Företag i fokus:

Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

2022_02_skola-1

Foto: Pixnio.

I en artikel uppmanar Tony Garabet (KD) föräldrar som behöver hjälp med sina barn att bland annat ta hjälp av skolan, elevhälsan eller lärare.

Tyvärr så känner vi lärare att vi ofta motarbetas när vi lyfter problemen med vårdnadshavare.

Vi på skolan förespråkar engagemang och samarbete för elevens bästa. Föräldrar engagerar sig istället genom att ifrågasätta professionella lärare och dess undervisning. Vår önskan är att vårdnadshavare ska hjälpa och samarbeta med oss genom att ställa frågan; ”Hur kan jag hjälpa mitt barn för att lyckas i skolan”.

Föräldrar vägrar ofta inse deras barns roll i större sammanhang, exemplevis i klassrummet eller i skolan. Hemma svär inte barnet, respekterar vuxna i sin omgivning, slänger inte maten, skräpar inte ned, är rädda om sina hem, slåss inte med mera.

Vi får elever som är trötta, svär, skräpar ned, slänger mat, respekterar inte vuxna, tar sönder material, skriker, slåss. När lyfter fram problemet till föräldrarna skyddar föräldern sitt barn och säger oftast; ”Det inget fel på mitt barn, det är alla andras fel att mitt barn gör som hen gör” – istället för att samarbeta med oss på skolan och säga; ”Hur kan vi hjälpas åt?”.

Ta ansvar, lyssna på oss och gå inte i försvar när vi vill väl – vi har barnen större delen av deras vardag. Det spelar ingen roll hur mycket vi arbetar med värdegrunder, samarbetsövningar, sliter oss i håret eller påminner dagligen om vad som är rätt och fel. Elever skyller ifrån sig och säger; ”hen började”, ”alla andra gör så” och menar då att man kan ta sig rätten att göra det också.

Vi behöver samarbeta med att uppfostra våra barn och inte motarbeta varandra. Lämna undervisningen till oss som är professionellt utbildade och låt oss hjälpas åt med uppfostran istället.

Vi sliter med att säga till våra elever att söka upp en vuxen, eller ta hjälp av en vuxen, när det händer något. Men då säger eleven; ”Min pappa sa att jag ska slå tillbaka om jag blir slagen”.

Vad är dilemmat och konsekvensen av det?

Som förälder/vuxen är man misslyckad när man blundar för problemen och inte tar hjälp. Svenska samhället räcker ut handen för att du ska kunna få hjälp när du har problem. Ta emot och be om hjälpen istället för att förneka och blunda.

Vi behöver komma ifrån kollektiva tänkandet för att vi själva mår dåligt och känna skam när vi behöver hjälp. 

Läraren.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2022 18:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Genomför förbättring och underhåll vid Halldeponin

Kartor

Bild: Kartor

Trafikverket och Södertälje kommun påbörjar samarbetsprojekt vid den tidigare Halldeponin för miljöförstärkning och järnvägsunderhåll.

(Annonslänk)

Södertälje kommun och Trafikverket har påbörjat ett viktigt samarbetsprojekt vid Halldeponin i Östertälje, belägen intill järnvägsspåret. Kommunen kommer att genomföra miljöförstärkande åtgärder på området, som tidigare användes som avfallsanläggning från 1950-talet till 1975, för att försäkra områdets säkerhet och hälsa för människor och djur. Sedan deponins nedläggning har inget nytt avfall tillförts och området har blivit överbyggt.

Parallellt med kommunens insatser kommer Trafikverket att utföra nödvändiga underhållsarbeten på järnvägsspåret som korsar den gamla deponin. Dessa arbeten är planerade att ske samtidigt för att maximera effektiviteten och minska störningar.

Arbetena är planerade att starta efter sommaren och under byggperioden kommer området att vara avstängt och säkrat. Detta är en del av en större satsning för att säkerställa att området fortsätter att vara säkert och inte utgör någon miljörisk i framtiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 14 april 2024 00:24

DEBATT: Södertälje har stora utmaningar med utanförskap

Pexel Bok

Foto: Pexels

”Södertälje har stora utmaningar med utanförskap och segregation, särskilt när det kommer till kunskaper i det svenska språket.”, det skriver Liberalernas gruppledare Metin Hawsho

”Svenska för invandrare (SFI) har länge varit en grundpelare i Sveriges integrationspolitik, men det är tydligt att verksamheten brottas med utmaningar. Statistik visar att endast hälften av deltagarna slutför sina kurser med godkända resultat, medan en betydande andel lämnar utan att ha uppnått målen. Ännu mer bekymrande är det att en del deltagare befinner sig i systemet i upp till fem år utan märkbara framsteg i sina språkkunskaper. Denna situation är ohållbar och kräver omedelbara åtgärder.

Södertälje har stora utmaningar med utanförskap och segregation, särskilt när det kommer till kunskaper i det svenska språket. 55% av alla elever i tredje klass i grundskolan i Södertälje klarar av nationella provet i Svenska. Det har att mycket att göra med att många växer upp med föräldrar som inte kan svenska på en bra nivå.

(Annonslänk)

Det är dags för en genomgripande reform av SFI. Integrationen i det svenska samhället börjar med språket, och ett effektivt SFI är avgörande för denna process. Regeringens förslag om tidsbegränsade studier är ett steg i rätt riktning. En tidsram på tre år med möjlighet till förlängning under särskilda omständigheter kan bidra till att öka motivationen bland studerande. 

För att ytterligare förbättra SFI:s effektivitet ser vi till att man inför en initial kunskapsbedömning för alla nya elever. Detta kommer att säkerställa att studerande placeras på rätt nivå från början och kan påbörja sin inlärning på det mest lämpliga sättet för att maximera kvaliteten i utbildningen. Vi genomför också en ökad satsning på lärarresurser och individanpassad undervisning för att möta elevernas olika behov.

”Svenska språket är en nyckel till anställning”

Det är också viktigt att stärka kopplingen mellan SFI och arbetsmarknaden. Svenska språket är en nyckel till anställning, och vi måste se till att eleverna inte bara lär sig språket utan även får kunskap om den svenska arbetsmarknaden och samhället.

Genom att sätta tydliga tidsramar, säkerställa en nivåanpassad undervisning och förbättra kopplingen till arbetslivet kan vi skapa ett mer effektivt SFI. Detta är inte bara till nytta för de nyanlända utan stärker också Sveriges samhälle som helhet. Vi står inför en möjlighet att reformera SFI till en mer framgångsrik verksamhet – låt oss ta den chansen.

Denna reform gör stor skillnad i kampen mot utanförskapet i Södertälje och för att få fler att bli inkluderade i det svenska samhället.

Metin Hawsho,
gruppledare Liberalerna, Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 april 2024 20:51
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors