas på fyra partier som hade gemensam färdriktning, gemensam problemanalys och en gemensam insikt om vad som måste göras, berättade Kristersso

På måndag är de fyra partierna beredda att gå till omröstning för att bilda en ny regering.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2022 09:46
Senast uppdaterad: 14 oktober 2022 10:02

Premiärvecka för SSK – utan forwardsstjärnan

Skärmavbild 2023-09-18 kl. 21.57.19

Skärmdump: Youtube

På fredag den 22:a september smäller det. Då är det säsongspremiär och full omgång i Hockeyallsvenskan. En av sju matcher spelas under kvällen i Smidjegrav arena där hemmalaget Mora IK gästas av Södertälje SK.

Vi på Telgenytt tog oss en pratstund med Södertäljes huvudtränare Magnus Bogren.

Hur ligger ni till i förberedelserna inför fredag tycker du? Befinner ni er där ni ska?

– Ja, det tycker jag i stort. Sedan så har det ju varit en del frånvaro men det är ju sådant som kan hända under serien också, det får man ju hantera. Vi har gått igenom det vi ska och vi har gjort en helt okej försäsong.

Kommer ni att lägga speciellt fokus på något i spelet nu så här dagarna innan premiären mot Mora?

– Man håller ju allting levande under säsongen, där finns vissa saker vi kommer att gå igenom. Sedan får man se från match till match men vi ligger i fas med allting.

Kommer ni på träningarna nu inför att köra med tilltänkta backpar och femmor?

– Ja, förutsatt att alla är hela och friska så kommer vi att göra det. Det är tanken.

Skade och sjukdomsstatus i truppen?

– Marcus Eriksson var sjuk idag (läs måndag), annars så är alla utom Sebastian Dyk tillgängliga på fredag.

Läs även: – Ny skribent med fokus på SSK inför kommande säsong

Hur långt har Dyk kvar till att kunna spela match?

– Det kan jag inte svara på, han ska till läkare i slutet av veckan. Då vet jag mer men han är inte med mot Mora på fredag.

Är Veeti Vainio tillbaka i full träning?

– Ja, det är han.

Målvakterna Tomas Sholl och Claes Endre är nya i SSK inför den här säsongen. Det finns alltid frågetecken när man på en sådan viktig position signar två nya namn. Men både Sholl och Endre har visat sig från deras bästa sida i träningsmatcherna. Bogren instämmer i att bägge två gjort ett bra intryck men har ändå i princip bestämt sig för vem som ska vakta kassen på fredagskvällen.

– Jag tycker att båda två har gjort det jättebra på försäsongen, det är jag väldigt glad för. Vem som ska stå på fredag har jag ändå rätt så klart för mig.

De unga spelarna Rasmus Ekström, Olle Hilmersson och Egor Polin har varit med en del på försäsongen. Kommer vi få se någon av dem i line up på fredag?

– Någon av dem kommer att följa med till Mora, vi är ju 14 forwards i truppen, 15 med Egor. Minus Dyk där så kommer någon av dem att få spela.

– Det kommer de att få tävla om, jag tycker alla tre har gjort det jättebra på försäsongen, det är kul att se.

Kommer de att ingå i truppen och ges speltid eller är det aktuellt med utlåning i något fall där?

– Det är lite för tidigt att säga något om det just nu. Dels har J20 mycket matcher också och i och med att vi inte har alla hela och friska så får vi se. Det får vi ta senare hur det blir med det. Nu är två av dem juniorer (Rasmus Ekström och Egor Polin, bägge födda 2004), så det är klart, får de spela mindre hos oss så behöver de någon annanstans få spela seniorhockey.

Läs även: – Ny skribent med fokus på SSK inför kommande säsong

Daniel Hansson, ny skribent på Telgenytt.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 08:56
Senast uppdaterad: 29 oktober 2023 20:46

Här är den nya designen på kommunens tjänstefordon

kommun

Foto: Södertälje kommun

Nu genomgår kommunens tjänstebilar en uppfräschning när hundratals fordon får en ny och modern uppgradering.

Från och med igår, måndagen den 18 september, rullar Södertälje kommuns tjänstebilar ut med en ny och uppgraderad foliering. Detta gäller för kommunens flotta av ungefär 400 tjänstebilar, som nu kommer att lysa med en modern och mer framträdande design.

Kommunens fordon har behållit sin foliering oförändrad under en lång tid, men nu är det dags för en modern och mer iögonfallande uppdatering av deras utseende.

I takt med att de äldre fordonen i kommunens flotta byts ut mot nya, kommer den nya folieringen att appliceras på dem. Det betyder att kommunen under en tid framöver kommer att se både de gamla och de nya folieringarna på Södertälje kommuns bilar när de rör sig på Södertäljes vägar.

Denna förändring är ett steg mot att skapa en modernare och mer framträdande tjänstebil som bättre speglar Södertälje kommun.

Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 september 2023 18:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors