Företag i fokus:

Utses till chef och medlem av Scanias verkställande ledning

sundell

Foto: Scania.

Gustaf Sundell utses till chef för Mobility Solutions på Scania.

Han lämnar den tidigare tjänsten inom bolaget som chef för strategi och affärsutveckling och tar plats som medlem av Scanias verkställande ledning.

– Som chef för strategiavdelningen har Gustaf starkt bidragit till att rusta Scania för ett ekosystem i förändring. Med sitt ledarskap, sin kommersiella kompetens och gedigna erfarenhet från Scania internationellt har han en bra bakgrund för att fortsätta utveckla området Mobility Solutions, säkra en nära koppling till de andra funktionerna samt bidra till vår koncernledning, säger Christian Levin i ett pressmeddelande.

40-åringen Gustaf Sundell, som har en civilingenjörsexamen i industriell ekonomi, startade sin karriär på Scania för 14 år sedan.

Från 2008 har han haft flera ledande roller inom bolaget, både i Sverige och internationellt, som bland annat VD för Scania Growth Capital, VD för Scania Group Industrial Thailand och sales director Trucks – Africa and Asia-Pacific.

– Vår bransch genomgår en radikal förändring driven av teknikutveckling och krav från kunder och samhället. Scanias syfte är att driva omställningen till ett hållbart transportsystem och genom att arbeta nära våra kunder har vi en bra förståelse för vad som krävs. Vi behöver stärka vår förmåga att hantera affärsinnovation utanför vår befintliga affärsmodell för att vi ska kunna lösa de komplexa utmaningar som uppstår i vårt ekosystem och accelerera skiftet tillsammans med våra kunder och partners, säger Gustaf Sundell

Från och med den 1 november 2022 kan han titulera sig som medlem av Scanias verkställande ledning och chef för Mobility Solutions, som arbetar med affärsmöjligheter i det framtida transportekosystemet.

Sundells rapporterar till Christian Levin, VD och koncernchef för Scania och TRATON GROUP.

– Det är en spännande och viktig utmaning som jag ser fram emot att ta mig an, säger Sundell.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 oktober 2022 04:00
Senast uppdaterad: 14 oktober 2022 22:31

Skottskadad 16-åring nedsövd i månader har nu vaknat

A747BD55-5C4C-42F9-AE1F-70156FD33CAD

Foto: Shamash Oyal

För snart tre månader sedan skottskadades en 16-åring allvarligt i Hovsjö och har varit nedsövd sedan dess. Nu har pojken, enligt uppgifter till LT, vaknat upp på sjukhus.

(Annonslänk)

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skadade klarade sig med lindriga skador, men den tredje, en 16-åring, hölls nedsövd på grund av allvarliga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts 16-åringen i ansiktet.

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, varav två senare släpptes fria. Den tredje, även han 16 år, häktades misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Dagarna innan jul grep spansk polis ytterligare två misstänkta män för inblandning: en 22-årig man från Södertälje och en 19-åring skriven i Stockholmsområdet. De misstänks för grovt skyddande av brottsling efter att ha hjälpt den yngre mannen, som misstänks för mordförsök, att fly med bil ner till Spanien.

16-åringen, som var kritiskt skadad, sövdes ner men ska nu ha vaknat upp på sjukhus efter två och en halv månad, rapporterar LT. Enligt tidningens uppgifter vågade läkarna inte väcka honom tidigare på grund av hans svåra skador.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö.
Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 18:25
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 18:25

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors