Företag i fokus:

Debatt: Det ljusnar över Södertälje

Södertälje kommun

Foto: Alex Ataseven.

Boel Godner (S) har varit kommunstyrelsens ordförande samt kommunalråd i Södertälje sedan 2011. Hon efterträdde då partibrodern Anders Lago (S) på posten.

Som ett resultat av valet nyligen får hon för första gången finna sig i att gå i opposition.

Godner har under åren som ledande kommunpolitiker gjort sig känd som en slugger i debatten. Andras förslag har gärna avfärdats som extremistiska till sin karaktär. Jag minns särskilt då hon som svar på ett förslag av mig i fullmäktige om förbud mot heltäckande klädsel på allmän plats plötsligt undrade om rymddräkter då också skulle förbjudas.

Godners sluggerkaraktär illustreras också av hennes smått brutala sätt att hantera ordförandeklubban. Vid ett kommunstyrelsemöte dunkade hon klubban så hårt i underlaget att klubbhuvudet lossnade från skaftet och flög i väg bakåt.

Företrädaren Lagos klubbteknik kunde inte ha varit mer väsensskild från den godnerska: han brukade ofta använda en penna, som han diskret knackade i bordet, i stället för klubba.

Boel Godner, kommunstyrelsen avgående ordförande. Foto: Shamash Oyal.

Efter den för Boel Godner uppenbarligen chockartade valförlusten – S-partiet noterades för 30,4 procent och en nedgång med 0,9 procentenheter – tog hon till rena domedagsretoriken. Det nya kommunstyret bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna med stöd av Sverigedemokraterna och Realistpartiet valde Godner att beteckna så: ”Det känns instabilt och ett ganska mörkt styre.”

En majoritet av väljarna ser emellertid den nya majoriteten med helt andra perspektiv: det ljusnar över Södertälje.

Den borgerliga majoriteten 2022 är andra gången sedan 1917 som Södertälje styrs av andra än maktkonstellationer dominerade av Socialdemokraterna. 1988–1991 bröt en koalition bestående av Moderaterna, Centerpartiet, Folkpartiet liberalerna och Miljöpartiet för första gången den socialdemokratiska hegemonin. Kommunstyrelseordförande då var Rolf Eriksson (M).

Väljarna har sagt sitt. En majoritet av dessa har röstat för en förändring i Södertälje kommun. Nu återstår för det nya styret att se till att denna förändring blir positiv för kommuninvånarna.

Tommy Hansson (SD)

Läs även: – Insändare: Avgå Boel Godner

Anfall är bästa försvar?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 oktober 2022 12:34
Senast uppdaterad: 15 oktober 2022 12:36

Tre tonåringar häktade – Gömde flera pistoler i skogen

361686290_289148717072964_3111280624773511218_n

Arkivbilder

Föregående vecka greps tre personer i Ronna, misstänkta för att ha gömt en låda med två pistoler. De gripna personerna är i åldrarna 15-17 år och har nu häktats misstänkta för grovt vapenbrott.

Sent på torsdagskvällen den 13 juli, vid 20-tiden, greps tre minderåriga personer, en 15-åring, en 16-åring och en 17-årig man i Ronna. Anledningen till gripandet var misstanke om grovt vapenbrott. Enligt uppgifter till Lt hade polisens spanare strax innan gripandet observerat dem när de bar en låda in i skogen i Ronna – men återvände utan den.

Efter en omfattande sökinsats, där bland annat hundar användes, lyckades polisen hitta den gömda lådan som inte var nedgrävd. Lådan innehöll två pistoler.

De tre personer som sågs med lådan greps av polisen och enligt Lt misstänker polisen att samtliga tonåringarna fungerar som springpojkar åt Ronnafalangen som vilka är involverade i en våldsam konflikt med en andra kriminella i Södertälje.

Samtliga tonåringar är skrivna i Södertälje och sitter häktade, misstänkta enligt en häktningsframställan, med sannolika skäl för grovt vapenbrott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juli 2023 16:33
Senast uppdaterad: 18 juli 2023 16:33

Kalashnikov som användes vid mordet i Saltskog har hittats

Saltskog

Polisen på plats efter dödskjutningen. Foto: Läsarbild /Polisen.

I höstas mördades en 19-åring och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Nu har polisen hittat det automatvapen som användes, rapporterar Lt.

Efter dödskjutningen kunde polisen via övervakningskameror lokalisera den svarta mopeden som användes vid mordet på Prästgårdsvägen i Geneta. Kort därefter greps två män med kopplingar till mopeden.

Misstankarna mot de två männen var att de hade hanterat mopeden, elsparkcyklar och klädesplagg som användes vid mordet. De åtalades men friades nyligen av tingrätten.

Nu rapporterar Lt att vapnet har hittats vid en husrannsakan i Västergård den 25 april. Tre personer utreds för grovt vapenbrott, men de misstänks inte vara inblandade i mordet och mordförsöket i Saltskog. Enligt tidningens uppgifter är vapnet en Kalashnikov, men det bekräftades först att det var mordvapnet från Saltskog efter provskjutningar.

Läs även: – Automatvapen hittad av polis efter husrannsakan

Misstänkta mördarna fångades på film när de flydde från platsen. Foto: Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juli 2023 11:51
Senast uppdaterad: 18 juli 2023 11:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors