Företag i fokus:

JUST NU: M, L och KD bildar regering i samarbete med SD

310551172_469810988452868_6356229427262855710_n

Foto: Cc, Cc, Flickr, Pressbild Liberalerna.

Sverige har röstat för maktskifte och på fredagsförmiddagen presenterades den nya överenskommelsen i Sveriges riksdag.

Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna bildar en trepartiregering med nära samarbete med Sverigedemokraterna.

– Vi har gjort precis det vi sa att vi skulle göra, från valrörelsen och framåt, säger Ulf Kristersson (M) under pressträffen.

Samtliga fyra representanter från partierna, Ulf Kristersson, Johan Pehrson, Jimmie Åkesson och Ebba Busch, meddelade under fredagens pressträff om att de nått en över överenskommelse. Partierna kallar avtalet för Tidöavtalet, eftersom förhandlingarna skedde på Tidö slott utanför Västerås.

– Sverige har allvarlig problem, flera parallella kriser som måste lösas samtidigt. Vi har kriminalitet med alla dödsskjutningarna, vi har frågan om invandringen och integrationen som sätter sin prägel i de flesta samhällsområden, vi har energipolitiken och de extrema bränslepriserna och elpriserna. Vi har vårdköerna, vi har oordning i skolarna och vi har oro för landets ekonomi och hushållsekonomi, säger Kristersson (M).

Under pressträffen talade Kristersson även om en stor bidragsreform med ett tak som gör att det aldrig lönar sig bättre att leva på bidrag än att arbeta. Lägre skatt på låga inkomster och bidragsreform med ett tak.

– Allra sist innan vi slutar, vi ser verkligen fram emot detta samarbete vi fyra. Det här är inte ett januariavtal. Det här är ett ett avtal som grundas på fyra partier som hade gemensam färdriktning, gemensam problemanalys och en gemensam insikt om vad som måste göras, berättade Kristersso

På måndag är de fyra partierna beredda att gå till omröstning för att bilda en ny regering.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2022 09:46
Senast uppdaterad: 14 oktober 2022 10:02

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors