Företag i fokus:

Debatt: Det ljusnar över Södertälje

Södertälje kommun

Foto: Alex Ataseven.

Boel Godner (S) har varit kommunstyrelsens ordförande samt kommunalråd i Södertälje sedan 2011. Hon efterträdde då partibrodern Anders Lago (S) på posten.

Som ett resultat av valet nyligen får hon för första gången finna sig i att gå i opposition.

Godner har under åren som ledande kommunpolitiker gjort sig känd som en slugger i debatten. Andras förslag har gärna avfärdats som extremistiska till sin karaktär. Jag minns särskilt då hon som svar på ett förslag av mig i fullmäktige om förbud mot heltäckande klädsel på allmän plats plötsligt undrade om rymddräkter då också skulle förbjudas.

Godners sluggerkaraktär illustreras också av hennes smått brutala sätt att hantera ordförandeklubban. Vid ett kommunstyrelsemöte dunkade hon klubban så hårt i underlaget att klubbhuvudet lossnade från skaftet och flög i väg bakåt.

Företrädaren Lagos klubbteknik kunde inte ha varit mer väsensskild från den godnerska: han brukade ofta använda en penna, som han diskret knackade i bordet, i stället för klubba.

Boel Godner, kommunstyrelsen avgående ordförande. Foto: Shamash Oyal.

Efter den för Boel Godner uppenbarligen chockartade valförlusten – S-partiet noterades för 30,4 procent och en nedgång med 0,9 procentenheter – tog hon till rena domedagsretoriken. Det nya kommunstyret bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna med stöd av Sverigedemokraterna och Realistpartiet valde Godner att beteckna så: ”Det känns instabilt och ett ganska mörkt styre.”

En majoritet av väljarna ser emellertid den nya majoriteten med helt andra perspektiv: det ljusnar över Södertälje.

Den borgerliga majoriteten 2022 är andra gången sedan 1917 som Södertälje styrs av andra än maktkonstellationer dominerade av Socialdemokraterna. 1988–1991 bröt en koalition bestående av Moderaterna, Centerpartiet, Folkpartiet liberalerna och Miljöpartiet för första gången den socialdemokratiska hegemonin. Kommunstyrelseordförande då var Rolf Eriksson (M).

Väljarna har sagt sitt. En majoritet av dessa har röstat för en förändring i Södertälje kommun. Nu återstår för det nya styret att se till att denna förändring blir positiv för kommuninvånarna.

Tommy Hansson (SD)

Läs även: – Insändare: Avgå Boel Godner

Anfall är bästa försvar?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 oktober 2022 12:34
Senast uppdaterad: 15 oktober 2022 12:36

Sjukhuset skickade hem patient – Avled dagen efter

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

En 56-årig man sökte akut vård för bröstsmärtor på Södertälje sjukhus, men skickades hem. Dagen efter fördes han med ambulans till sjukhus med förvärrade symtom, men avled. I en anmälan medger sjukhuset att mannens liv hade kunnat räddas.

Det var i juni förra året som mannen besvärades av bröstsmärtor. När han sökte vård på sjukhuset i Södertälje skickades han istället hem med en remiss till vårdcentralen.

Dagen efter försämrades hans symtom och han fördes akut med ambulans till sjukhuset. Enligt SVT, som var först med att rapportera om händelsen, hade patienten och hans anhöriga informerat sjukhuset om att flera släktingar hade drabbats av hjärtinfarkt, men inga tecken på hjärtinfarkt kunde observeras vid undersökningen.

Istället lades han in på kirurgavdelningen för observation av buksmärtor.

Vid en tillsyn klockan 22 samma dag var patienten i gott skick och opåverkad, men vid nästa tillsyn två timmar senare hade 56-åringen avlidit. En obduktion visade att mannen hade drabbats av en akut hjärtinfarkt och sannolikt avlidit till följd av hjärtstopp. I en Lex Maria-anmälan anser Södertälje sjukhus att mannens liv hade kunnat räddas om han hade blivit inlagd på en avdelning med hjärtövervakning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 12:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 12:12

Bolaget köper cirka 68.000 kvm mark i Södertälje

Veridon

Pressbild: Veridon

Verdion tillkännagav idag att de stärker sin svenska logistikportfölj ytterligare. Bolaget har nu köpt ett stort industriområde i Södertälje.

Verdion, utvecklare av logistikfastigheter över hela Europa, har köpt en industritomten av AstraZeneca som är cirka 68 850 kvadratmeter och är belägen i Gärtuna.

– Detta är en fastighet med stor potential i ett område där utbudet av moderna anläggningar varit eftersatt under många år, säger Johan Nihlmark, Verdions affärsutvecklingschef.

Här planerar bolaget att utveckla en state-of-the-art logistikanläggning på cirka 31 000 kvadratmeter, som kommer att inkludera kontors- och sociala utrymmen med fokus på hållbarhet och flexibilitet. Lokalen kommer att hyras ut som en helhet eller i mindre enheter och förväntas vara inflyttningsklar vid slutet av fjärde kvartalet 2024.

– Den ligger inom bekvämt räckhåll för Södertäljeborna och endast 35 minuter från centrala Stockholm, samt har utmärkta transportförbindelser och är lättåtkomlig för hela regionen. Vi planerar att snabbt tillgängliggöra anläggningen på marknaden, för att tillmötesgå hyresgästers stora efterfrågan av moderna logistikfastigheter söder om Stockholm, säger Nihlmark.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 09:47
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 16:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors