Företag i fokus:

JUST NU: M, L och KD bildar regering i samarbete med SD

310551172_469810988452868_6356229427262855710_n

Foto: Cc, Cc, Flickr, Pressbild Liberalerna.

Sverige har röstat för maktskifte och på fredagsförmiddagen presenterades den nya överenskommelsen i Sveriges riksdag.

Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna bildar en trepartiregering med nära samarbete med Sverigedemokraterna.

– Vi har gjort precis det vi sa att vi skulle göra, från valrörelsen och framåt, säger Ulf Kristersson (M) under pressträffen.

Samtliga fyra representanter från partierna, Ulf Kristersson, Johan Pehrson, Jimmie Åkesson och Ebba Busch, meddelade under fredagens pressträff om att de nått en över överenskommelse. Partierna kallar avtalet för Tidöavtalet, eftersom förhandlingarna skedde på Tidö slott utanför Västerås.

– Sverige har allvarlig problem, flera parallella kriser som måste lösas samtidigt. Vi har kriminalitet med alla dödsskjutningarna, vi har frågan om invandringen och integrationen som sätter sin prägel i de flesta samhällsområden, vi har energipolitiken och de extrema bränslepriserna och elpriserna. Vi har vårdköerna, vi har oordning i skolarna och vi har oro för landets ekonomi och hushållsekonomi, säger Kristersson (M).

Under pressträffen talade Kristersson även om en stor bidragsreform med ett tak som gör att det aldrig lönar sig bättre att leva på bidrag än att arbeta. Lägre skatt på låga inkomster och bidragsreform med ett tak.

– Allra sist innan vi slutar, vi ser verkligen fram emot detta samarbete vi fyra. Det här är inte ett januariavtal. Det här är ett ett avtal som grundas på fyra partier som hade gemensam färdriktning, gemensam problemanalys och en gemensam insikt om vad som måste göras, berättade Kristersso

På måndag är de fyra partierna beredda att gå till omröstning för att bilda en ny regering.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2022 09:46
Senast uppdaterad: 14 oktober 2022 10:02

Södertälje City deltar i seminarium i riksdagen

87869BE2-6EF7-4E6D-83DE-F0E47406C833

Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City. Foto: Pressbild, Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

I oktober hålls ett seminarium i riksdagen för att diskutera stadskärnornas framtida utveckling. På plats kommer Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City, att delta.

Riksdagsseminariet äger rum den 4 oktober med huvudtemat ”Stadskärnans framtid är av nationellt intresse.” Under förmiddagsseminariet kommer de att fördjupa sig i de utmaningar som stadskärnorna står inför idag och hur de kan möta dem.

Detta inkluderar att utforska samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn samt att analysera vad som krävs för att skapa trygghet i våra stadskärnor.

– Vi ser det som en ärofylld insats att representera Södertälje och branschen i det här nationella sammanhanget. Nu får vi möjligheten att lyfta frågor som är väldigt viktiga för våra stadskärnor och en positiv utveckling framåt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

(Annonslänk)

Med på deltar bland annat Björn Bergman, VD för Svenska Stadskärnor, Oana Mihaescu, forskningschef vid Handelns Forskningsinstitut och Magnus Lindgren, VD för Tryggare Sverige.

Målet med detta seminarium är att adressera de allt mer utmanande situationer som påverkar kommuner, handel, besöksnäring och fastighetsägare. Det är av största vikt att de olika aktörerna i stadskärnan arbetar tillsammans mot en gemensam målsättning för att skapa en stadskärna som är både attraktiv och konkurrenskraftig. Dessutom är syftet att gemensamt formulera en tydlig vision för stadskärnornas framtid.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 19 september 2023 21:03

Nästintill fullsatt när Nykvarn möter regerande mästarna Storvreta

Nykvarn-Jojjo

Foto: RG Foto-Media

Det väntas att bli en publikfest när Nykvarn äntrar den stora scenen på hemmaplan mot Uppsalalaget Storvreta. Den senaste uppdateringen från NIF gällnade biljettförsäljningen är att det är på god väg att gå mot en fullsatt hall.

När NIF vann match 4 mot i SSL-kvalet mot Warberg föregående säsong lockades det 1450 personer till den sista hemmamatchen som ledde till avancemang. Kan det bli ett nytt publikrekord?

Nykvarn som gjorde sin första SSL-match mot IBF Falun förlorade matchen med 7–5 men visade prov på att det är ett lag att räkna med i SSL. De stod emot länge i matchen men fick se sig besegrade efter att Falun vänt matchen i sista perioden.

– Det är inte vackert. De stökar med oss men vi knyter väl ihop det på något sätt i tredje perioden och är mer rutinerade i saker o ting. Effektiviteten i powerplay som är viktigt, säger Emil Johansson i intervju efter matchen mot Nykvarns IBF.

(Annonslänk)

Storvreta som vann sin första omgång mot Team Thorengruppen med 6–5 hade en komfortabel ledning med 6–1. Umeålaget som hade en lång uppförsbacke efter halva matchen var nära att kvittera i slutminuten men fick se sig besegrade.

Det är inte första gången Storvreta kommer på besök. Redan föregående säsong i svenska cupen möttes lagen i kvartfinalen där Storvreta visade prov på rutin när de vann dubbelmötet med 7–8 och 11–4.

Kan Nykvarn ha gjort hemläxan mot Storvreta? 

Säkra din biljett för inför dagens match, Furuborghallen klockan 19:00

Foto: RG Foto-Media

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 september 2023 07:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors