Företag i fokus:

Debatt: Det ljusnar över Södertälje

Södertälje kommun

Foto: Alex Ataseven.

Boel Godner (S) har varit kommunstyrelsens ordförande samt kommunalråd i Södertälje sedan 2011. Hon efterträdde då partibrodern Anders Lago (S) på posten.

Som ett resultat av valet nyligen får hon för första gången finna sig i att gå i opposition.

Godner har under åren som ledande kommunpolitiker gjort sig känd som en slugger i debatten. Andras förslag har gärna avfärdats som extremistiska till sin karaktär. Jag minns särskilt då hon som svar på ett förslag av mig i fullmäktige om förbud mot heltäckande klädsel på allmän plats plötsligt undrade om rymddräkter då också skulle förbjudas.

Godners sluggerkaraktär illustreras också av hennes smått brutala sätt att hantera ordförandeklubban. Vid ett kommunstyrelsemöte dunkade hon klubban så hårt i underlaget att klubbhuvudet lossnade från skaftet och flög i väg bakåt.

Företrädaren Lagos klubbteknik kunde inte ha varit mer väsensskild från den godnerska: han brukade ofta använda en penna, som han diskret knackade i bordet, i stället för klubba.

Boel Godner, kommunstyrelsen avgående ordförande. Foto: Shamash Oyal.

Efter den för Boel Godner uppenbarligen chockartade valförlusten – S-partiet noterades för 30,4 procent och en nedgång med 0,9 procentenheter – tog hon till rena domedagsretoriken. Det nya kommunstyret bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna med stöd av Sverigedemokraterna och Realistpartiet valde Godner att beteckna så: ”Det känns instabilt och ett ganska mörkt styre.”

En majoritet av väljarna ser emellertid den nya majoriteten med helt andra perspektiv: det ljusnar över Södertälje.

Den borgerliga majoriteten 2022 är andra gången sedan 1917 som Södertälje styrs av andra än maktkonstellationer dominerade av Socialdemokraterna. 1988–1991 bröt en koalition bestående av Moderaterna, Centerpartiet, Folkpartiet liberalerna och Miljöpartiet för första gången den socialdemokratiska hegemonin. Kommunstyrelseordförande då var Rolf Eriksson (M).

Väljarna har sagt sitt. En majoritet av dessa har röstat för en förändring i Södertälje kommun. Nu återstår för det nya styret att se till att denna förändring blir positiv för kommuninvånarna.

Tommy Hansson (SD)

Läs även: – Insändare: Avgå Boel Godner

Anfall är bästa försvar?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 oktober 2022 12:34
Senast uppdaterad: 15 oktober 2022 12:36

Fastighetsbolaget ingår nytt samarbete med GlobalConnect

Mofast-900x320-2

Bild: Fornhöjden.se

Fastighetsbolaget Mofast har ingått ett avtal med internetleverantören GlobalConnect för att förbättra den digitala infrastrukturen i sina bostadsfastigheter i Södertälje. Samarbetet innebär tillgång till pålitligt bredband, ett brett utbud av TV-kanaler och nya digitala tjänster.

Under hösten 2021 förvärvade Mofast lägenheter i Fornhöjden till ett värde av 1,15 miljarder kronor, vilket innefattar totalt 871 hyreslägenheter i Södertälje. För att förbättra den digitala upplevelsen för sina hyresgäster har bolaget nu inlett ett samarbete med GlobalConnect.

– Vi är glada över att ha valt GlobalConnect som vår samarbetspartner för att hantera den digitala infrastrukturen i våra bostadsfastigheter i Södertälje. Avtalet kommer att garantera stabilitet och fördelar för alla våra hyresgäster, anställda, leverantörer och aktieägare, säger Per Gebenius, VD Mofast.

Enligt avtalet kommer GlobalConnect att ta hand om underhållet av den digitala infrastrukturen i Mofasts bostadsfastigheter och agera som kommunikationsoperatör. Detta innebär att hyresgästerna kan förvänta sig tillförlitligt bredband, ett brett utbud av TV-kanaler och möjligheten att ta del av nya digitala tjänster. Detta initiativ kommer att göra vardagen bekvämare och främja uppkopplingen för alla som bor och arbetar i Mofasts bostadsfastigheter i Södertälje.

– Vi ser framemot att leverera ett stabilt och robust nät med de senaste digitala tjänsterna för hyresgästerna, säger Mattias Dahlberg, säljchef MDU GlobalConnect.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 juli 2023 00:47

Stort bråk SIS Tysslinge – Polis och ambulans på plats

IMG_4266

Foto: Shamash Oyal

Personalen på Sis-hemmet Tysslinge slog larm till polisen på onsdagskvällen efter ett omfattande bråk. Polis och ambulans är närvarande med flera enheter.

Sent på onsdagskvällen låste personalen SIS-hemmet i Tysslinge i Södertälje in sig och larmade polis til platsen med anledning av att ett antal intagna försöker ta sig från en avdelning till en annan.

-Det var bråk och tumult inne på SIS och det har resulterat i vårt fall två brott som vi har agerat i. Det gäller skadegörelse och våld mot tjänsteman, säger Polisens regionala insatsledare Henrik Sjöström, till Telgenytt på plats. 

Något som är förbjudet på anläggningen samt att vägarna mellan avdelningarna är låsta. De intagna försökte komma över nycklar, hade sönder övervakningskameror och annan säkerhetsutrustning samt att en personal misshandlats.

-En intagen grips för våld mot tjänsteman. Den personal som misshandlats förs till sjukhus med ambulans men är lindrigt skadad.
En annan personal har fallit i samband med händelsen och gjort sig illa men är inte i behov av sjukvård. Förutom våld mot tjänsteman rubriceras händelsen som grov skadegörelse, skriver polisen på sin hemsida.

Strax före klockan 22 tar sig polis in i anläggningen rapporterar polisen. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 20:46
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 15:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors