Företag i fokus:

JUST NU: M, L och KD bildar regering i samarbete med SD

310551172_469810988452868_6356229427262855710_n

Foto: Cc, Cc, Flickr, Pressbild Liberalerna.

Sverige har röstat för maktskifte och på fredagsförmiddagen presenterades den nya överenskommelsen i Sveriges riksdag.

Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna bildar en trepartiregering med nära samarbete med Sverigedemokraterna.

– Vi har gjort precis det vi sa att vi skulle göra, från valrörelsen och framåt, säger Ulf Kristersson (M) under pressträffen.

Samtliga fyra representanter från partierna, Ulf Kristersson, Johan Pehrson, Jimmie Åkesson och Ebba Busch, meddelade under fredagens pressträff om att de nått en över överenskommelse. Partierna kallar avtalet för Tidöavtalet, eftersom förhandlingarna skedde på Tidö slott utanför Västerås.

– Sverige har allvarlig problem, flera parallella kriser som måste lösas samtidigt. Vi har kriminalitet med alla dödsskjutningarna, vi har frågan om invandringen och integrationen som sätter sin prägel i de flesta samhällsområden, vi har energipolitiken och de extrema bränslepriserna och elpriserna. Vi har vårdköerna, vi har oordning i skolarna och vi har oro för landets ekonomi och hushållsekonomi, säger Kristersson (M).

Under pressträffen talade Kristersson även om en stor bidragsreform med ett tak som gör att det aldrig lönar sig bättre att leva på bidrag än att arbeta. Lägre skatt på låga inkomster och bidragsreform med ett tak.

– Allra sist innan vi slutar, vi ser verkligen fram emot detta samarbete vi fyra. Det här är inte ett januariavtal. Det här är ett ett avtal som grundas på fyra partier som hade gemensam färdriktning, gemensam problemanalys och en gemensam insikt om vad som måste göras, berättade Kristersso

På måndag är de fyra partierna beredda att gå till omröstning för att bilda en ny regering.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2022 09:46
Senast uppdaterad: 14 oktober 2022 10:02

Krypande insekter och larver mötte inspektörer på bageri

pexels-photo-6996223

Foto: Pexels

När livsmedelsinspektörer från Södertälje kommun genomförde en oanmäld inspektion på ett bageri, upptäcktes förekomst av krypande insekter i lokalen. Samtidigt noterades även spår av ”något gulaktigt” i mjölet i säckar, troligen larver eller tomma puppor.

Det var i slutet på augusti som miljökontoret avslöjade flera allvarliga brister efter en oanmäld inspektion av Svens Hembageri och Konditori vid Grusåsen.

(Annonslänk)

Vid kontrollen möttes inspektörerna av krypande insekter, troligen mjölbaggar, i lokalen. Dessa observerades på golvet och hyllorna i förrådet, samt även under bakbordet. Det fanns även tydliga tecken på att mjölbaggarna hade påverkat mjölsäckar i förrådet, med något gulaktigt som liknade larver eller tomma puppor enligt Miljökontoret. Delar av golvet, inklusive området under bakborden och i förrådet, hade inte rengjorts tillräckligt ofta, vilket utgjorde en brist och skapade en gynnsam miljö för skadeinsekter.

Miljökontoret kunde också fastställa att handtagen på brödspadarna hade dåligt underhållits eller inte rengjorts tillräckligt ofta, samt att oliver förvarades i öppnade konservburkar.

Nu kräver Miljökontoret att verksamheten åtgärdar bristerna, och en ny inspektion kommer att genomföras tidigast den 28 september för att säkerställa att de identifierade problemen åtgärdas i enlighet med lagens krav.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 23 september 2023 12:05

Explosion i villaområde – Stort område avspärrad

276B97CE-95CA-410F-9168-38AA2840D7EA

Foto: Shamash Oyal

En detonation har inträffat i ett villaområde. Det är tredje gången på kort tid som polisen har kallats till samma adress vid Liljemovägen.

Det är tredje gången på knappt en vecka som explosiva anordningar påträffats i området. Vid första tillfället exploderade en mindre anordning, men den betraktades som ofarlig.
Vid det andra tillfället kunde nationella bombskyddet säkra det misstänkta farliga föremålet, men strax innan midnatt på fredagskvällen detonerade en bomb vid samma adress.

Enligt uppgifter från SOS Alarm ska explosionen ha inträffat utomhus, men enligt polisens uppgifter har inga personer skadats detonationen inträffade.

Ambulans på plats i villaområdet. Foto: Shamash Oyal

Polisen befinner sig just nu på platsen med flera enheter, och ett stort område har spärrats av i villaområdet strax utanför Saltskog/Västergård. En stor sökinsats pågår i området och i sökandet efter gärningspersonen används bland annat polishelikoptern och polishundar.

– Något har detonerat utomhus och gett mindre skador på bostaden. Polisen genomför dörrknackning för att höra efter vad boende i området har sett eller hört. Platsen är avspärrad för att både bomb- och kriminalteknikerna ska undersöka platsen, skriver polisen på sin hemsida.

– Det lät som en kraftig fyrverkeri, men sedan läste vi på Telgenytt där det stod om explosion. Det lät så högt att det hördes ända till Västergårdsområdet, säger ett Vittne, till Telgenytt

En förundersökning angående allmänfarlig ödeläggelse har inletts.

Nationella bombskyddet. Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 22:24
Senast uppdaterad: 23 september 2023 08:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors